Foliehatten3
Hur tänker ni alla solcellsägare. Känner ni er lurade?

Slopad skattereduktion för mikroproduktion: Den skattereduktion på 60 öre per kWh som tidigare givits till privatpersoner som säljer överskottsel (t.ex. från solceller) slopas helt från 1 januari 2026.
 
Karrock
Inte lurad. Man får räkna med att subventioner är flyktiga. Men det är typiskt att andra eu-länder kan unna sig ihärdigare subventioner på vår bekostnad.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Karrock Karrock skrev:
Inte lurad. Man får räkna med att subventioner är flyktiga. Men det är typiskt att andra eu-länder kan unna sig ihärdigare subventioner på vår bekostnad.
Ja, så är det ofta tråkigt nog😥
 
K
Ja det är tråkigt. Men det är något man borde haft i beräkningen när man köpte anläggningen. Att det försvinner några år efter inköp
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Foliehatten3
K knightjocke skrev:
Ja det är tråkigt. Men det är något man borde haft i beräkningen när man köpte anläggningen. Att det försvinner några år efter inköp
Ja så är det med mycket. Staten subventionera och sedan tvärtom
 
Det har jag sagt i flera år att den ska bort och kommer tas bort.

Att skicka ut el på ett nät när det finns överskott så att grannarna måste köpa batterier subventionerade av staten och balansera bort överskottet skulle kosta betydligt mer.

Böta 10kr kWh när det är minuspris eller över 50.00 Hz vore lagom.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
B
Jag hade förväntat mig att de skulle trappa ner 60öringen successivt.

Tycker väl inte det är fel i sak, men skattepolitik borde vara mer långsiktig och gradvis justerad över tid.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Jag har länge i detta forum hävdat att den kommer att försvinna, trots det så blir folk här förvånade när det sker.

Som redan sagts, det är självklart att subventioner försvinner
 
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Riksbankschefen talade om gör oss att ökar man utgifterna på ett håll, måste man minska de på ett anatt håll.
40.000.000.000 ut = 40.000.000.000 i besparingar inom landet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har länge i detta forum hävdat att den kommer att försvinna, trots det så blir folk här förvånade när det sker.

Som redan sagts, det är självklart att subventioner försvinner
Precis som med räntesubventionerna.
Magdaföregångarna minskade de från 50 till 30%. I ett svep.
 
  • Gilla
Per Andersson2891 och 2 till
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har länge i detta forum hävdat att den kommer att försvinna, trots det så blir folk här förvånade när det sker.

Som redan sagts, det är självklart att subventioner försvinner
Lika självklart som att det kommer km-skatt på elbilar när det är tillräckligt många som köpt sej en.
 
  • Gilla
plåtrickard och 9 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Lika självklart som att det kommer km-skatt på elbilar när det är tillräckligt många som köpt sej en.
Det skulle de lagt på från början och ännu mer på privata bensin och diesel.

Finns ingen logik i att skatten ska vara densamma för två likadana personbilar när en kör 500 mil och den andra 4000 mil.

Lägg på 6kr litern och slopa skatten.

Km-skatt är helt okej så länge det inte drabbar företag. Kört 4600 mil på 12 år och har 1400 meter till jobbet på landsbygden.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Så sant. Jag fick stänga av min sol anläggning när priset var negativt. efter att bil och övriga batterier var laddade.
 
P Pligg85 skrev:
Det skulle de lagt på från början och ännu mer på privata bensin och diesel.

Finns ingen logik i att skatten ska vara densamma för två likadana personbilar när en kör 500 mil och den andra 4000 mil.

Lägg på 6kr litern och slopa skatten.
Med fast bilskkatt får staten en förutsedd inkomst, vilket den naturligtvis gillar.
Med en logisk kilometerbunden vägskatt däremot finns risken att vi medborgare kör lite mindre bil vilket ger mindre inkomster till farbror staten.
P Pligg85 skrev:
Km-skatt är helt okej så länge det inte drabbar företag. Kört 4600 mil på 12 år och har 1400 meter till jobbet på landsbygden.
Det här förstår jag inte. Privatbilister skall betala skatt men inte företagare?
 
  • Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
I
P Pligg85 skrev:
Det skulle de lagt på från början och ännu mer på privata bensin och diesel.

Finns ingen logik i att skatten ska vara densamma för två likadana personbilar när en kör 500 mil och den andra 4000 mil.

Lägg på 6kr litern och slopa skatten.

Km-skatt är helt okej så länge det inte drabbar företag. Kört 4600 mil på 12 år och har 1400 meter till jobbet på landsbygden.
Du verkar inte ha förstått hur mycket skatt det redan är på de olika bränslena idag.
Givetvis så ska även företagen betala skatterna.
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.