2 692 läst ·
38 svar
3k läst
38 svar
Ny lag 2026
Sida 1 av 3
Hur tänker ni alla solcellsägare. Känner ni er lurade?
Slopad skattereduktion för mikroproduktion: Den skattereduktion på 60 öre per kWh som tidigare givits till privatpersoner som säljer överskottsel (t.ex. från solceller) slopas helt från 1 januari 2026.
Slopad skattereduktion för mikroproduktion: Den skattereduktion på 60 öre per kWh som tidigare givits till privatpersoner som säljer överskottsel (t.ex. från solceller) slopas helt från 1 januari 2026.
Det har jag sagt i flera år att den ska bort och kommer tas bort.
Att skicka ut el på ett nät när det finns överskott så att grannarna måste köpa batterier subventionerade av staten och balansera bort överskottet skulle kosta betydligt mer.
Böta 10kr kWh när det är minuspris eller över 50.00 Hz vore lagom.
Att skicka ut el på ett nät när det finns överskott så att grannarna måste köpa batterier subventionerade av staten och balansera bort överskottet skulle kosta betydligt mer.
Böta 10kr kWh när det är minuspris eller över 50.00 Hz vore lagom.
Det skulle de lagt på från början och ännu mer på privata bensin och diesel.I Incinerator skrev:
Finns ingen logik i att skatten ska vara densamma för två likadana personbilar när en kör 500 mil och den andra 4000 mil.
Lägg på 6kr litern och slopa skatten.
Km-skatt är helt okej så länge det inte drabbar företag. Kört 4600 mil på 12 år och har 1400 meter till jobbet på landsbygden.
Med fast bilskkatt får staten en förutsedd inkomst, vilket den naturligtvis gillar.P Pligg85 skrev:
Med en logisk kilometerbunden vägskatt däremot finns risken att vi medborgare kör lite mindre bil vilket ger mindre inkomster till farbror staten.
Det här förstår jag inte. Privatbilister skall betala skatt men inte företagare?P Pligg85 skrev:
Du verkar inte ha förstått hur mycket skatt det redan är på de olika bränslena idag.P Pligg85 skrev:Det skulle de lagt på från början och ännu mer på privata bensin och diesel.
Finns ingen logik i att skatten ska vara densamma för två likadana personbilar när en kör 500 mil och den andra 4000 mil.
Lägg på 6kr litern och slopa skatten.
Km-skatt är helt okej så länge det inte drabbar företag. Kört 4600 mil på 12 år och har 1400 meter till jobbet på landsbygden.
Givetvis så ska även företagen betala skatterna.