Hej forumet! Vi har nyligen rivit upp ett modernt klickgolv i vår lägenhet och hittat ett gammalt fiskbensparkett och trägolv som gömde sig under:
IMG_0890.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är planen att lägga ny ekstav som går ihop med den gamla, sedan slipa och behandla hela golvet med hårdvaxolja.

Höjdskillnaden mellan det mörka trägolvet och gamla fiskbensparketten är cirka 1 cm, men ekstavarna vi har köpt är 16 mm tjocka:
IMG_0940.jpeg
Skapa konto

IMG_0938.jpeg
Skapa konto

Jag har fått tips om att vi borde lägga en tunn konstruktionsplywood på det mörka golvet, sedan limma de nya ekstavarna på denna. Men om vi gör det kommer den nya fiskbenen att ligga högre än det gamla. (4 mm k-plywood + 16 mm ekstav = 20 mm > 10 mm nivåskillnad)

Frågan:
Hur hade ni löst nivåskillanden?

Ska vi försöka slipa ner hela det mörka golvet så att plywood+ny ekstav är i samma nivå som det gamla golvet?

Eller räcker det att bara slipa ner den lilla kanten som ligger längs den gamla fiskbenen så golven går i nivå precis där det nya och gamla golvet möts, sedan ha en lutning i början av det nya golvet?

All input tas tacksamt emot. Vi är nybörjare och har aldrig lagt golv förut 😀

Det ser ut som ytskiktsgolv det mörka inte grovgolv. Kanske ta bort och lägga plywood direkt på bjälklaget?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det ser ut som ytskiktsgolv det mörka inte grovgolv. Kanske ta bort och lägga plywood direkt på bjälklaget?
Just nu står det köksinredning på det bruna golvet med en marmorskiva som jag gissar är limmad på köksstommen:
IMG_0890.jpeg
Skapa konto

Vill helst komma på en lösning där köket inte behöver flyttas så att vi inte råkar ha sönder stenskivan.

Tror du inte det är ett alternativ att försöka slipa ner det bruna golvet 1 cm?

Rayquaza Rayquaza skrev:
Just nu står det köksinredning på det bruna golvet med en marmorskiva som jag gissar är limmad på köksstommen:
[bild]

Vill helst komma på en lösning där köket inte behöver flyttas så att vi inte råkar ha sönder stenskivan.

Tror du inte det är ett alternativ att försöka slipa ner det bruna golvet 1 cm?
Beror på vad som är under. Om det krävs bärighet är det ju dumt.

Kanske tigersåg och kapa vid skåpen? Ska du ha inskjuten sockel blir det svårt

Edit: fasr kapar och det krävs bärighet så är det ju inte heller bra btw :)

Men det ser ut som brädorna ligger direkt på betongbjälklag

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Beror på vad som är under. Om det krävs bärighet är det ju dumt.

Kanske tigersåg och kapa vid skåpen? Ska du ha inskjuten sockel blir det svårt

Edit: fasr kapar och det krävs bärighet så är det ju inte heller bra btw :)

Men det ser ut som brädorna ligger direkt på betongbjälklag
Ska se om jag kan kika in under de mörka brädorna och se vad som är under!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Unikt namn
Vi löste en större höjdskillnad med att limma dit en trekantsstav i ek.

Det ser helt okej ut, men nivåskillnaden gör ju att möbler/stolar ej kan stå i "gränslandet". Det blir i praktiken två olika rum, även om det upplevs som samma utan möblering.

I ert fall kanske inte detta blir ett problem, då köksdelen ser väldigt liten ut.

Men skulle ni vilja ställa in ett extrabord (tex vid större middagsbjudning) nära köksdelen och placera en gäst sittandes på kortsidan mot köket så blir det i praktiken svårt att dra stolen bakåt för att sätta sig ner.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi löste en större höjdskillnad med att limma dit en trekantsstav i ek.

Det ser helt okej ut, men nivåskillnaden gör ju att möbler/stolar ej kan stå i "gränslandet". Det blir i praktiken två olika rum, även om det upplevs som samma utan möblering.

I ert fall kanske inte detta blir ett problem, då köksdelen ser väldigt liten ut.

Men skulle ni vilja ställa in ett extrabord (tex vid större middagsbjudning) nära köksdelen och placera en gäst sittandes på kortsidan mot köket så blir det i praktiken svårt att dra stolen bakåt för att sätta sig ner.
Sant! Har du en bild på hur det ser ut i er övergång mellan golven? Detta kanska är ett alternativ ändå 🤔

Unikt namn
Hittar ingen skarp närbild och är lite på resande fot. Men här ser du ungefär det ser ut.
Bild_golv_skarv.jpg
Skapa konto

• Gilla
Rayquaza
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hittar ingen skarp närbild och är lite på resande fot. Men här ser du ungefär det ser ut.
[bild]
Tack för bilden, nu förstår jag!

Stenskivan är nog inte limmat, bara fogad med silikon mot stänkskyddet så den kan du montera bort om du vill. Det är ju en del jobb att ta bort köket dock.

Jag hade kapat brädgolvet i linje med skåpen eller så djupt det går. Så att det går att få det i nivå med lämplig skiva under parketten.

Ett multiverktyg kan du finlira med och få in under skåpen för att kapa även om det är en del jobb.

Golvet lär ha betydligt längre livslängd än köket, så jag skulle föreslå att du tänker ut bästa möjliga lösning för golvet och så får köket anpassa sig efter det. Parketten ska väl vara kvar även om ni byter layout på köket om 25 år.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.