16 873 läst ·
133 svar
17k läst
133 svar
Ny laddbox installerad, säkring 20A gick, tillfällighet eller inte?
Enormt tack för svaret, jag tycker det ser likadant ut för mig.L Lin us skrev:Jag ser att du har Perific och Zaptec. Jag hade också problem med att säkringen löste ut i början, visade sig att LB var felinställd (för hög avsäkring så laddboxen trodde den hade mer ström än vad som fanns).
Du måste först se till att laddläget på Zaptec är satt till ”default”, ej ”eco/schedule/smart/dyl”, annars kan inte Perific styra den, eller så kolliderar smartstyrningen med varandra.
Inne i ”rapportörer” i Perific-appen ska du kunna ändra inställningarna för din Zaptec. Se till att du har korrekt huvudsäkringsnivå inställd, samt avsäkringsnivån för laddboxen korrekt.
Bifogar bilder på min installation:
PS jag har inga inställngar alls för schema eller dylikt.
Tusen tack för svaret. Men borde då inte effektvakten (tror jag benämnt min perific felaktigt för lastbalanserare) tala om för laddboxen att dämpa laddningen så huvudsäkringen inte går? Det är väl det som är vitsen med effektvakten tänker jag? Annars kan jag ju vara effektvakt själv.L Lennart Felling skrev:
Den kan hjälpa situationen. Men den kan inte åtgärda vad som helst. Är det stora snedbelastningar och även överbelastningar från början är det ett dåligt utgångsläge. Kan din bil ladda med trefas eller är det bara enfas som gäller? Det finns flera varianter av Kia Niro.F fredand44 skrev:
Hej @Sven Snickare och @Attitudeswe ,Attitudeswe skrev:
Jag har nog felaktigt benämnt min perific som sitter inkopplad så här vid elmätaren för lastbalanserare, det är nog effektvakt man ska säga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min elmätare är den högra och perific sitter inkopplad med en rj12 i hanporten på elmätaren. Den har även en extra antenn som man bara ser den svarta sladden av.
Jag påstår att laddboxen är en trefas laddare. Men kan den ändå vara felkopplad menar ni? Om så är fallet är det ju väldigt intressant.
Hej @AvemoA Avemo skrev:
Jag känner mig lite dum att jag inte har koll på detta men det är en Kia niro elbil från 2023. Jag vill minnas att det ska vara trefasladdning. Jag kollade med chatgpt som sade:
3. Kia Niro EV (helt elektrisk)
- Har trefasladdning som standard.
- Max laddeffekt: 11 kW AC (trefas, typ 2).
Nu har jag precis dragit igång en laddning,
Nu ser det ut så här:
En fas är ju markant över 20A.
Såg även att mina säkringar för lastbalanseraren är C16, och så uppfattar jag det ska vara.
Nu ser det ut så här:
Logga in
Skapa konto
En fas är ju markant över 20A.
Såg även att mina säkringar för lastbalanseraren är C16, och så uppfattar jag det ska vara.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Nu pratar du väl i nattmössan ändå.M Melano007 skrev:Ja precis, jag har lagt 0 till
Jfb+ dvärgbrytare = personskydd om du menar så
Kopplingen för laddare ska kopplas innan JFBn med personskydd om det finns en
Problemet är med fasbelastning som ser ut på bilden uppe, om lastbalnsering funkade inte så problemet med kopplingen innan personskydd eller efter, och personskyddet måste va 16A/30ma
Helt rätt, det du beskriver stämmer tekniskt sett. Det handlar egentligen om en effektvakt och inte om någon faktisk lastbalansering mellan faserna.
Lastbalansering innebär att man försöker fördela lasten jämnt mellan faserna, medan en effektvakt övervakar den totala strömmen och ser till att inte överstiga en viss nivå – till exempel för att skydda huvudsäkringarna.
Easee-laddaren gör alltså ingen fasbalansering i ordets rätta mening, utan den styr bara ner effekten utifrån den fas som är hårdast belastad, precis som du förklarar.
Dessutom kan jag tillägga att Elsäkerhetsverket har förbjudit nyinstallationer och flytt av Easee-laddare.
De får inte längre installeras eller flyttas, utan endast repareras på plats om det är möjligt.
Så i praktiken får man bara fortsätta använda de Easee-laddare som redan är installerade, men inga nya får sättas upp.
Dom har förbjudit två modeller från Easee. Easee charge och Easee Home som förbjöds 2023 för nyinstallationer.
Men Easee säljer fortfarande Laddboxar idag i Sverige men inte de modeller som förbjöds 2023.
Jag skulle nog börja med att kolla att faserna inte är omkastade till laddboxen.F fredand44 skrev:
Då skulle jag kanske gissa på (som några andra redan varit inne på) att faserna kanske är omkastade inuti din laddbox. Då får du helt enkelt ta av kåpan på laddboxen och kika, (eller låta en elektriker göra det) – med strömmen avstängd.F fredand44 skrev:
När du ställer in konfigurationen i din Zaptec så kan du välja manuellt i vilken ordning faserna är inkopplade (vet ej om du kan redigera i efterhand).
Perific-installationen ser ju korrekt ut, och eftersom du kör genom rj12-porten så är det inte mätningen det är fel på.
Jag själv har deras andra variant med tre "ringar/loopar" som ligger runt mina faskablar, där finns det ju en risk att man mäter "fel" kabel, men det behöver inte du oroa dig för då.
Fördelen med looparna är att den mäter i realtid, rj12-porten är beroende av elmätarens rapporteringsfrekvens, så kan ske en viss fördröjning där beroende på hur ofta den rapporterar till din Perific.
Säkringarna ska tåla en viss överbelastning innan effektvakten hinner prata med laddboxen för att sänka effekten. Hos mig sker det oftast inom 20-30 sekunder. Slår jag på spisen samtidigt som jag laddar så sänker den effekten ganska omgående. Jag laddar dock bara på en fas (MG ZS 1st gen), och den råkar vara samma fas som spisen ligger på 🤪
Redigerat:
Det borde ju faktiskt vara det enklaste sättet att kontrollera fasordningen.Nissens skrev:
Förutsatt att inte boxen stänger ner helt och blir oåtkomlig i appen om man stänger av en fas då. Det är väl kanske inte sannolikt men man vet ju aldrig hur dom beter sig vid oväntade driftsfall.
Sannolikt är väl elektroniken i laddboxen strömförsörjd av en fas (L1?), men det går ju fortfarande att testa med huvudsäkringarna.S steffo_b skrev:
Ja. Det kostar inget att prova och se. Om boxen fortfarande lever om man tar ur säkringen för en fas så borde man ju som du skriver kunna se vilken fas som är spänningslös i appen.Nissens skrev:
Och om appen för effektvakten säger samma så ska det vara rätt kopplat.
Om dom säger olika så är det ju troligen förklaringen till varför inte laddningen stryps trots att strömmen på L2 är långt över den ström där den borde strypa laddningen.