Nissens Nissens skrev:
Är det inte enklare att ta ut en huvudsäkring i taget och kolla i laddboxens app vilken fas som försvinner??
Det tänkte jag inte ens på, det kanske man kan göra! Men ja jag vet inte hur boxen reagerar om man kopplar bort faserna, eller om man kan se i appen vilken fas som inte är ansluten.

Redigerat:
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Nu har jag precis dragit igång en laddning,
Nu ser det ut så här:
Kan du se med vilken effekt bilen laddar? Om bilen är ansluten för att ladda med trefas så drar den alltid lika mycket från de tre faserna. Det skulle innebära att du laddar med max 10 A som L1 är belastad. Vidare att du förutom laddningen har en belastning av 16,6 A på L2. Men det är ju gissningar. Det verkar visserligen som att effektvakten inte reglerar ner som den borde. Men du har definitivt ojämnt fördelade laster i huset.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
L Lin us skrev:
Det tänkte jag inte ens på, det kanske man kan göra! Men ja jag vet inte hur boxen reagerar om man kopplar bort faserna, eller om man kan se i appen vilken fas som inte är ansluten.
Hej, Ja experimentet låter intressant. Men jag har inte heller hittat om man i zaptec-appen kan se vilken fas som levererar hur mycket.

A Avemo skrev:
Kan du se med vilken effekt bilen laddar? Om bilen är ansluten för att ladda med trefas så drar den alltid lika mycket från de tre faserna. Det skulle innebära att du laddar med max 10 A som L1 är belastad. Vidare att du förutom laddningen har en belastning av 16,6 A på L2. Men det är ju gissningar. Det verkar visserligen som att effektvakten inte reglerar ner som den borde. Men du har definitivt ojämnt fördelade laster i huset.
Nja, borde jag se med vilken effekt det laddas med i bilen eller i zaptec-appen menar du?
Det är mycket möjligt att jag kan det, får försöka kolla nästa gång.

Jaha, så du menar att de tre faserna belastas lika mycket då den laddar? Jag trodde att effektvakten kunde meddela laddboxen att använda en fas lite mindre om den fasen var överbelastad av hushållsel, Men så är det alltså inte?

Ps 1 pratade med min elektriker som också hade uppfattningen att effektvakten borde förhindrat att huvudsäkringen gick. Han skulle återkomma då han hört sig för med Zaptec.
Ps 2 jag tycker också det ser ut som om min fas 2 är mer belastad av hushålls el än de andra, så jag håller med det verkar ju vara snefördelat. Den situationen kanske gör det extra svårt för effektvakten.
Ps 3 Pratade med en granne som bara har 16A huvudsäkringar. Hans effketvakt funkde inte heller så bra av oklar anledning. Han hade tydligen i zaptec-appen dragit ned laddströmmen (jag har inte hittat vart). Kanske är det en lösning även för mig. Men en nackdel är att det laddar långsammare förstås. Men kanske hellre det en en massa strul med huvudsäkringen.

Nissens
F fredand44 skrev:
Hej, Ja experimentet låter intressant. Men jag har inte heller hittat om man i zaptec-appen kan se vilken fas som levererar hur mycket.
Men du kan väl se om en fas är spänningssatt eller inte?

F fredand44 skrev:
Nja, borde jag se med vilken effekt det laddas med i bilen eller i zaptec-appen menar du?
Går det inte så går det inte. Men vissa bilar och vissa laddare kan visa momentan effekt den laddar med.

F fredand44 skrev:
Jaha, så du menar att de tre faserna belastas lika mycket då den laddar? Jag trodde att effektvakten kunde meddela laddboxen att använda en fas lite mindre om den fasen var överbelastad av hushållsel, Men så är det alltså inte.
Kunde laddaren ge bilen olika tillåten belastning på de olika faserna och bilen kunde belasta dem olika så vore det inte så oegentligt att kalla den en lastbalanserare. Men så fungerar det tyvärr inte.

F fredand44 skrev:
Ps 1 pratade med min elektriker som också hade uppfattningen att effektvakten borde förhindrat att huvudsäkringen gick.
Vad har du mer som drar ström? Effektvakten kan ju bara minska vad bilen drar. Har du överbelastningar sedan tidigare blir det svårt. Jag har ingen effektvakt till min laddare. Men jag har upplevt hur en klar överbelastning av en fas förblev obemärkt så länge jag inte laddade bilen.

F fredand44 skrev:
Ps 2 jag tycker också det ser ut som om min fas 2 är mer belastad av hushålls el än de andra, så jag håller med det verkar ju vara snefördelat. Den situationen kanske gör det extra svårt för effektvakten.
Precis.

F fredand44 skrev:

Jaha, så du menar att de tre faserna belastas lika mycket då den laddar? Jag trodde att effektvakten kunde meddela laddboxen att använda en fas lite mindre om den fasen var överbelastad av hushållsel, Men så är det alltså inte?

Ps 1 pratade med min elektriker som också hade uppfattningen att effektvakten borde förhindrat att huvudsäkringen gick. Han skulle återkomma då han hört sig för med Zaptec.
Ps 3 Pratade med en granne som bara har 16A huvudsäkringar. Hans effketvakt funkde inte heller så bra av oklar anledning. Han hade tydligen i zaptec-appen dragit ned laddströmmen (jag har inte hittat vart). Kanske är det en lösning även för mig. Men en nackdel är att det laddar långsammare förstås. Men kanske hellre det en en massa strul med huvudsäkringen.
På många elmätare kan man på displayen växla mellan faserna och se vad respektive fas drar. Om du då före elbilsladdning har t.ex:

L1: 1 A, L2: 5 A, L3: 0,1 A

och efter elbilsladdningen har startat har:

L1: 11 A, L2: 15 A, L3: 10,1 A

så vet du att din bil laddar med 10 A över 3-faser. Om du istället efter att elbilsladdningen har startat har:

L1: 1 A, L2: 15 A, L3: 0,1 A

så vet du att elbilen bara laddar på enfas (L2) med 10 A.

Du borde kunna jämföra vad faserna drar på elmätaren jämfört med ditt fina diagram från effektvakten (lastbalanseraren). Då ser du också om L2 på elmätaren är t.ex. L3 på effektvakten.

Eftersom en elbil som laddar på tre faser idag belastar alla faser lika så utgår effektvakten från den fas som det finns minst utrymme kvar på. Om L1 och L3 är helt obelastade, men L2 är belastad med 8 A, så ska effektvakten begränsa till 12 A (12+8=20) och då ska elbilen ladda med 12 A över alla faser och L2 utnyttjas till maximala 20 A.

Dock, på mina laddboxar finns ett minsta värde på 6 A som laddboxen alltid laddar på, effektvakten kan alltså aldrig stänga av laddningen helt utan laddboxen går bara ner till 6 A. Så om värmepumpen kör elpatron och fullt ös och använder 16 A så utnyttjar jag minst 22 A på mina 20 A huvudsäkringar om jag laddar elbilen samtidigt och mer därtill om jag har annat på i huset. Nu har det inte varit ett problem i realiteten för även om huvudsäkringarna har varit belastade med runt 25 A i kortare perioder på vintern så har de hållit (värmepumpen utnyttjar sällan 16 A kontinuerligt under lång tid och övriga stora förbrukare styr vi själva över). Men i början var huset snedbelastat och en fas gick ofta och elektriker fick flytta om några säkringsgrupper för att få en jämnare fördelning av förbrukningen över faserna.

I ditt fall ser det ut att vara sned belastning mellan faserna och för att skapa mer utrymme för 3-fasladdning behöver du flytta någon eller några säkringsgrupper mellan faserna, så att husets förbrukning ligger mer jämnt över faserna. Här behöver man fundera vad som körs samtidigt och vad som inte körs samtidigt. Kör man t.ex. tvättmaskin och torktumlare samtidigt ska de ligga på separata faser, kör man de alltid i serie (efter varandra) kan de ligga på samma fas så att de andra två faserna kan utnyttjas av t ex. spis och diskmaskin/microvågsugn, om man t.ex. börjar tvätta när man kommer hem samtidigt som man ska laga mat.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Nissens
F fredand44 skrev:

Har du kollat att faserna inte är omkastade?

Nissens Nissens skrev:
Inte ovanligt att det är så. I min elcentral var de omkastade i 30 år innan jag fixade det. Man var inte så noga med att hålla fasordningen i villor förr...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Inte ovanligt att det är så. I min elcentral var de omkastade i 30 år innan jag fixade det. Man var inte så noga med att hålla fasordningen i villor förr...
Precis, och ts har tipsats om detta sedan ett tag nu, men verkar inte kolla på det… lite märkligt att be om råd och sedan ignorera dom. 😊

Nissens Nissens skrev:
Om allt är inkopplat så att bilen verkligen laddar med tre faser kan det väl inte spela någon roll om fasordningen är omkastad?

Nissens
A Avemo skrev:
Om allt är inkopplat så att bilen verkligen laddar med tre faser kan det väl inte spela någon roll om fasordningen är omkastad?
Gör den det då?

Nissens Nissens skrev:
Gör den det då?
Det vet jag inte. Men eftersom både laddare och bil stöder det är något fel om den inte gör det.

Nissens Nissens skrev:
Precis, och ts har tipsats om detta sedan ett tag nu, men verkar inte kolla på det… lite märkligt att be om råd och sedan ignorera dom. 😊
Är nog många som inte har en aning om hur man kollar om faserna är omkastade längs vägen. Kan man ens göra det utan att bryta plomberingen på elmätaren?

M Mellanbarn skrev:
Kan man ens göra det utan att bryta plomberingen på elmätaren?
Ja, det går.
Man skruvar helt enkelt ur en huvudsäkring åt gången och kollar del på elmätaren vilken fas som försvinner dels mäter/kontrollerar med tex en lampa vilket/vilka uttag mm som spänningen försvinner på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.