Jag har 5 undercentraler efter huvudsäkringarna på gården, i olika byggnader, och det verkar vara slumpen som valt fasordning när dessa installerades.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går.
Man skruvar helt enkelt ur en huvudsäkring åt gången och kollar del på elmätaren vilken fas som försvinner dels mäter/kontrollerar med tex en lampa vilket/vilka uttag mm som spänningen försvinner på.
👍Så kan man ju så klart göra. Jag fastnade i att kontrollera i alla kopplingspunkter, din metod var bättre. 😀

Nissens
A Avemo skrev:
Det vet jag inte. Men eftersom både laddare och bil stöder det är något fel om den inte gör det.
Det är aldrig någon nackdel att faserna ligger rätt. Har man koll på det så vet man att just det inte kan orsaka något problem. Man kollar ju de enkla grejorna först…

Nissens
M Mellanbarn skrev:
Är nog många som inte har en aning om hur man kollar om faserna är omkastade längs vägen. Kan man ens göra det utan att bryta plomberingen på elmätaren?
Jag beskrev ju det tidigare i tråden.
Skruva ur L3 huvudsäkringen först och kolla i laddboxappen vilken fas spänningen försvann på.
Samma med L2, sedan är det klart. Troligen strömförsörjs laddboxen på L1 så den slocknar nog om den tas bort. Men det räcker ju att kolla att 2 faser är rätt.

• Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Är det inte så att en elmotor vänder rotationsriktning om man kastar om fasföljden?

B Bo Berglund skrev:
Är det inte så att en elmotor vänder rotationsriktning om man kastar om fasföljden?
En del gör det, inte alla.

• Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
En trefas asynkronmotor byter riktning om man ändrar fasföljden. Därför skall man vara försiktig med att ändra fasföljden om man inser att den är fel i en central. När det gäller trådens tema och visning av belastning per fas finns även möjligheten att fasföljden är rätt men att L1 i en central inte motsvarar L1 i en annan. Om man mellan två centraler kopplar L1-L2, L2-L3 och L3-L1 så blir fasföljden samma i båda centralerna. Men visningen av förbrukning per fas stämmer inte mellan dem. I hushåll är det inte så vanligt med apparater där fasföljden spelar roll.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En del gör det, inte alla.
Vilka ändrar inte riktning? Du tänker möjligtvis på en 1-fas motor med startkondensator. Då ändras inte riktningen. 🤔

Nissens
B Bo Berglund skrev:
Vad har det med något att göra?

Om faserna är omkastade så flyttar man dom förstås i laddboxen, inte någon annanstans. 😊

Tänk om elbilen börjar gå baklänges?

• Gilla
  • Haha
Jasen2 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B bhus2021 skrev:
Tänk om elbilen börjar gå baklänges?
Det borde den göra nu då om faserna ligger fel? 6 växlar bakåt och en framåt. 😂😂

roland53 roland53 skrev:
Vilka ändrar inte riktning? Du tänker möjligtvis på en 1-fas motor med startkondensator. Då ändras inte riktningen. 🤔
Elmotor är ju ett ganska brett begrepp. Jag skulle säga att i de flesta hushåll vänder de flesta motorer inte riktning om faserna kastas om. Den vanligaste typen av motor i hushåll är mig veterligen rent tekniskt en fältlindad likströmsmotor. Över huvud taget är inte trefasmotorer direktdrivna från nätet helt vanligt i hushåll.

Jag skulle ha skrivit 3-fasmotor förstås....
Tänkte att det var självklart i diskussionen.
Men för att återgå till laddandet så skall fasföljden ju inte betyda något alls eftersom en 3-fas laddare likriktar strömmen innan den trycks in i batteriet via regulatorer etc.
Och en 1-fas laddare vet inget om andra faser till att börja med så det hör inte hemma i en 3-fasdiskussion alls....
Däremot är ju vilken fas man ansluter en 1-fasladdare till viktig om man har andra stora förbrukare som är 1-fas (eller 2-fas) som tex varmvattenberedare. Det är vad jag råkade ut för på landet när en huvudsäkring löste ut när vår 400 V varmvattenberedare gick igång medan bilen laddade...
Båda använde L1 och VVB dessutom L2. Lösningen blev att en elektriker fick flytta laddboxen till L3.
Problemet med VVB är att man inte vet när den går igång (termostatstyrd) så då kan man inte själv påverka det.Efter att vi flyttade till L3 så har säkringen hållit.

B Bo Berglund skrev:
Jag skulle ha skrivit 3-fasmotor förstås....
Tänkte att det var självklart i diskussionen.
Men för att återgå till laddandet så skall fasföljden ju inte betyda något alls eftersom en 3-fas laddare likriktar strömmen innan den trycks in i batteriet via regulatorer etc.
Och en 1-fas laddare vet inget om andra faser till att börja med så det hör inte hemma i en 3-fasdiskussion alls....
Däremot är ju vilken fas man ansluter en 1-fasladdare till viktig om man har andra stora förbrukare som är 1-fas (eller 2-fas) som tex varmvattenberedare. Det är vad jag råkade ut för på landet när en huvudsäkring löste ut när vår 400 V varmvattenberedare gick igång medan bilen laddade...
Båda använde L1 och VVB dessutom L2. Lösningen blev att en elektriker fick flytta laddboxen till L3.
Problemet med VVB är att man inte vet när den går igång (termostatstyrd) så då kan man inte själv påverka det.Efter att vi flyttade till L3 så har säkringen hållit.
Det finns även tyristorstyrda trefas motorer där man lite förenklat "likriktar" strömmen. När jag var industrielektriker hade vi en del sådana. Där behövde vi inte kolla fasföljden...

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns även tyristorstyrda trefas motorer där man lite förenklat "likriktar" strömmen. När jag var industrielektriker hade vi en del sådana. Där behövde vi inte kolla fasföljden...
Blandar du inte olika tekniker nu? En tyristorstyrning kan styra varvtalet på en asynkronmotor. Men inte riktningen. Har man en frekvensomriktare till motorn spelar däremot inte fasföljden någon roll.

• Gilla
Jasen2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.