16 854 läst ·
133 svar
17k läst
133 svar
Ny laddbox installerad, säkring 20A gick, tillfällighet eller inte?
Visst är det ett problem om laddaren och ugnen ligger på samma fas eftersom det gör att man inte kan ladda lika fort.L Lennart Felling skrev:
Huvudproblemet är ju dock att effektvakten inte stryper laddningen när ugnen slås på utan låter laddningen gå för fullt så att man får 34 Amp belastning på fasen.
Hade allt fungerat så hade laddningen strypts så strömmen inte gått över avsäkringen.
Japp, något fel på effektvakten (eller kanske bara en inställningsmiss).S steffo_b skrev:Visst är det ett problem om laddaren och ugnen ligger på samma fas eftersom det gör att man inte kan ladda lika fort.
Huvudproblemet är ju dock att effektvakten inte stryper laddningen när ugnen slås på utan låter laddningen gå för fullt så att man får 34 Amp belastning på fasen.
Hade allt fungerat så hade laddningen strypts så strömmen inte gått över avsäkringen.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Något som jag som ändå bedömmer mig som en rutinerad laddboxinstallatör (11 år ) är att det är en väldig massa olika system och märken att hålla på med.
Det är olika portaler med olika inställningar och väldigt lätt att sätta fel värde på fel plats.
Jag är övertygad om att just detta sammelsurium av olika inställningar, tillsammans med bristande slutkontroll av lastbalanseringen är orsaken i de flesta fall att säkringar poppar när de inte borde.
Jag försöker ändå att lära mina yngre kollegor att vara. noggranna och verkligen kontrollera slutresultatet.
Sedan så skulle jag som kund bli väldigt bekymrad om det kommer en elektriker i fossilbil och ska installera laddbox.
Jag menar att tillgång till bil som man vet hur laddningen rampar är en förutsättning för en bra kontroll.
En bra kontroll tar för mig ca 10 min, inte mer men kräver elbil och att kunden är hemma och kan dra igång ugn eller bastu eller liknande.
Nej nu är det lunch.
Det är olika portaler med olika inställningar och väldigt lätt att sätta fel värde på fel plats.
Jag är övertygad om att just detta sammelsurium av olika inställningar, tillsammans med bristande slutkontroll av lastbalanseringen är orsaken i de flesta fall att säkringar poppar när de inte borde.
Jag försöker ändå att lära mina yngre kollegor att vara. noggranna och verkligen kontrollera slutresultatet.
Sedan så skulle jag som kund bli väldigt bekymrad om det kommer en elektriker i fossilbil och ska installera laddbox.
Jag menar att tillgång till bil som man vet hur laddningen rampar är en förutsättning för en bra kontroll.
En bra kontroll tar för mig ca 10 min, inte mer men kräver elbil och att kunden är hemma och kan dra igång ugn eller bastu eller liknande.
Nej nu är det lunch.
Ja precis, jag har lagt 0 tillDemmpa skrev:
Jfb+ dvärgbrytare = personskydd om du menar så
Kopplingen för laddare ska kopplas innan JFBn med personskydd om det finns en
Problemet är med fasbelastning som ser ut på bilden uppe, om lastbalnsering funkade inte så problemet med kopplingen innan personskydd eller efter, och personskyddet måste va 16A/30ma
Helt rätt, det du beskriver stämmer tekniskt sett. Det handlar egentligen om en effektvakt och inte om någon faktisk lastbalansering mellan faserna.Nissens skrev:
En fråga till de som är elektriker i tråden: varför kallar ni effektregleringen för lastbalansering?
Det är väl snarare en effektvakt som reglerar effektuttaget? Någon balansering mellan faserna görs väl aldrig?
Åtminstone fungerar Easee så, den balanserar inga laster, däremot reglerar den lasten efter den fasen som är hårdast belastad. Dvs den minskar effektuttaget på alla faser till den nivån den hårdast lastade fasen klarar. Kan den ta ut 10A max på den hårdast belastade fasen, så tar den ut max 10A max på alla faserna oavsett lasterna på de övriga faserna.
Det har visat sig att det finns en tröghet i effektregleringskretsen, jag har 20A huvudsäkringar, men om jag sätter Easee till 20A begränsning så blir det överslängar på effektuttaget så strömmen går ibland flera A över gränsen.
För Easee blir det bättre att sätta strömbegränsningen till 17A när man har 20A huvudsäkringar för att undvika de värsta ”överslängarna”.
Lastbalansering innebär att man försöker fördela lasten jämnt mellan faserna, medan en effektvakt övervakar den totala strömmen och ser till att inte överstiga en viss nivå – till exempel för att skydda huvudsäkringarna.
Easee-laddaren gör alltså ingen fasbalansering i ordets rätta mening, utan den styr bara ner effekten utifrån den fas som är hårdast belastad, precis som du förklarar.
Dessutom kan jag tillägga att Elsäkerhetsverket har förbjudit nyinstallationer och flytt av Easee-laddare.
De får inte längre installeras eller flyttas, utan endast repareras på plats om det är möjligt.
Så i praktiken får man bara fortsätta använda de Easee-laddare som redan är installerade, men inga nya får sättas upp.
Finns det överhuvud någon apparat som kan "fördela lasten jämnt mellan faserna" ?
Dvs någon som man kan köpa som "finns på hyllan". Antar att det måste vara inkopplat i elskåpet och växla säkringar (och fas förstås) allt eftersom?
Dvs någon som man kan köpa som "finns på hyllan". Antar att det måste vara inkopplat i elskåpet och växla säkringar (och fas förstås) allt eftersom?
Laddhybrider har väl vanligen 1 fas laddare?GoC skrev:
Har du rätt laddkabel till bilen?
Ser ut som du har en enfaskabel då den bara verkar ladda på en fas.
Och vad har du för elbil? Finns väl knappt någon som bara har enfasladdning, förvisso hade de tidiga Toyota BZ4X och Subaru Solterra bara enfasladdning.
Men finns inga tecken på att bilen skulle ladda på alla tre faser
1.Vilken huvudsäkring har du? Det är kanske inte så smart att ha laddboxen inställd på 20 A om du har en sådan eller mindre huvudsäkring. Då finns det inte utrymme att starta något annat i huset.F fredand44 skrev:Hej
Har nyligen låtit installera en laddbox, tre fas, zaptec 2 go.
Idag satte vi vår bil på laddning för ungefär andra gången. (Första gången strejkade laddboxen och gav ett felmeddelande men det löste sig remote efter några dagar) Sen har vi laddat en gång från ca 65% upp till 80% utan problem.
Idag var bilen på 20% och jag tänkte ladda till 80%. Men efter ca sex timmars laddning gick en huvudsäkring på 20a. Vi kom upp till 52%.
Det kan ju vara en tillfällighet, men det kan ju också berott på att laddbox-lösningen inte funkar optimalt.
I vårat elskåp (sitter vid tomtgränsen) sitter en lastbalanserare. Om jag fattar det rätt så ska den känna av övrig förbrukning samtidigt man laddar bilen och säga åt laddboxen att "lugna sig" och gå ned i effekt.
Jag vet att vid lastbalanseraren mätte man upp att trots en extra wifi-antenn så är wifi uppkopplingen bara 30%. 30% ena dagen kan säkert variera lite beroende på bla väder och vind. Men jag har för mig att OM laddboxen inte har kommunikation med lastbalanseraren så ska den också gå ned i effekt.
Min förväntan är ju givetvis att lastbalanseraren ska sköta allt automatiskt.
Vid tillfället säkringen gick vet vi att sambon ungefär 30 min innan satte på ugnen, men det är ju sådant lastbalanseraren borde fånga upp.
Har någon någon erfarenhet av snarlika/dylika problem? Det kan ju givetvis varit en tillfällighet så vi får väl prova igen, ska bara åka förbi "classes" imorgon och köpa nya säkringar så jag har på lager och köra lite så vi laddar från 20% igen.
Mvh
Fredrik
2. Vilken dimension är det på kabeln mellan laddboxen och husets anslutningspunkt? 2,5 kv = 16 A, 6 kv = 20 A. Kanske skänka en tanke på att inte överbelasta kabeln.
3.Ofta är det bilen som begränsar laddningsströmmen speciellt på AC. Snabbladdare använder DC och klarar större strömmar. Kolla bilens kapacitet och ställ laddaren därefter. Enligt elektriker som installerade min Zaptec go 2 så klarar själva boxen 22 kw men nyare bilar går mot 11kw för att minska vikten på laddaggr. o utrustning och därigenom mindre strömmar och därmed kan man begränsa effekten även om det finns kapacitet för mer och därigenom också gå ner i dimension och kostnad för anslutningskabeln till huset.
Var på deras hemsida https://gosol.se/kampanjer/kampanj-solcellspaket-med-batteri-fran-ferroamp/M Melano007 skrev:
Men hittade ingen närmare information. Med lite god vilja kan man anta att den sitter före nätägarens kopplingsskåp och mätare. Då skulle den alltså ha ett eget säkringsskåp dit man drar alla kablar? Eller har den anslutningspunkter för alla säkringar i det ordinarie säkringsskåpet så man drar kablar direkt från varje säkring till en anslutningspunkt i Ferroamp? Och vidare är Ferroamp kopplat till mätare/mätarsäkringarna?
Jag har installerat två Ferroamp-enheter: en till en BRF och en annan till en stor fabrik via Vattenfall AB.TRJBerg skrev:
Var på deras hemsida [länk]
Men hittade ingen närmare information. Med lite god vilja kan man anta att den sitter före nätägarens kopplingsskåp och mätare. Då skulle den alltså ha ett eget säkringsskåp dit man drar alla kablar? Eller har den anslutningspunkter för alla säkringar i det ordinarie säkringsskåpet så man drar kablar direkt från varje säkring till en anslutningspunkt i Ferroamp? Och vidare är Ferroamp kopplat till mätare/mätarsäkringarna?
Man måste koppla enheten före huvudelmätaren och en separat del som ska kopplas efter huvudelmätaren. Därefter måste apparaten driftsättas och kopplas via 4G-dongel.
Så var det ja, men nya modeller har ibland trefas. T.ex har VAG:s nya laddhybrider trefasladsning.roland53 skrev:
Men e-Niro som TS har hadde bara enfasladdning när den lanserades. Tror att det först var slutet av 2009 som den fick trefasladdning. Annars så laddar den 7,2kW på en fas. Dvs 32A vilket kanske kan förklara det stora effektuttaget på en fas.
TS skriver huvudsäkringarnas storlek, dels i trådens titel, dels i texten du citerade, nämligen 20A.roland53 skrev:
F fredand44 skrev:
Edit:roland53 skrev:
Det är lastballanserarens uppgift att sänka laddströmmen när annat i fastigheten förbrukar ström, därav "ska men kunna" ha laddboxen inställd på huvudsäkringarnas storlek.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Går inte att förstå vad du skriver här. Gruppledningen (eller huvudledningen) till en laddstation kan tas ut var som helst efter elmätaren. Den ledningen kan behöva en JFB och ett överströmsskydd, men det beror på laddstationen.M Melano007 skrev:
Överströmsskyddet får vara på max 32 A för att uppfylla laddstationens krav. Vanligen väljer man så låg märkström som möjligt. Det kan hända att ledningen behöver ett skydd också.M Melano007 skrev:
Easee har en ny modell som får säljas.M Melano007 skrev:
Före elmätaren kopplar man ingenting, inte ens strömtransformatorer.M Melano007 skrev:
Toppen, då kanske man slipper att höra så mycket mer om lastbalansering framöver.M Melano007 skrev:Ja precis, jag har lagt 0 till
Jfb+ dvärgbrytare = personskydd om du menar så
Kopplingen för laddare ska kopplas innan JFBn med personskydd om det finns en
Problemet är med fasbelastning som ser ut på bilden uppe, om lastbalnsering funkade inte så problemet med kopplingen innan personskydd eller efter, och personskyddet måste va 16A/30ma
Helt rätt, det du beskriver stämmer tekniskt sett. Det handlar egentligen om en effektvakt och inte om någon faktisk lastbalansering mellan faserna.
Lastbalansering innebär att man försöker fördela lasten jämnt mellan faserna, medan en effektvakt övervakar den totala strömmen och ser till att inte överstiga en viss nivå – till exempel för att skydda huvudsäkringarna.
Easee-laddaren gör alltså ingen fasbalansering i ordets rätta mening, utan den styr bara ner effekten utifrån den fas som är hårdast belastad, precis som du förklarar.
Dessutom kan jag tillägga att Elsäkerhetsverket har förbjudit nyinstallationer och flytt av Easee-laddare.
De får inte längre installeras eller flyttas, utan endast repareras på plats om det är möjligt.
Så i praktiken får man bara fortsätta använda de Easee-laddare som redan är installerade, men inga nya får sättas upp.
Min gissning är att övriga laddboxar också har funktionen ”effektvakt” och inte ”lastbalanserare”. 😊
Jag förstår inte varför du lägger till andra onödiga detaljer. Jag pratar med personer som inte är elektriker, och språket jag kommer att använda ska vara riktat till dem ( kunder, vanligt människor..) enkelt och tydligt utan krångligheter.Bo.Siltberg skrev:
Går inte att förstå vad du skriver här. Gruppledningen (eller huvudledningen) till en laddstation kan tas ut var som helst efter elmätaren. Den ledningen kan behöva en JFB och ett överströmsskydd, men det beror på laddstationen.
Överströmsskyddet får vara på max 32 A för att uppfylla laddstationens krav. Vanligen väljer man så låg märkström som möjligt. Det kan hända att ledningen behöver ett skydd också.
Easee har en ny modell som får säljas.
Före elmätaren kopplar man ingenting, inte ens strömtransformatorer.
laddboxarna Easee Charge och Home Får inte installeras ( nästan 90% av privata kunder har beställt easee laddboxerna från de har märke.
Vad ska jag göra med Överströmsskyddet 32A om jag har 3g2,5 kabel + laddboxen är 11kw, det är enkelt att koppla laddboxen med 16A personskydd för att skydda apparaten och personen + måste kopplas innan JFBn om det finns i huvudcentralen
Ja precis som Malmberg laddboxenNissens skrev:
Alla våra kunder har de beställt zaptec go utan lastbalansering men med zaptec pro annan sak