Aha, jag har zaptec sense som effektvakt, men då funkar det radikalt annorlunda med annan effektvakt.

Jag hade en period läget att en huvudsäkring ofta löste om jag hade ugnen på när jag laddade. Det visade sig att ugnen, varmvattenberedaren, golvvärmen i badrummet och bilens laddare belastade samma fas. Den var överbelastad redan utan laddaren. Men det var först med laddaren som det blev för mycket. Det löstes genom att flytta varmvattenberedaren till en annan fas. Kanske att det finns fler inställningar att göra för din laddbox. Men jag tror med ledning av din graf att du måste omfördela stora laster i huset.

Om man har husets belastningar ojämnt fördelade över faserna kan det bli att det är långvariga överlaster på en fas men inte så länge att säkringen löser. Blir det pauser utan belastning så hinner säkringen kallna. Om då laddboxen går in och laddar när överbelastningen försvinner blir det överlast med pauser av hög belastning i stället för överlast med pauser av låg belastning. Därför tror jag att laddboxen var droppen som fick säkringen att gå. Men problemet är att det är snedbelastat sedan tidigare.

• Gilla
Conny Hollstrand och 1 till
  • Laddar…
Men vad säger den elektriker som installerade ?

När jag installerar laddbox så kontrollerar jag grundligt med att det fungerar innan jag åker därifrån. Dessutom brukar jag för det mesta ringa upp o kontrollera efter ett par veckor att det fungerar bra.

Visst jag är inte billigast, men tar ett efteransvar.

Hur har din installatör gjort ?

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Har nyligen låtit installera en laddbox, tre fas, zaptec 2 go.

Idag satte vi vår bil på laddning för ungefär andra gången. (Första gången strejkade laddboxen och gav ett felmeddelande men det löste sig remote efter några dagar) Sen har vi laddat en gång från ca 65% upp till 80% utan problem.
Idag var bilen på 20% och jag tänkte ladda till 80%. Men efter ca sex timmars laddning gick en huvudsäkring på 20a. Vi kom upp till 52%.
Det kan ju vara en tillfällighet, men det kan ju också berott på att laddbox-lösningen inte funkar optimalt.
I vårat elskåp (sitter vid tomtgränsen) sitter en lastbalanserare. Om jag fattar det rätt så ska den känna av övrig förbrukning samtidigt man laddar bilen och säga åt laddboxen att "lugna sig" och gå ned i effekt.
Jag vet att vid lastbalanseraren mätte man upp att trots en extra wifi-antenn så är wifi uppkopplingen bara 30%. 30% ena dagen kan säkert variera lite beroende på bla väder och vind. Men jag har för mig att OM laddboxen inte har kommunikation med lastbalanseraren så ska den också gå ned i effekt.
Min förväntan är ju givetvis att lastbalanseraren ska sköta allt automatiskt.
Vid tillfället säkringen gick vet vi att sambon ungefär 30 min innan satte på ugnen, men det är ju sådant lastbalanseraren borde fånga upp.

Har någon någon erfarenhet av snarlika/dylika problem? Det kan ju givetvis varit en tillfällighet så vi får väl prova igen, ska bara åka förbi "classes" imorgon och köpa nya säkringar så jag har på lager och köra lite så vi laddar från 20% igen.

Mvh
Fredrik
Utifrån min erfarenhet av installationer av laddboxar från märkena Zaptec Go och Zaptec Pro, har det funnits många problem med Zaptec Go gällande jordning. Den tar mer ström från fas 2 än från F1 och F3, vilket leder till att laddningen stängs av automatiskt.

I ditt fall, om huvudsäkringen på 20 A har löst ut och inte personskyddet (jordfelsbrytaren), betyder det att det finns ett fel i inkopplingen.

Lastbalansering hjälper till att fördela lasterna, men den rekommenderas först vid effekter på 22 kW och uppåt, vilket innebär att huvudsäkringen bör vara minst 35 A.

Du bör göra följande:

1. Kontrollera inkopplingen via installationsföretaget.
  2. Gör en isolationsmätning av kabeln som är ansluten.
  3. Gör en kontinuitetsmätning av kabeln.
  4. Låt elbolaget som installerade laddboxen kontrollera lastfördelningen mellan faserna i huvudcentralen (du kan naturligtvis be dem komma för att felsöka och be elektrikern kontrollera lastfördelningen).
  5. Testa laddboxen med en laddbox-testare för att se om det finns fel i jordningen eller ett internt fel i laddboxen.

M Melano007 skrev:
I ditt fall, om huvudsäkringen på 20 A har löst ut och inte personskyddet (jordfelsbrytaren), betyder det att det finns ett fel i inkopplingen.
En JFB löser aldrig ut pga överlast.
En JFB löser ut om strömmen går en annan väg än genom fas(er) & neutralledare.

Däremot om det finns en personskyddsbrytare, alltså kombinerad JFB & dvärgbrytare så löser dvärgbrytardelen i personskyddsbrytaren om strömmen i fas(en/erna) blir högre än vad den är på.

Nu vet vi inte vilken storlek det är på gruppsäkringarna till laddboxen, de kan tex vara på 20 A, precis som huvudsäkringarna är på.

• Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Demmpa Demmpa skrev:

Däremot om det finns en personskyddsbrytare, alltså kombinerad JFB & dvärgbrytare så löser dvärgbrytardelen i personskyddsbrytaren om strömmen i fas(en/erna) blir högre än vad den är på.

Nu vet vi inte vilken storlek det är på gruppsäkringarna till laddboxen, de kan tex vara på 20 A, precis som huvudsäkringarna är på.
Tror du svarade på AI smörja..

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Zaptec go 2 11kw så måste ha skydd på 16A /300ma(personskydd)
Spelar ingen roll för huvudsäkringar (minst 16 A)

E Elajomannen skrev:
Men vad säger den elektriker som installerade ?

När jag installerar laddbox så kontrollerar jag grundligt med att det fungerar innan jag åker därifrån. Dessutom brukar jag för det mesta ringa upp o kontrollera efter ett par veckor att det fungerar bra.

Visst jag är inte billigast, men tar ett efteransvar.

Hur har din installatör gjort ?
Felet inträffade i måndags, tror jag mailade företaget som ombesörjde lösningen samma dag. De har ännu inte svarat. Idag mailade jag elektrikern, men han har inte heller svarat. Båda kan givetvis ha mycket att göra. Jag själv har suttit dåligt till och inte heller kunnat ringa. Men får nog försöka göra det snart. PS det är en Kia niro vi har.
PS två det kan nog vara så att elsystemet är tokigt "möblerat" och borde möbleras om, kanske den rätta lösningen.

M Melano007 skrev:
Zaptec go 2 11kw så måste ha skydd på 16A /300ma(personskydd)
Spelar ingen roll för huvudsäkringar (minst 16 A)
Jag hittar inget om max säkringsstorlek.
Normalt ska gruppsäkring(en/arna) skydda gruppledningen å inte ansluten apparat.

Sen har du fel gällande JFBn, den ska inte vara på 300 mA utan på 30 mA.
300 mA är bara för egendomsskydd (brandskydd), för personskydd så är det max 30 mA som gäller.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har en Zaptec med Perific lastbalanserare.
Man kan inte sätta ev scheman i Zaptec-appen för då slutar Perific-lastbalanseraren att fungera. (Det kommer en varning i Perific-appen)
Du får sätta schema i Perific-appen.
Det här är väl det troligaste felet.
Men när min installation var ny så råkade elektrikern sätta mätklämmorna på utgående ledning till laddaren. Inte på inkommande ledning. Då blev det också fel.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
För mig var problemet att faserna var inkopplade i fel ordning till laddboxarna så effektvakten styrde dom fel vid enfasladdning pga hög last på en fas (om tre faser används spelar det ingen roll eftersom den styr efter fasen med minst effekt kvar).

Måste säga att mina Easee-laddare och Equalizer (vakt) har fungerat väldigt bra ihop och med Tibber. Supporten kunde se på distans att dom var felkopplade.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att du har Perific och Zaptec. Jag hade också problem med att säkringen löste ut i början, visade sig att LB var felinställd (för hög avsäkring så laddboxen trodde den hade mer ström än vad som fanns).

Du måste först se till att laddläget på Zaptec är satt till ”default”, ej ”eco/schedule/smart/dyl”, annars kan inte Perific styra den, eller så kolliderar smartstyrningen med varandra.

Inne i ”rapportörer” i Perific-appen ska du kunna ändra inställningarna för din Zaptec. Se till att du har korrekt huvudsäkringsnivå inställd, samt avsäkringsnivån för laddboxen korrekt.

Bifogar bilder på min installation:

• Zaptec laddboxappens dashboard, kabel ansluten, laddläge standard, bil inte ansluten, tillgång begränsad, visning av ikoner för funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av inställningar i en app för Zaptec laddbox, visar avsäkringsnivåer och laddnivå inställningar för laddbox och huvudsäkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jliljeha och 3 till
  • Laddar…
Kör du ett 2.4 ghz SSID och utan mesh? Kan vara nätverk som krånglar så att det inte uppdaterar i tid

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Har nyligen låtit installera en laddbox, tre fas, zaptec 2 go.

Idag satte vi vår bil på laddning för ungefär andra gången. (Första gången strejkade laddboxen och gav ett felmeddelande men det löste sig remote efter några dagar) Sen har vi laddat en gång från ca 65% upp till 80% utan problem.
Idag var bilen på 20% och jag tänkte ladda till 80%. Men efter ca sex timmars laddning gick en huvudsäkring på 20a. Vi kom upp till 52%.
Det kan ju vara en tillfällighet, men det kan ju också berott på att laddbox-lösningen inte funkar optimalt.
I vårat elskåp (sitter vid tomtgränsen) sitter en lastbalanserare. Om jag fattar det rätt så ska den känna av övrig förbrukning samtidigt man laddar bilen och säga åt laddboxen att "lugna sig" och gå ned i effekt.
Jag vet att vid lastbalanseraren mätte man upp att trots en extra wifi-antenn så är wifi uppkopplingen bara 30%. 30% ena dagen kan säkert variera lite beroende på bla väder och vind. Men jag har för mig att OM laddboxen inte har kommunikation med lastbalanseraren så ska den också gå ned i effekt.
Min förväntan är ju givetvis att lastbalanseraren ska sköta allt automatiskt.
Vid tillfället säkringen gick vet vi att sambon ungefär 30 min innan satte på ugnen, men det är ju sådant lastbalanseraren borde fånga upp.

Har någon någon erfarenhet av snarlika/dylika problem? Det kan ju givetvis varit en tillfällighet så vi får väl prova igen, ska bara åka förbi "classes" imorgon och köpa nya säkringar så jag har på lager och köra lite så vi laddar från 20% igen.

Mvh
Fredrik
Hade liknande problem. Installatören hade kopplat fel.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Jag är elektriker. Jag installerade en Easee med lastbalansering här hemma. Inom dom första två veckorna så gick två olika huvudsäkringar vid olika tillfällen. Jag bytte dom och sen har dom aldrig löst ut igen. Min kåk är från 60-talet. Propparna i sig var gamla och jag resonerade att tråden i propparna var utnött och nu när man ligger och snuddar på gränsen, så brann de av. Sen har det gått två år sen dess utan att huvudsäkringarna löst ut.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.