16 854 läst ·
133 svar
17k läst
133 svar
Ny laddbox installerad, säkring 20A gick, tillfällighet eller inte?
Fast här finns det ju logg som visar 34A på 20A säkring. Det håller nog ingen ny för heller mer än enstaka minut...gust4vsson skrev:
Jag är elektriker. Jag installerade en Easee med lastbalansering här hemma. Inom dom första två veckorna så gick två olika huvudsäkringar vid olika tillfällen. Jag bytte dom och sen har dom aldrig löst ut igen. Min kåk är från 60-talet. Propparna i sig var gamla och jag resonerade att tråden i propparna var utnött och nu när man ligger och snuddar på gränsen, så brann de av. Sen har det gått två år sen dess utan att huvudsäkringarna löst ut.
Man brukar lite generellt kunna säga att en diazedsäkring tål 1.8 x märkströmmen i en timme, alltså 20*1,8=36.Attitudeswe skrev:
Så att belasta en 20A diazedsäkring med 34A så bör den hålla i minst en timme.
Nja: 700 sekunder med 32A skall tålas av en 25A när jag läser av tabellen i https://ifoelectric.com/wp-content/uploads/2022/09/Ifo_D-sak_TD.pdfDemmpa skrev:
700 sekunder = ~11,7 minuter, 11 minuter och 40 sekunder.Attitudeswe skrev:
32/25=1,28
Då skulle alltså en diazedsäkring lösa ut på ca 11,5 minut om den belastas med 1,28 gånger märkströmmen.
Grafen på sidan 2 börjar vi ungefär 1 timme.
Kan vara att lastbalanseraren är monterad på fel fas . Kalla dit hjälp. Inte lätt att lösa själv
Fas spelar ingen roll om bilen är 3fas. Är den en- eller två-fas så är det viktigt att fasmappning är rätt.S Sven Snickare skrev:
Slarvigt av elektriker att inte ha koll på det. Garantireklamation i så fall
Jag hade ett sånt fel. Hade snålat på lastbalanseraren. Huvudsäkringsr gick. Lastbalanserare installeras, men fel kvarstod. Huvudsäkringar gick. Installatören kom dit igen. Och erkände att lastbalanseraren var inställd på fel fas. Detta justerades, sen var allt ok.Attitudeswe skrev:
Ja har elektrikern kopplat den på annat än inkommande faser så har den ju ingen effekt...
Eller om strömkännaren är felvänd så den tror du har stor export när du har stor import blir det också fel på logiken.
Eller om strömkännaren är felvänd så den tror du har stor export när du har stor import blir det också fel på logiken.
Du kan omöjligen vara elektriker. Låter mer som en AI gissning…M Melano007 skrev:Utifrån min erfarenhet av installationer av laddboxar från märkena Zaptec Go och Zaptec Pro, har det funnits många problem med Zaptec Go gällande jordning. Den tar mer ström från fas 2 än från F1 och F3, vilket leder till att laddningen stängs av automatiskt.
I ditt fall, om huvudsäkringen på 20 A har löst ut och inte personskyddet (jordfelsbrytaren), betyder det att det finns ett fel i inkopplingen.
Lastbalansering hjälper till att fördela lasterna, men den rekommenderas först vid effekter på 22 kW och uppåt, vilket innebär att huvudsäkringen bör vara minst 35 A.
Du bör göra följande:
- Kontrollera inkopplingen via installationsföretaget.
- Gör en isolationsmätning av kabeln som är ansluten.
- Gör en kontinuitetsmätning av kabeln.
- Låt elbolaget som installerade laddboxen kontrollera lastfördelningen mellan faserna i huvudcentralen (du kan naturligtvis be dem komma för att felsöka och be elektrikern kontrollera lastfördelningen).
- Testa laddboxen med en laddbox-testare för att se om det finns fel i jordningen eller ett internt fel i laddboxen.
Om du är elektriker så är du sannolikt den enda elektrikern i landet som inte vet hur en JFB fungerar…
En fråga till de som är elektriker i tråden: varför kallar ni effektregleringen för lastbalansering?
Det är väl snarare en effektvakt som reglerar effektuttaget? Någon balansering mellan faserna görs väl aldrig?
Åtminstone fungerar Easee så, den balanserar inga laster, däremot reglerar den lasten efter den fasen som är hårdast belastad. Dvs den minskar effektuttaget på alla faser till den nivån den hårdast lastade fasen klarar. Kan den ta ut 10A max på den hårdast belastade fasen, så tar den ut max 10A max på alla faserna oavsett lasterna på de övriga faserna.
Det har visat sig att det finns en tröghet i effektregleringskretsen, jag har 20A huvudsäkringar, men om jag sätter Easee till 20A begränsning så blir det överslängar på effektuttaget så strömmen går ibland flera A över gränsen.
För Easee blir det bättre att sätta strömbegränsningen till 17A när man har 20A huvudsäkringar för att undvika de värsta ”överslängarna”.
Det är väl snarare en effektvakt som reglerar effektuttaget? Någon balansering mellan faserna görs väl aldrig?
Åtminstone fungerar Easee så, den balanserar inga laster, däremot reglerar den lasten efter den fasen som är hårdast belastad. Dvs den minskar effektuttaget på alla faser till den nivån den hårdast lastade fasen klarar. Kan den ta ut 10A max på den hårdast belastade fasen, så tar den ut max 10A max på alla faserna oavsett lasterna på de övriga faserna.
Det har visat sig att det finns en tröghet i effektregleringskretsen, jag har 20A huvudsäkringar, men om jag sätter Easee till 20A begränsning så blir det överslängar på effektuttaget så strömmen går ibland flera A över gränsen.
För Easee blir det bättre att sätta strömbegränsningen till 17A när man har 20A huvudsäkringar för att undvika de värsta ”överslängarna”.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja eller så gör man som jag har gjort
2 st Garo GLB kopplade till lastbalansering med kabel.
Fungerar perfekt sedan 2019.
Aldrig skjutit säkring trots 20 A HS och 2 laddade bilar + annat.
Blixtsnabb reaktion "3sek" när lasten ändras.
2 st Garo GLB kopplade till lastbalansering med kabel.
Fungerar perfekt sedan 2019.
Aldrig skjutit säkring trots 20 A HS och 2 laddade bilar + annat.
Blixtsnabb reaktion "3sek" när lasten ändras.