58 670 läst ·
129 svar
59k läst
129 svar
Ny granne kräver att min mor flyttar häck och staket
Absolut noggrannhet existerar inte. Inte heller gränsinmätning på hundradels mm.
Dwt @claesborjesson menar är att lantmäteriet bestämmer gränsen och de rör de sätter definierar då gränsen.
Sedan mäts rören in och koordinater hamnar i en databas. Dessa koordinater är inte 100% nogrann, eftersom man inte kan mäta 100% exakt. Men rören i marken definierar gränsen och är därmed exakt
Sedan mäts rören in och koordinater hamnar i en databas. Dessa koordinater är inte 100% nogrann, eftersom man inte kan mäta 100% exakt. Men rören i marken definierar gränsen och är därmed exakt
Om röret är sanningen så kommer röret alltid att markera gränsen med 0,0 mm noggrannhet. Flyttar du röret en meter hit eller dit kommer det fortfarande att markera gränsen med 0,0 mm noggrannhet, eftersom där röret står är gränsen.D Daniel 109 skrev:
Men självklart har du rätt, och självklart har Claes rätt. Knepigt det där.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Kommunlantmäteriet och det statliga Lantmäteriet har samma myndighetsmakt att göra fastighetsförrättningar. Det är inte någon sorts andra rang.C claesborjesson skrev:Det beror på vilket lantmäteri som avses !!!
Om "statliga" Lantmäteriet gör "särskild gränsvisning", vilken det är cirka 1-2 års väntetid på, så informeras ALLA parter brevledes. Oftast så får alla vara med och betala. Denna gränsvisning är den enda LAGLIGA, och är skyddad enligt lag. Kostar 10-40 000 .-. De pinnar (rör gjutna i marken är skyddade enligt lag), dessa gränsmarkeringar är de som sedan verkligen gäller, med absolut noggrannhet (0,00 mm fel)
Många kommuner har ett "lantmäteri", dessa kommer bara ut och pekar, denna är inte lagligt bindande annat än gentemot kommunen själv. De sätter ut träpinnar (ej metallrör), där de bedömer att gränserna finns, de kan ofta mäta sig fram var de riktiga (rör i mark, rm) gränsmarkeringarna finns genom att magnetiskt leta sig fram och gräva fram de riktiga rören. Hittar de inte några "original Lantmäteriets" gränspinnar i metall mäter de sig fram till dit de tror att de skall vara och sätter en träpinne. Ofta med 20-40 cm noggrannhet. De brukar ta 3-6000 :- i ersättning, och kontaktar inga grannar.
Det beror på var du är, vilken myndighet som arbetar med det området. Främst större städer har kommunalt lantmäteri. Av gammal tradition från när det gällde helt olika regler för hur man hanterade marken i städerna och på landet.
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/
Det som är skillnaden är vilken typ av tjänst du beställer.
Ett juridiskt giltigt avgörande vad som ska fastställas gälla när det finns otydligheter eller oenigheter som behöver tolkas.
Eller ett enkelt utpekande där man tar ett mätinstrument och talar om var en angiven koordinat ligger. Har ingen bindande verkan och behöver inte ens vara en myndighet som gör.
A asa-nesse skrev:Min mor som är 89 år och änka sedan många år har fått ett problem som jag inte riktigt vet hur vi skall kunna lösa. Hon har bott i sitt hus i ca 60 år. På 60-talet gränsade hennes tomt mot en obebyggd tomt. Gränsen är ca 30 meter lång. Ägaren till denna obebyggda tomt bodde i en fastighet som även den gränsade till den obebyggda tomten. Han hade alltså någon gång på 40-talet köpt den bebyggda tomten plus den obebyggda tomten. Till saken hör att vår familj var mycket goda vänner med familjen som ägde dessa två fastigheter. Vi barn hade den obebyggda tomten som allmän lekplats. Allt funkade perfekt.
Nåväl. En dag kom ägaren till den obebyggda tomten in till min far och ville bygga ett staket mellan vårt hus och mot den obebyggda tomten. Han undrade om min pappa kunde tänka sig att dela på kostnaden för staketet. Själv tog han på sig att mäta upp tomtgränsen och göra hela arbetet. Jag kommer väl ihåg att pappa i och för sig tyckte att det var onödigt med ett staket men eftersom han alltid varit en medgörlig man sade han ok. Grannen byggde staketet, pappa betalade sin del och allt var frid och fröjd.
Så gick åren. 1972 sålde grannen den obebyggda tomten och där byggdes en stor villa. 1984 dog min far. Ca 1990 såldes den nya villan till nya ägare som i sin tur för ca 2 månader sedan sålde den igen.
Den 15:e december sent på kvällen knackar det på min mors köksdörr. Där står en främmande man som min mor aldrig sett förut. Han presenterar sig som "din nya granne" och påstår att han haft lantmätaren där och staketet mellan deras tomter är felplacerat. I ena hörnan står det på rätt ställe men i den andra hörnan står det en meter in på hans tomt. Dessutom står där en oxelhäck som den ursprunglige ägaren planterade på sin sida staketet någon gång sent sextiotal. Även denna häck betalade min far halva kostnaden för.
Nu kräver denne trevlige nye granne att min mor skall flytta staketet och häcken så att staketet står exakt i tomtgränsen. Hon sade till honom att hon tyckte att detta var en orimlig begäran och stängde dörren.
Nästa dag efter att hon rapporterat till mig ringde jag grannen och berättade hur det hela gått till. Hans kommentar var: "Det är inte mina problem, häcken och staketet skall flyttas". Till saken hör att både hans tomt och min mors tomt är på över 2000 kvm och det har ingen som helst praktisk betydelse var staketet står. Jag förklarade att ville han flytta något så stod det honom fritt men han kunde inte räkna med att min mamma skulle vara med och betala. Och sedan sade jag hej då och lade på luren.
Det skall bli intressant att se hur detta kommer att fortskrida. Att få fram ett flertal vittnen till att det gått till exakt som jag redogjort för här ovanför är inga svårigheter.
Allvarligt talat: Hur oförskämd får man vara? Mitt tips är att han lägger ner alltihop. En kuriositet i det hela är att när grannen satte häcken (som min far egentligen inte ville ha) så skrev han själv ihop ett avtal som gick ut på att det var ägaren till den obebyggda tomten som åtog sig att varje år hålla efter häcken och klippa den. Detta skrev både han och min far på och jag har originalet. Fast det är det bara jag som vet.[/QUOTE
nya ägaren bör själv ta hand om häcken-staket flytt osv... om det stör honom han ska själv bekosta allförekommande kostnader / ... det är inte erat problem
. En kuriositet i det hela är att när grannen satte häcken (som min far egentligen inte ville ha) så skrev han själv ihop ett avtal som gick ut på att det var ägaren till den obebyggda tomten som åtog sig att varje år hålla efter häcken och klippa den. Detta skrev både han och min far på och jag har originalet. Fast det är det bara jag som vet.[/QUOTE]
Men varför visade du inte papperet? Du har ju ingen nytta av det om det bara är du som vet.... om du nu inte vill ha en segdragen tvist???
Men varför visade du inte papperet? Du har ju ingen nytta av det om det bara är du som vet.... om du nu inte vill ha en segdragen tvist???
Har ni blivit inbjudna på kaffe hemma hos grannen?A asa-nesse skrev:
Eller har din gamla mor bakat och bjudit in honom?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kommun kräver grannemedgivande av samfällighet.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Borra ny brunn tillsammans med granne, hydrofor
Vatten & Avlopp -
Vad ska jag göra med nya grannen som har rätt till allt?
Lösvirke & Timmerhus -
Grannens nya avlopp för nära dricksvattenbrunn
Vatten & Avlopp -
Nytt innertak i bostadsrätt - styrelsen kräver tillstånd
Bostadsrätt