58 670 läst ·
129 svar
59k läst
129 svar
Ny granne kräver att min mor flyttar häck och staket
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Förvisso, men ett staket ska kunna underhållas. Så om vi antar att grannen är helt motstridig skulle man behöva sätta upp staketet 50-70 cm in på egen mark för att kunna underhålla det, samt att man då även behöver underhålla sin mark på andra sidan staketet.
Nu vet vi som sagt inte allt, men jag vidhåller att även om man kan säga åt grannen att sköta sitt staket efter eget skön, så skulle jag vilja ha ett staket mot sagda granne. Och det är inte givet att det skulle vara omöjligt att komma överens om detta och då är även inskrivning av en sådan överenskommelse lämplig. Därmed inte sagt att det är den enda, eller i alla situationer bästa, lösningen.
Nu vet vi som sagt inte allt, men jag vidhåller att även om man kan säga åt grannen att sköta sitt staket efter eget skön, så skulle jag vilja ha ett staket mot sagda granne. Och det är inte givet att det skulle vara omöjligt att komma överens om detta och då är även inskrivning av en sådan överenskommelse lämplig. Därmed inte sagt att det är den enda, eller i alla situationer bästa, lösningen.
Precis så har vi gjort också. Och det verkar nu som om han lugnat ner sig, Han får göra vad han vill med både häck och staket, Det retar mig bara att jag inte insåg från början att eftersom både häck och staket står på hans mark så är det hela hans problem. Tack för allt engagemang.Bart skrev:
Men det är inget problem! Gör bara inget utom att tydligt, sakligt och trevligt meddela grannen att TS och TS mor inte har någon som helst intention att själva ta bort eller flytta staket och häck. Inte heller kommer de på något vis bekosta så att någon annan ska göra det. Detta är grannens egendom och tillika problem.
Detta ligger helt i händerna på grannen.
Le, var trevlig och avvisa alla försök från grannen att ta ansvar för staketet. Det är inte svårare att förvägra grannen detta än om denne skulle vilja att ni bekostar flytten av hans garage.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Men, hur säkert är det att staketet verkligen står fel?
Det spelar väl ingen större roll egentligen.H hempularen skrev:
Grannen får ordna med handhavande av staketet. TS och grannen får gemensamt säkerställa tomtgränsen.
TS är nöjd med status quo. Staketet tillhör historiskt grannen. Det är denne som vill få till någon sorts förändring. Om det uppstår tvist om tomtgränsen, vilket inte är fallet just nu, får TS ta den diskussionen då.
Men när man tänker på saken.... Alla har tagit för givet att grannen har rätt ang tomtgränsen. Men varför skulle han själv betalat en uppmätning av den om han inte behöver, när han sen inte vill betala ett öre för att flytta staket och häck...?Bart skrev:
Det spelar väl ingen större roll egentligen.
Grannen får ordna med handhavande av staketet. TS och grannen får gemensamt säkerställa tomtgränsen.
TS är nöjd med status quo. Staketet tillhör historiskt grannen. Det är denne som vill få till någon sorts förändring. Om det uppstår tvist om tomtgränsen, vilket inte är fallet just nu, får TS ta den diskussionen då.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Han kanske tittat på hitta.se och ser att gränsen inte följer häcken, typ....
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Och tittar man på hitta så är gränserna ofta väldigt fel.
TS har väl en uppfattning om var gränsen går. Avviker grannens uppfattning väldigt mycket får väl grannen visa på skäl till det.
Annars är det väl ingen mening att få fram en millimeterrättvisa. Om båda är nöjda och överens om var gränsen går har de en lösning.
Annars är det väl ingen mening att få fram en millimeterrättvisa. Om båda är nöjda och överens om var gränsen går har de en lösning.
Har bara läst någon sida in i tråden, men den nya grannen verkar ju förstås otrevlig om han nu går på så hårt från början och dessutom har orimliga krav.
Däremot så reagerar jag på följande:
Det kan nämligen ingen annan än den nya grannen avgöra om det har någon praktisk betydelse eller inte. Den nya grannen behöver heller inte redogöra för vilka dessa praktiska betydelser skulle vara.
Han har köpt en tomt med ett visst antal kvadratmeter, och exakt de antal kvadratmeter skall han få.
Din mamma äger ett visst antal kvadratmeter, och har inte automatiskt rätt till mer än det hon äger, oavsett hur tomtgränserna i praktiken ser ut.
Däremot så reagerar jag på följande:
Det där med att det inte har någon praktisk betydelse var staketet står med hänvisning till tomtstorleken, tycker jag man skall vara väldigt försiktig med att använda som argument.A asa-nesse skrev:
Det kan nämligen ingen annan än den nya grannen avgöra om det har någon praktisk betydelse eller inte. Den nya grannen behöver heller inte redogöra för vilka dessa praktiska betydelser skulle vara.
Han har köpt en tomt med ett visst antal kvadratmeter, och exakt de antal kvadratmeter skall han få.
Din mamma äger ett visst antal kvadratmeter, och har inte automatiskt rätt till mer än det hon äger, oavsett hur tomtgränserna i praktiken ser ut.
Helt rätt gjort och mer än så skall man inte behöva göra. Grannen får väl göra som han själv behagar med det befintliga staketet, om han river det och bygger nytt på rätt ställe eller hur han nu går vidare. Men han får allt göra det själv.A asa-nesse skrev:
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Det beror på vilket lantmäteri som avses !!!J Jwallen skrev:
Om "statliga" Lantmäteriet gör "särskild gränsvisning", vilken det är cirka 1-2 års väntetid på, så informeras ALLA parter brevledes. Oftast så får alla vara med och betala. Denna gränsvisning är den enda LAGLIGA, och är skyddad enligt lag. Kostar 10-40 000 .-. De pinnar (rör gjutna i marken är skyddade enligt lag), dessa gränsmarkeringar är de som sedan verkligen gäller, med absolut noggrannhet (0,00 mm fel)
Många kommuner har ett "lantmäteri", dessa kommer bara ut och pekar, denna är inte lagligt bindande annat än gentemot kommunen själv. De sätter ut träpinnar (ej metallrör), där de bedömer att gränserna finns, de kan ofta mäta sig fram var de riktiga (rör i mark, rm) gränsmarkeringarna finns genom att magnetiskt leta sig fram och gräva fram de riktiga rören. Hittar de inte några "original Lantmäteriets" gränspinnar i metall mäter de sig fram till dit de tror att de skall vara och sätter en träpinne. Ofta med 20-40 cm noggrannhet. De brukar ta 3-6000 :- i ersättning, och kontaktar inga grannar.