58 670 läst ·
129 svar
59k läst
129 svar
Ny granne kräver att min mor flyttar häck och staket
Nä, de är ju inte det. Nya grannen kräver ju att häcken och staketet som står på grannens tomt ska flyttas till TS mors tomt, av TS mor. Nya grannen vill inte ta ansvar för sin häck och sitt staket.K Kirre2 skrev:Om grannen inte är intresserad av staketet är det väl bara att ta bort det, om han hävdar att det tillhör ts:s mor. Och vill han nåt annat med det får han väl ordna det själv. Förstår inte hur det kan bli sån diskussion om vem som äger, vem som betalt, vad som avtalats muntligt för massa år sen osv. Det är ju bara ett staket och i grunden verkar ju båda vara överens...
Nej, och då är det väl bara att ta bort det. Han kan väl inte säga att det ska vara kvar men flyttas på?Anna_H skrev:
Men det är inget problem! Gör bara inget utom att tydligt, sakligt och trevligt meddela grannen att TS och TS mor inte har någon som helst intention att själva ta bort eller flytta staket och häck. Inte heller kommer de på något vis bekosta så att någon annan ska göra det. Detta är grannens egendom och tillika problem.
Detta ligger helt i händerna på grannen.
Le, var trevlig och avvisa alla försök från grannen att ta ansvar för staketet. Det är inte svårare att förvägra grannen detta än om denne skulle vilja att ni bekostar flytten av hans garage.
Detta ligger helt i händerna på grannen.
Le, var trevlig och avvisa alla försök från grannen att ta ansvar för staketet. Det är inte svårare att förvägra grannen detta än om denne skulle vilja att ni bekostar flytten av hans garage.
Fast det där är ju inte sant. Mina föräldrars granne gjorde detta i höstas. Det kostade 1500:- och det var beställaren som fick fakturan.J Jwallen skrev:
Kom någon från lantmäteriet ut och gjorde något på platsen för 1500:-? Exakt vad gjorde dom då?
Enligt lantmäteriets egna prisexempel kostar det minst 20 000:-
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...#faq:vad-kostar-det-har-hittar-du-prisexempel
Enligt lantmäteriets egna prisexempel kostar det minst 20 000:-
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...#faq:vad-kostar-det-har-hittar-du-prisexempel
De mätte ut tomtgräns
Jag har väldigt svårt att tro att lantmäteriet har varit inblandad i det och varit på plats.
Jag ville flytta ett hörn av min lite trekantiga tomt till en annan gränspunkt för några år sedan. Alla punkter var utsatta och inmätta med digitala koordinater i modern tid, så det var ett enkelt ärende som bara skulle kosta runt 15000:- i samband med att dom ändå var på plats i ett annat ärende.
Jag ville flytta ett hörn av min lite trekantiga tomt till en annan gränspunkt för några år sedan. Alla punkter var utsatta och inmätta med digitala koordinater i modern tid, så det var ett enkelt ärende som bara skulle kosta runt 15000:- i samband med att dom ändå var på plats i ett annat ärende.
Du får tro vad du vill men så är det. Gränsen är dragen, betalning har skett och jag ser inte min vinning i att ljuga om det här.useless skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att lantmäteriet har varit inblandad i det och varit på plats.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
TS, vad säger grannen då? Mer exakt än att det ska göras och av någon annan än han själv alltså?
För man kan ju tänka sig en situation där det hela tolkats som att dina föräldrar köpt tjänsten att sätta häck och sätta upp staket av grannens föregångare och nu vägrar kännas vid detta, varvid grannen har ett staket på sin mark som egentligen är dina föräldrars (numera din mors) fastighetstillbehör som han varken får eller vill ge sig på. Jag menar inte att det är en rimlig tolkning, men den ligger i närheten av vad lagen säger.
Men för att vara lite mer konstruktiv: Vore jag din mor skulle jag vilja ha ett staket mot sagda granne. Han verkar ju inte alldeles lätt att ha att göra med och då är en tydlig gräns mellan mitt och ditt alltid bra. Därför skulle jag likt övriga säga att staketet är grannens att riva, men att det vore önskvärt att sätta upp ett nytt staket i den faktiska tomtgränsen, och att sen skicka in ett servitut till inskrivningen som reglerar ett gemensamt ansvar för staketet. Allt det blir förstås lite dyrare än att göra ingenting, men det kostar att ha hus.
För man kan ju tänka sig en situation där det hela tolkats som att dina föräldrar köpt tjänsten att sätta häck och sätta upp staket av grannens föregångare och nu vägrar kännas vid detta, varvid grannen har ett staket på sin mark som egentligen är dina föräldrars (numera din mors) fastighetstillbehör som han varken får eller vill ge sig på. Jag menar inte att det är en rimlig tolkning, men den ligger i närheten av vad lagen säger.
Men för att vara lite mer konstruktiv: Vore jag din mor skulle jag vilja ha ett staket mot sagda granne. Han verkar ju inte alldeles lätt att ha att göra med och då är en tydlig gräns mellan mitt och ditt alltid bra. Därför skulle jag likt övriga säga att staketet är grannens att riva, men att det vore önskvärt att sätta upp ett nytt staket i den faktiska tomtgränsen, och att sen skicka in ett servitut till inskrivningen som reglerar ett gemensamt ansvar för staketet. Allt det blir förstås lite dyrare än att göra ingenting, men det kostar att ha hus.
Kan der vara att ni var oense om var gränsen gick och att kommunens lantmäterikontor kom förbi för att visa var gränsen gick. Det kan kosta 3000kr och det kan leda till att man behöver flytta staket eller plank till den verkliga fastighetsgränsenÖ Österlenskan skrev:
Redigerat:
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Hjälp grannen att börja om det här. Bjud in på en fika. Lär känna varandra. Lyssna färdigt på varandra. Klassa inte nya grannen som psykopat eller idiot (vilket vissa i tråden redan har gjort).
Här känner vi inte till annat än en dålig sida (enligt vissas standard). Gränsen mellan burdus och rak är hårfin och alla känner inte av den. Ingen är perfekt. Vi är olika vi människor. Han kanske egentligen inte kräver så mycket men bara hoppades få hjälp med finansieringen när han inte visste bakgrunden. När det blir fel så bör man försöka reparera skadan innan den blir värre.
Här känner vi inte till annat än en dålig sida (enligt vissas standard). Gränsen mellan burdus och rak är hårfin och alla känner inte av den. Ingen är perfekt. Vi är olika vi människor. Han kanske egentligen inte kräver så mycket men bara hoppades få hjälp med finansieringen när han inte visste bakgrunden. När det blir fel så bör man försöka reparera skadan innan den blir värre.