58 670 läst ·
129 svar
59k läst
129 svar
Ny granne kräver att min mor flyttar häck och staket
Har ni betalat för halva staketet tror jag inte grannen utan vidare kan riva det även om det står på hans sida..
Ursäkta om jag varit otydlig i det jag skrivit.
Det jag menar är:
*den nya grannen äger per automatik staketet då det står på hans tomt (på pappret , även fast de inte finns något papper på det... ja ni förstår vad jag menar
)
*Det betyder inte att han får riva eller ändra hur som helst, för det påverkar (ts mor)
*Han får underhålla det . Dvs riva och bygga upp det likadant utan att fråga om lov.
Sen får man ju vara logisk i det hela också. Har nu den nya grannen rätt om att placeringen är fel så är det trots allt ett fel båda grannanrna begick då när staketet uppfördes. Och det är ju något också ts mor få ta på sig, hon är lika ansvarig för staketets placering. För att slippa framtida krångel bör staketet vara placerat på tomtgränsen.
Dom kommer säkert fram till en bra lösning . Peace out
Det jag menar är:
*den nya grannen äger per automatik staketet då det står på hans tomt (på pappret , även fast de inte finns något papper på det... ja ni förstår vad jag menar
*Det betyder inte att han får riva eller ändra hur som helst, för det påverkar (ts mor)
*Han får underhålla det . Dvs riva och bygga upp det likadant utan att fråga om lov.
Sen får man ju vara logisk i det hela också. Har nu den nya grannen rätt om att placeringen är fel så är det trots allt ett fel båda grannanrna begick då när staketet uppfördes. Och det är ju något också ts mor få ta på sig, hon är lika ansvarig för staketets placering. För att slippa framtida krångel bör staketet vara placerat på tomtgränsen.
Dom kommer säkert fram till en bra lösning . Peace out
De gör de visst. Om man beställer att de bara ska visa var gränsen går, inte göra en utredning. Min granne byggde en väg precis vid gränsen. när jag sa ifrån så sa han att lantmätaren varit ute. Då ringde jag lantmäteriet och det var sant. Sådana enkla utstakningar varken arkiveras eller diarieförs. utan det hamnar i en pärm. I dagsläget får man ta ut en privat, lantmäteriet gör inte sådant längre.B bergenudd skrev:
Nu var det ju byggt av ägaren till grannfastigheten. TS mamma har inget ägarintresse i staketet, så enklast är ju bara att säga att det är grannens.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Det kostar en himla massa pengar att dra dit lantmätaren, och det är väl risk att båda grannarna får dela på kostnaden.S Snickerick skrev:Informera grannen om att ni kommer att ta dit lantmätaren för att göra en ny utstakning. Om det då visar sig att staketet står på ett sådant sätt att din Mor inte har det fulla egna ansvaret för staketet, så kommer din granne få stå kostnaden för utstakningen.
Sedan kan du ju alltid kontakta lantmäteriet och fråga dem vem som var där och och vilket datum. Då kommer du nog få bekräftat att de aldrig varit där... Ty, de åker inte omkring och kollar gränser för skojs skull.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Spelar inte bara roll vem som byggt något. Och inte bara på vilken tomt det står på heller. Det kan också spela roll vem som betalat för det.D Daniel 109 skrev:
Så grannen måste definitivt först fråga om det är hans staket. Och bara för att han får beskedet "det är ditt,", eller "du får det", så måste han faktiskt inte acceptera det. Kan kan, iaf i teorin, kräva att andra ägare bär sin del av ansvaret. Då måste först ägarskapet utredas.
Det är ju bla därför som många företag sålts för en krona. Den som köper företaget tar också över alla åtaganden, läs skulder, som företaget belastas med. Och dessa går inte att komma ifrån genom att bara "ge bort" företaget till andra delägare.
Nu är det ju antagligen inget större problem med ett staket, iaf så skulle jag gjort jobbet själv, särskilt om jag hade en äldre oförmögen granne. Men det är inte alla som är i den situationen.
Staketet står på grannens tomt. Grannen har fått okej att flytta på det eller ta bort det. Vad är hans problem? Är han verkligen så dum? Men mina föräldrar fick också en granne som var sån, så dom finns. Lyckligtvis bodde han tvärs över gatan.
Varför skulle jag förklara något som är fel? Det tillhör ju grannen. Grannen får därmed göra vad han vill med det. Däremot kan grannen inte ställa några som helst krav på TS mor, även om det är artigt att fråga henne om det är okej att ta bort staketet. Eventuella avtal om staketet gäller mellan TS föräldrar och den person som byggde det, det följer inte med vid ägarbyte, utan måste då göras upp på nytt, men grannen kan inte "ge bort" det till TS mor och kräva att hon gör något åt det.Fredrik86 skrev:
Nu får du sluta skriva dumheter!
På samma sätt kan inte heller TS mor ge bort ett staket till grannens vilja. *Om* det nu är så att TS mor äger halva staketet.Anna_H skrev:
TS mor har ju trots allt betalat för staketet. Det verkar oklart vad den betalningen faktiskt gällde.
Om grannen inte är intresserad av staketet är det väl bara att ta bort det, om han hävdar att det tillhör ts:s mor. Och vill han nåt annat med det får han väl ordna det själv. Förstår inte hur det kan bli sån diskussion om vem som äger, vem som betalt, vad som avtalats muntligt för massa år sen osv. Det är ju bara ett staket och i grunden verkar ju båda vara överens...