58 670 läst ·
129 svar
59k läst
129 svar
Ny granne kräver att min mor flyttar häck och staket
Det finns sätt att hantera den typen av personligheter också. Det jag vänder mig emot är att många utgår direkt från att grannen är "psykopaten". Den personlighetstypen är, tro det eller ej. Relativt ovanlig. Möt andra som du vill be bemött. Hjälper inte det finns det andra sätt att möta grannen på.N Nygamla hus skrev:Som kommentar på sista raden, så kan jag tillägga att det inte fungera så på alla.
Du kan -i bästa fall- få en "god granne" på HANS villkor!
Vissa har ett så starkt behov av att sätta sig i respekt hos andra att man skapar helt onödiga konflikter. "Management by fear" är något som främst psykopater använder sig av. De uppträder precis så här. De vill att ni ska "krypa" för dem. De vill känna att de har makt och kontroll över människor. De vill att du ALLTID ska fråga dem om lov, för plantering av vinbärsbuskar, om du får ha katt, eller om han tycker att barnen är störande när de leker nära hans tomtgräns.
Tro mig! Jag har mött dem, och de är -enligt läkarvetenskapen- obotligt sjuka i huvudet och -tyvärr- så får man inte skjuta dem. Om du överväger att "ta över" mammas hus i framtiden, så kan jag avråda direkt. Sälj det och låt någon annan stackare hantera honom.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Nää, det kanske är den 89-åriga kvinnan. Om berättelsen är återgiven korrekt, så känns det ju inte som att hon har startat konflikten. Grannen har ju inte ens bemödat sig med att bygga en "grannrelation" med henne innan han tar upp frågan. Han har ju trots allt 2000 kvm mark, så det kan ju inte vara så att nya grannen -omgående- är i ett akut, skriande behov av just DESSA kvm, som utlöser att han i samma andetag som han presenterar sig, ställer krav. Det verkar vara primärt att bråka.Bart skrev:
Det finns sätt att hantera den typen av personligheter också. Det jag vänder mig emot är att många utgår direkt från att grannen är "psykopaten". Den personlighetstypen är, tro det eller ej. Relativt ovanlig. Möt andra som du vill be bemött. Hjälper inte det finns det andra sätt att möta grannen på.
Ännu större anledning att vara den "vuxna" parten i dialogen med grannen. Eller?N Nygamla hus skrev:Nää, det kanske är den 89-åriga kvinnan. Om berättelsen är återgiven korrekt, så känns det ju inte som att hon har startat konflikten. Grannen har ju inte ens bemödat sig med att bygga en "grannrelation" med henne innan han tar upp frågan. Han har ju trots allt 2000 kvm mark, så det kan ju inte vara så att nya grannen -omgående- är i ett akut, skriande behov av just DESSA kvm, som utlöser att han i samma andetag som han presenterar sig, ställer krav. Det verkar vara primärt att bråka.
Ärligt talat? Finns det ens en konflikt? Det är rätt vanligt att folk blir stämplade som idioter och psykopater här på bygga hus. I allmänhet är det folk som inre har möjlighet att framföra sin syn på saken. I det här fallet var det en granne som uppfattat det som att han fått delar av sin mark konfiskerad. Skulle han startat tråden skulle sannolikt damen blivit idiotförklarad av vissa här.
Försök reda ut omständigheterna utan att göra stora konflikter av det. I det här fallet räcker det sannolik att informera grannen om att det är hans staket och han gör vad han vill med det. Ska man riva och bygga nytt staket tycker jag att det är god ton att man pratar med grannen först. Vilket han gjort i det här fallet. Tyvärr har han ju uppfattats som burdus, men det kan ju bero på att han uppfattat det som att någon aktivt tagit delar av hans mark.
Försök reda ut omständigheterna utan att göra stora konflikter av det. I det här fallet räcker det sannolik att informera grannen om att det är hans staket och han gör vad han vill med det. Ska man riva och bygga nytt staket tycker jag att det är god ton att man pratar med grannen först. Vilket han gjort i det här fallet. Tyvärr har han ju uppfattats som burdus, men det kan ju bero på att han uppfattat det som att någon aktivt tagit delar av hans mark.
Kan absolut inte avläsa i följande beskrivning om grannen var trevligt och TS mor slängde dörren mot honom eller om grannen var otrevligt och skrämde skiten ur TS mor.
Egentligen spelar det ingen roll.
Sedan är det bra att poängtera att om han vill sätta ett staket närmare tomtgränsen, att det då är bra att ni innan arbetets gång gemensamt tittat på placeringen så att ni är överens om att staketet står på rätt sida gränsen.
Sedan kan man inte placera något på en tomtgräns. Gränsen är en linje och inte en yta, så antingen placerar man något på grannens fastighet, eller på moderns fastighet. När vi säger att den står på gränsen betyder det egentligen att den står delvis på grannens tomt och delvis på moderns tomt.
För grannsämjans skull är det dock inte smart att placera något (delvis) på en tomt man inte äger. Det är också bra att inte ha gemensam egendom, med undantag för vissa gemensamhetsanläggningar.
Egentligen spelar det ingen roll.
I en perfekt värld förklarade modern för grannen att han hade missförstått saken och att staketet och häcken var hans egendom och att det står honom fritt att göra som han tycker bäst.A asa-nesse skrev:
Sedan är det bra att poängtera att om han vill sätta ett staket närmare tomtgränsen, att det då är bra att ni innan arbetets gång gemensamt tittat på placeringen så att ni är överens om att staketet står på rätt sida gränsen.
Sedan kan man inte placera något på en tomtgräns. Gränsen är en linje och inte en yta, så antingen placerar man något på grannens fastighet, eller på moderns fastighet. När vi säger att den står på gränsen betyder det egentligen att den står delvis på grannens tomt och delvis på moderns tomt.
För grannsämjans skull är det dock inte smart att placera något (delvis) på en tomt man inte äger. Det är också bra att inte ha gemensam egendom, med undantag för vissa gemensamhetsanläggningar.
Håller fullständigt med! Det bästa du skrivit på längeD Daniel 109 skrev:Ärligt talat? Finns det ens en konflikt? Det är rätt vanligt att folk blir stämplade som idioter och psykopater här på bygga hus. I allmänhet är det folk som inre har möjlighet att framföra sin syn på saken. I det här fallet var det en granne som uppfattat det som att han fått delar av sin mark konfiskerad. Skulle han startat tråden skulle sannolikt damen blivit idiotförklarad av vissa här.
Gick det till precis som det står i första inlägget är det ju per definition en jobbig person, en normaltrevlig människa bär sig inte åt på det sättet, en normaltrevlig person presenterar sej som den nya grannen, och FRÅGAR sedan hur det ligger till med häcken, om det då visar sej att den ligger på hans egen tomt så kan han ju om han vill fråga om det är okej att han tar bort den, eller bara säga att "Okej, men då tar jag bort den" eller liknande.
Att försöka få sin nya granne att göra sånt är INTE ett bra sätt att börja en grannrelation på, det gäller i synnerhet om grannen i fråga är en ensam dam på 89 år.
Vidare skriver TS att:
"Nästa dag efter att hon rapporterat till mig ringde jag grannen och berättade hur det hela gått till. Hans kommentar var: "Det är inte mina problem, häcken och staketet skall flyttas".
Detta tyder också på att grannen i fråga är en person som man måste skärpa tonen mot, annars blir man överkörd. Det är dags att tala om vilka regler som gäller och att man avser att hålla sej till dessa.
jag är SÅ glad att jag har vettiga och trevliga grannar, för det är verkligen A och O i ett trivsamt fastighetsägande.. Exempelvis stoppade min ena granne mej för några veckor sen (när jag var ute och skottade) och frågade om det var okej att han tog ner en Lärk som skräpade ner på hans uppfart och bil, jag frågar vilken och han pekar, jag säger då att "Den där står ju långt inne på din tomt ?" och han säger att "Ja jo, men jag ville fråga ändå, ni kanske hellre ville ha trädet kvar".. Han behövde ju inte fråga, även om jag hade gillat trädet så hade han ju varit i sin fulla rätt att ta ner det och jag hade inte haft invändningar mot det, men jag uppskattar förstås att han frågade, det gör ju att man förstår att det är en människa som är lätt att ha att göra med. (Det visste jag redan innan förvisso.)
Att försöka få sin nya granne att göra sånt är INTE ett bra sätt att börja en grannrelation på, det gäller i synnerhet om grannen i fråga är en ensam dam på 89 år.
Vidare skriver TS att:
"Nästa dag efter att hon rapporterat till mig ringde jag grannen och berättade hur det hela gått till. Hans kommentar var: "Det är inte mina problem, häcken och staketet skall flyttas".
Detta tyder också på att grannen i fråga är en person som man måste skärpa tonen mot, annars blir man överkörd. Det är dags att tala om vilka regler som gäller och att man avser att hålla sej till dessa.
jag är SÅ glad att jag har vettiga och trevliga grannar, för det är verkligen A och O i ett trivsamt fastighetsägande.. Exempelvis stoppade min ena granne mej för några veckor sen (när jag var ute och skottade) och frågade om det var okej att han tog ner en Lärk som skräpade ner på hans uppfart och bil, jag frågar vilken och han pekar, jag säger då att "Den där står ju långt inne på din tomt ?" och han säger att "Ja jo, men jag ville fråga ändå, ni kanske hellre ville ha trädet kvar".. Han behövde ju inte fråga, även om jag hade gillat trädet så hade han ju varit i sin fulla rätt att ta ner det och jag hade inte haft invändningar mot det, men jag uppskattar förstås att han frågade, det gör ju att man förstår att det är en människa som är lätt att ha att göra med. (Det visste jag redan innan förvisso.)
Varför skärpa tonen? Det KAN finnas en poäng i att skärpa tonen om man vill att grannen SKA göra något.GlennB skrev:
Nu tycker TS inte att grannen behöver göra något, men vill inte heller förbjuda grannen att göra något.
Vad man behöver göra här är väldigt trevligt och lågaffektivt berätta att man anser att staketet och häcken är grannens egendom och därmed grannens problem, och att grannen får göra hur han vill med häck och staket så länge han håller sig på sin tomt.
TS behöver inte ha fullmakt för modern, det behövs inga avtal eller servitut, och framförallt inget bråk. Det räcker med trevlig samtalston
Det som förvånar mig i den här och andra liknande diskussioner är hur alla kan ha sån koll på tomtgränsen. 2000 kvm tomt låter ju inte som ett vanligt inrutat villaområde, där brukar ju stora tomter ligga på max 1000. De hus jag har bott i som inte varit "traditionellt villaområde" har i praktiken haft ganska flytande gränser. Jag skulle aldrig märka eller tänka på om grannen råkat sätta staket en meter eller två in på min tomt...
Harry73: Att göra så är väl att skärpa tonen ?
Kirre2: beror ju lite på vad man har för gränsmarkeringar, finns det fina tydliga rör och tomten är kvadratiskt är det ju inte så svårt.
Själv har jag en "månghörning" tomt utsatt på 40-talet och när jag begärde ut dokumenten om den så är det ett handskrivet protokoll som berättar om "kil i sten" och liknande, så med andra ord, jag har dålig koll på mina gränser, men då tomterna är stora och grannarna inte heller riktigt vet spelar det ingen roll exakt var den går precis som du är inne på.
Kirre2: beror ju lite på vad man har för gränsmarkeringar, finns det fina tydliga rör och tomten är kvadratiskt är det ju inte så svårt.
Själv har jag en "månghörning" tomt utsatt på 40-talet och när jag begärde ut dokumenten om den så är det ett handskrivet protokoll som berättar om "kil i sten" och liknande, så med andra ord, jag har dålig koll på mina gränser, men då tomterna är stora och grannarna inte heller riktigt vet spelar det ingen roll exakt var den går precis som du är inne på.
Ett annat bra citat är ifrån Einstein.John Smith skrev:
"Det finns bara 2 saker som är oändliga:
Universum
Människans dumhet
och den första punkten är jag inte säker på"
Jo, det är väl rätt som någon tidigare påpekat, det är rätt bra att utgå ifrån att den andra parten inte bara vill jävlas, det blir lättare att komma framåt då.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Jo, men samtidigt så är psykopater ungefär 1 på hundra. Så såå vanliga är de inte. (Och dessutom så verkar dina symptom passa bättre på narcissism, och de är inte så vanliga de heller, ungefär lika många som psykopaterna, runt 1 på hundra).N Nygamla hus skrev:Som kommentar på sista raden, så kan jag tillägga att det inte fungera så på alla.
Du kan -i bästa fall- få en "god granne" på HANS villkor!
Vissa har ett så starkt behov av att sätta sig i respekt hos andra att man skapar helt onödiga konflikter. "Management by fear" är något som främst psykopater använder sig av. De uppträder precis så här. De vill att ni ska "krypa" för dem. De vill känna att de har makt och kontroll över människor.
Så, man får nog större nackdel av att vara misstänksam mot sina grannar pga rädslan för "dark triad"-egenskaper, än vad man minskar sin risk för att råka ut för någon.
(Men om man gör det, så är det som du säger. Ta sin Mats ur skolan är i stort sett det enda vettiga förhållningssättet.)
Ja, och det har han all rätt att göra. Men i det här fallet står ju staketet och häcken på grannens tomt, grannen tror att det är hennes, men det är det inte. Det finns därmed inget att diskutera.Fredrik86 skrev:
Absolut ,det säger jag inget om. Men då har ni ett muntligt avtal.
Angående staketet är det inget fel att göra så.
Det säger jag inte. Man kan göra precis som man vill under tiden man bor där och är överrens med nuvarande granne.
Problemet blir ju efteråt. Att man inte bara kan klampa in hos en granne och säga, - hej jag och den förra grannen hade ett muntligt avtal.
- det skiter väl jag i kommer han mest troligt säga.
OM det nu kommer fel granne vill säga.
Anna_H skrev:
Kan du förklara varför det inte tillhör den nya grannen trots att det står på dennes tomt och inga servitut finns.