Jonahsöder
Här har jag en fråga och en fundering.
Frågan lyder, om man vill bygga i angränsning till en fastighet som är en väg, då behöver man ju grannemedgivande. Låt oss säga att vägen är två meter bred och på andra sidan finns en en annan fastighet, behöver man då även medgivande från dem? De gränsar ju inte mot mig, men blir ju närmre än 4.5 meter då vägen är smal.

Nya byggreglerna öppnar även upp för att kommuner kan ge grannemedgivande, även vid bygglovsbefriade åtgärder.
Jag har sett att en del kommuner redan uppdaterat sin information kring detta.
Min kommun är lite långsammare och jag har haft mailkontakt med dem i veckor medan de funderar och tänker på frågan.

Hur tror ni kommunerna kommer tillämpa denna möjlighet?
I mitt fall vill jag tex bygga ett bygglovsfritt plank som ska ligga angränsande mot kommunens mark.
 
Jonahsöder Jonahsöder skrev:
Låt oss säga att vägen är två meter bred och på andra sidan finns en en annan fastighet, behöver man då även medgivande från dem? De gränsar ju inte mot mig, men blir ju närmre än 4.5 meter då vägen är smal.
Jag kan inte påstå att jag VET hur det tolkas i de nya reglerna. Men vid vanliga bygglov, där det kan krävas grannehörande ex. om man vill göra en liten avvikelse från detaljplanen, så räknas även grannar på andra sidan gatan som grannar. Så jag skulle nog förutsätta att en granne på andra sidan gatan måste ge medgivande om du vill bygga närmare gränsen än 4,5m.

När det nu gäller den nya möjligheten för en kommun att ge grannemedgivande för bygglovsfria byggen närmare en allmän plats än 4,5m. Så skulle jag gissa att många kommuner kommer att ha som "gut reaction" att generellt neka grannemedgivande nu i början. Jag tror att man kommer att behövva utreda vilka konskekvenser det blir. OM kommunen börjar godkänna sådant, så kan de hamna i en situation där de måste godkänna allt. Kommunen kommer att behöva utarbeta riktlinjer för hur de skall hantera detta.
 
Claes Sörmland
Ja du behöver skriftligt grannemedgivande från alla berörda grannar som har en gräns av något slag som är inom 4,5 m från ditt bygglovsfria plank. Det kan röra sig om en fastighetsgräns, en detaljplanegräns mot allmän plats gata, en servitutsgräns, en arrendegräns o s v.

Jag tror också många kommuner kommer att vara avvaktande till att ge grannemedgivande för åtgärder närmare än 4,5 m till allmän plats under allmänt (kommunalt) huvudmannaskap.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonahsöder
H hempularen skrev:
Jag kan inte påstå att jag VET hur det tolkas i de nya reglerna. Men vid vanliga bygglov, där det kan krävas grannehörande ex. om man vill göra en liten avvikelse från detaljplanen, så räknas även grannar på andra sidan gatan som grannar. Så jag skulle nog förutsätta att en granne på andra sidan gatan måste ge medgivande om du vill bygga närmare gränsen än 4,5m.

När det nu gäller den nya möjligheten för en kommun att ge grannemedgivande för bygglovsfria byggen närmare en allmän plats än 4,5m. Så skulle jag gissa att många kommuner kommer att ha som "gut reaction" att generellt neka grannemedgivande nu i början. Jag tror att man kommer att behövva utreda vilka konskekvenser det blir. OM kommunen börjar godkänna sådant, så kan de hamna i en situation där de måste godkänna allt. Kommunen kommer att behöva utarbeta riktlinjer för hur de skall hantera detta.
Bra tolkat om kommunernas initiala reaktion. Jag menar, hur ska de veta avgöra när det är okey eller inte. Det är helt nytt för dem.

Intressant att behöva medgivande även från dem på andra sidan vägen. Inte för att de kommer krångla i mitt fall, men bra att veta.
 
Jonahsöder
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du behöver skriftligt grannemedgivande från alla berörda grannar som har en gräns av något slag som är inom 4,5 m från ditt bygglovsfria plank. Det kan röra sig om en fastighetsgräns, en detaljplanegräns mot allmän plats gata, en servitutsgräns, en arrendegräns o s v.

Jag tror också många kommuner kommer att vara avvaktande till att ge grannemedgivande för åtgärder närmare än 4,5 m till allmän plats under allmänt (kommunalt) huvudmannaskap.
Intressant, där lärde man sig något nytt. Trodde innan att det enbart gäller de angränsande fastigheterna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.