K karlmb skrev:
Det skrivs ju här att de luras och inte ger några neknektar
Huvudsakliga näringskällan för bin är pollen, inte nektar.

Tambin (honungsbin) är väldigt duktiga på att uppsöka de fördokällor de behöver och dansar för att tala om för kolonin var de ska flyga för att hitta pollen (fett och protein för att mata larver) eller nektar (energi för de vuxna).

Vet inte hur duktiga våra inhemska bin (solitärbin och humlor) är på detta. Men skulle tro att även de väljer födoskälla efter behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Huvudsakliga näringskällan för bin är pollen, inte nektar.

Tambin (honungsbin) är väldigt duktiga på att uppsöka de fördokällor de behöver och dansar för att tala om för kolonin var de ska flyga för att hitta pollen (fett och protein för att mata larver) eller nektar (energi för de vuxna).

Vet inte hur duktiga våra inhemska bin (solitärbin och humlor) är på detta. Men skulle tro att även de väljer födoskälla efter behov.
(fjärilar och blomflugor samlar inte pollen, då de inte aktivt matar sina larver)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Huvudsakliga näringskällan för bin är pollen, inte nektar.

Tambin (honungsbin) är väldigt duktiga på att uppsöka de fördokällor de behöver och dansar för att tala om för kolonin var de ska flyga för att hitta pollen (fett och protein för att mata larver) eller nektar (energi för de vuxna).

Vet inte hur duktiga våra inhemska bin (solitärbin och humlor) är på detta. Men skulle tro att även de väljer födoskälla efter behov.
Det var ju intressant för alla hobbybiologer som tror att Lupiner svälter ihjäl de stackars bina! 😂😂😂
 
K karlmb skrev:
Det var ju intressant för alla hobbybiologer som tror att Lupiner svälter ihjäl de stackars bina! 😂😂😂
Här i närheten växer stora bestånd av lupiner men för den skull går det ingen nöd på bin och humlor för i närheten växer ännu större bestånd med växter som flödar av söt nektar, faktiskt mer än någon annan vild växt i Europa. En växt som en gång togs in i Sverige och planterades runt bikupor för att ge bina näringsrik nektar.
Jag talar förstås om den så hatade jättebalsaminen, en växt med i grunden goda egenskaper om det inte vore för dess benägenhet att massföröka sig.😀 Vill du bekämpa den så gör som Tibetanerna, ät upp den. Den ska tydligen vara välsmakande och används där även inom folkmedicinen
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var ju intressant för alla hobbybiologer som tror att Lupiner svälter ihjäl de stackars bina! 😂😂😂
Ja, finns ju även bra beskrivet här.https://alltombiodling.se/lupin/
 
H hapazard skrev:
Ja, finns ju även bra beskrivet här.https://alltombiodling.se/lupin/
Nja, ser inte ett ord om att de är bra på att ge proteinföda? :
https://alltombiodling.se/lupin/
 
K karlmb skrev:
Nja, ser inte ett ord om att de är bra på att ge proteinföda? :
[länk]
Pollen innehåller mycket protein.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Pollen innehåller mycket protein.
Ja tydligen. Men biodlare tycker inte det är något att ha?
 
K karlmb skrev:
Ja tydligen. Men biodlare tycker inte det är något att ha?
Just biodlarna vill ju ha honung, d v s nektar.

Bina klarar sig bra på pollen men deras larver vill ha nektar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Just biodlarna vill ju ha honung, d v s nektar.

Bina klarar sig bra på pollen men deras larver vill ha nektar.
Så biodlarna skiter i återväxten..?
 
K karlmb skrev:
Så biodlarna skiter i återväxten..?
Varför tror du det?
Återväxt av vad? Lupiner?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Varför tror du det?
Återväxt av vad? Lupiner?
Bin...
Larver du vet... de blir bin om de får mat...
 
K karlmb skrev:
Bin...
Larver du vet... de blir bin om de får mat...
Skriv det då.

Varför tror du biodlare skiter i återväxten av sina bin? Utan nya bin (larver blir mycket riktigt bin när de växer upp) så blir det ju inte mycket produktion av honung.
 
G gaidin skrev:
Skriv det då.

Varför tror du biodlare skiter i återväxten av sina bin? Utan nya bin (larver blir mycket riktigt bin när de växer upp) så blir det ju inte mycket produktion av honung.
Du får ju läsa mina inlägg.
Svar på en länk från nån biodlarorg. som inte nämnde annat än att Lupiner bör utrotas. (Begränsas) pga avsaknad av nektar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-foerordning-invasiva-arter.554091/post-6297809
 
K karlmb skrev:
Du får ju läsa mina inlägg.
Svar på en länk från nån biodlarorg. som inte nämnde annat än att Lupiner bör utrotas. (Begränsas) pga avsaknad av nektar.
Jag tror du har missuppfattat något. Bina måste inte ha tillgång till just lupiner för att få protein och säkra sin tillväxt. Det finns andra växter som ger en bättre mix av de saker bisamhället behöver över tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.