10 061 läst ·
135 svar
10k läst
135 svar
Ny förordning invasiva arter
Huvudsakliga näringskällan för bin är pollen, inte nektar.K karlmb skrev:
Tambin (honungsbin) är väldigt duktiga på att uppsöka de fördokällor de behöver och dansar för att tala om för kolonin var de ska flyga för att hitta pollen (fett och protein för att mata larver) eller nektar (energi för de vuxna).
Vet inte hur duktiga våra inhemska bin (solitärbin och humlor) är på detta. Men skulle tro att även de väljer födoskälla efter behov.
Redigerat:
(fjärilar och blomflugor samlar inte pollen, då de inte aktivt matar sina larver)H hapazard skrev:Huvudsakliga näringskällan för bin är pollen, inte nektar.
Tambin (honungsbin) är väldigt duktiga på att uppsöka de fördokällor de behöver och dansar för att tala om för kolonin var de ska flyga för att hitta pollen (fett och protein för att mata larver) eller nektar (energi för de vuxna).
Vet inte hur duktiga våra inhemska bin (solitärbin och humlor) är på detta. Men skulle tro att även de väljer födoskälla efter behov.
Det var ju intressant för alla hobbybiologer som tror att Lupiner svälter ihjäl de stackars bina! 😂😂😂H hapazard skrev:Huvudsakliga näringskällan för bin är pollen, inte nektar.
Tambin (honungsbin) är väldigt duktiga på att uppsöka de fördokällor de behöver och dansar för att tala om för kolonin var de ska flyga för att hitta pollen (fett och protein för att mata larver) eller nektar (energi för de vuxna).
Vet inte hur duktiga våra inhemska bin (solitärbin och humlor) är på detta. Men skulle tro att även de väljer födoskälla efter behov.
Här i närheten växer stora bestånd av lupiner men för den skull går det ingen nöd på bin och humlor för i närheten växer ännu större bestånd med växter som flödar av söt nektar, faktiskt mer än någon annan vild växt i Europa. En växt som en gång togs in i Sverige och planterades runt bikupor för att ge bina näringsrik nektar.K karlmb skrev:
Jag talar förstås om den så hatade jättebalsaminen, en växt med i grunden goda egenskaper om det inte vore för dess benägenhet att massföröka sig.😀 Vill du bekämpa den så gör som Tibetanerna, ät upp den. Den ska tydligen vara välsmakande och används där även inom folkmedicinen
Nja, ser inte ett ord om att de är bra på att ge proteinföda? :H hapazard skrev:
https://alltombiodling.se/lupin/
Du får ju läsa mina inlägg.G gaidin skrev:
Svar på en länk från nån biodlarorg. som inte nämnde annat än att Lupiner bör utrotas. (Begränsas) pga avsaknad av nektar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-foerordning-invasiva-arter.554091/post-6297809
Jag tror du har missuppfattat något. Bina måste inte ha tillgång till just lupiner för att få protein och säkra sin tillväxt. Det finns andra växter som ger en bättre mix av de saker bisamhället behöver över tid.K karlmb skrev: