10 061 läst ·
135 svar
10k läst
135 svar
Ny förordning invasiva arter
Är inte alla breda vägkanter att betrakta som onaturliga? Det är ju ingen naturlig företeelse utan har bara skapats för att vi vill ha breda vägar med få olyckor. Dvs polinatörer har gynnats en tid och går nu tillbaka till den så kallade naturliga nivån.
Tack!Claes Sörmland skrev:
Här finns Elin Blomqvist avhandling Paving the way for evidence-based control of Garden lupine (Lupinus polyphyllus) - Mowing, heat treatment, and monitoring for road verge management att läsa:
[länk]
Den handlar om empiriska försök kring hur man mattar ut lupinbestånd i vägkanter på effektivast sätt.
Den handlar alltså inte primärt om vilken skada lupiner gör, utan utgångspunkten för avhandlingen är att lupiner skadar biodiversitet i vägkanter.
Grejen är ju just det, det finns ingen naturlig nivå. Konceptet "naturlig" är ett tankefel eftersom det aldrig har funnits mark i Sverige som har varit opåverkad av människan, vi kom direkt när isen drog sig undan och landet reste sig ur vattnet. Sveriges natur är från början en trädgård helt enkelt.A andersda skrev:
Precis. De växter som trängs undan av lupinen är växter som är beroende av att människan brukar marken.Claes Sörmland skrev:
Grejen är ju just det, det finns ingen naturlig nivå. Konceptet "naturlig" är ett tankefel eftersom det aldrig har funnits mark i Sverige som har varit opåverkad av människan, vi kom direkt när isen drog sig undan och landet reste sig ur vattnet. Sveriges natur är från början en trädgård helt enkelt.
Det är ett klassiskt exempel inom naturlig populationsreglering.K karlmb skrev:
Växter som inte ger nektar expanderar och "lurar" pollinerarna. När växterna som inte ger nektar blir för talrika sjunker pollinerarnas antal och växternas pollinering minskar så nu minskar de också. Andra växter som är vindpollinerade (t ex gräs) kan ta över marken. När växter som ger nektar så småningom ökar, så ökar också pollinerarpopulationen och lurendrejarväxterna kan nu också öka igen.
Så går det så där i cykler. Förstår man exempel som dessa förstår man också varför evig populationstillväxt inte sker i naturen och varför sagorna om lupinerna som tar över världen är tokiga.
Låter ju rimligt.Claes Sörmland skrev:
Det är ett klassiskt exempel inom naturlig populationsreglering.
Växter som inte ger nektar expanderar och "lurar" pollinerarna. När växterna som inte ger nektar blir för talrika sjunker pollinerarnas antal och växternas pollinering minskar så nu minskar de också. Andra växter som är vindpollinerade (t ex gräs) kan ta över marken. När växter som ger nektar så småningom ökar, så ökar också pollinerarpopulationen och lurendrejarväxterna kan nu också öka igen.
Så går det så där i cykler. Förstår man exempel som dessa förstår man också varför evig populationstillväxt inte sker i naturen och varför sagorna om lupinerna som tar över världen är tokiga.
Men varför gör inte lupinerna som andra växter och bjuder på något?
