Är inte alla breda vägkanter att betrakta som onaturliga? Det är ju ingen naturlig företeelse utan har bara skapats för att vi vill ha breda vägar med få olyckor. Dvs polinatörer har gynnats en tid och går nu tillbaka till den så kallade naturliga nivån.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns Elin Blomqvist avhandling Paving the way for evidence-based control of Garden lupine (Lupinus polyphyllus) - Mowing, heat treatment, and monitoring for road verge management att läsa:

[länk]

Den handlar om empiriska försök kring hur man mattar ut lupinbestånd i vägkanter på effektivast sätt.

Den handlar alltså inte primärt om vilken skada lupiner gör, utan utgångspunkten för avhandlingen är att lupiner skadar biodiversitet i vägkanter.
Tack!
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om den är enda arten i Sverige som saknar nektar och Lupiner tar helt över vägrenar så kan det vara ett starkt argument.
Men jag vill se nuneriska data först av allt. (Väl underbyggda.)
Varför är det ett starkt argument? Att de är annorlunda?
 
K karlmb skrev:
Varför är det ett starkt argument? Att de är annorlunda?
Framförallt är det väl på g a att de inte ger näring åt våra pollinerare så de till slut får brist och kolonierna minskar.
 
G gaidin skrev:
Framförallt är det väl på g a att de inte ger näring åt våra pollinerare så de till slut får brist och kolonierna minskar.
Då minskar ju pollineringen av Lupinerna?
Känns som Darwin missade nåt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då minskar ju pollineringen av Lupinerna?
Känns som Darwin missade nåt.
Nej,.polinatörerna flyger ju dit ändå så det blir polinering.
Humlorna letar men hittar inget,.flyger till nästa blomma och hittar inget där heller.

Man kan säga att lupinerna är en luremus.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
A andersda skrev:
Är inte alla breda vägkanter att betrakta som onaturliga? Det är ju ingen naturlig företeelse utan har bara skapats för att vi vill ha breda vägar med få olyckor. Dvs polinatörer har gynnats en tid och går nu tillbaka till den så kallade naturliga nivån.
Grejen är ju just det, det finns ingen naturlig nivå. Konceptet "naturlig" är ett tankefel eftersom det aldrig har funnits mark i Sverige som har varit opåverkad av människan, vi kom direkt när isen drog sig undan och landet reste sig ur vattnet. Sveriges natur är från början en trädgård helt enkelt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grejen är ju just det, det finns ingen naturlig nivå. Konceptet "naturlig" är ett tankefel eftersom det aldrig har funnits mark i Sverige som har varit opåverkad av människan, vi kom direkt när isen drog sig undan och landet reste sig ur vattnet. Sveriges natur är från början en trädgård helt enkelt.
Precis. De växter som trängs undan av lupinen är växter som är beroende av att människan brukar marken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nej,.polinatörerna flyger ju dit ändå så det blir polinering.
Humlorna letar men hittar inget,.flyger till nästa blomma och hittar inget där heller.

Man kan säga att lupinerna är en luremus.
Så de får inget utbyte alls? Är det verifierat som en anomali i vår herres hage?
 
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Så de får inget utbyte alls? Är det verifierat som en anomali i vår herres hage?
Det är ett klassiskt exempel inom naturlig populationsreglering.

Växter som inte ger nektar expanderar och "lurar" pollinerarna. När växterna som inte ger nektar blir för talrika sjunker pollinerarnas antal och växternas pollinering minskar så nu minskar de också. Andra växter som är vindpollinerade (t ex gräs) kan ta över marken. När växter som ger nektar så småningom ökar, så ökar också pollinerarpopulationen och lurendrejarväxterna kan nu också öka igen.

Så går det så där i cykler. Förstår man exempel som dessa förstår man också varför evig populationstillväxt inte sker i naturen och varför sagorna om lupinerna som tar över världen är tokiga.
 
  • Gilla
  • Älska
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ett klassiskt exempel inom naturlig populationsreglering.

Växter som inte ger nektar expanderar och "lurar" pollinerarna. När växterna som inte ger nektar blir för talrika sjunker pollinerarnas antal och växternas pollinering minskar så nu minskar de också. Andra växter som är vindpollinerade (t ex gräs) kan ta över marken. När växter som ger nektar så småningom ökar, så ökar också pollinerarpopulationen och lurendrejarväxterna kan nu också öka igen.

Så går det så där i cykler. Förstår man exempel som dessa förstår man också varför evig populationstillväxt inte sker i naturen och varför sagorna om lupinerna som tar över världen är tokiga.
Låter ju rimligt.
Men varför gör inte lupinerna som andra växter och bjuder på något?
 
C
K karlmb skrev:
Men varför gör inte lupinerna som andra växter och bjuder på något?
Det gör de, men det måste ju finnas mat hela säsongen.
Det är det som är problemet med en monokultur.
 
C cpalm skrev:
Det gör de, men det måste ju finnas mat hela säsongen.
Det är det som är problemet med en monokultur.
Vad bjuder de på då?
 
C
K karlmb skrev:
Vad bjuder de på då?
Nektar, tänker jag... 🙂
Sov du på biologilektionerna?
 
C cpalm skrev:
Nektar, tänker jag... 🙂
Sov du på biologilektionerna?
Det skrivs ju här att de luras och inte ger några nektar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.