10 061 läst ·
135 svar
10k läst
135 svar
Ny förordning invasiva arter
Tvärtom. Pollen = fett och protein = mat för växande larver. Nektar = socker = mat för vuxna bin. Ett vuxet bin lever bara några veckor på sommaren när de är som mest aktiva, sen är de utslitna och har ingen möjlighet att reparera sigG gaidin skrev:
Honungsbin samlar stora mängder honung för att kunna överleva perioder med dåligt med föda, men under dessa perioder föder de inte upp några nya bin (undantaget på vårkanten).
Så, lupinpollen kan säkert vara värdefullt för bina, men klart att biodlare vill ha honung och hellre ser växter som också ger nektar
Det är lite det som lyser igenom här.H hapazard skrev:Tvärtom. Pollen = fett och protein = mat för växande larver. Nektar = socker = mat för vuxna bin. Ett vuxet bin lever bara några veckor på sommaren när de är som mest aktiva, sen är de utslitna och har ingen möjlighet att reparera sig
Honungsbin samlar stora mängder honung för att kunna överleva perioder med dåligt med föda, men under dessa perioder föder de inte upp några nya bin (undantaget på vårkanten).
Så, lupinpollen kan säkert vara värdefullt för bina, men klart att biodlare vill ha honung och hellre ser växter som också ger nektar
Något som triggade admin eller "nån som anmälde" är här bortplockat, resten av mitt svar ser ut så här:G gaidin skrev:
Det verkar bara vara du som har problem här att förstå vad jag skriver.
Intressant att du spelar så upprörd.
Kanske får Sverige införa samma system som i Finland.
Där används appen Crowdsorsa som till utseendet påminner om Pokemon Go. Spelet går ut på att utrota lupiner och andra invasiva växter, 100 m2 ger 25 euro. Skolungdomar använder det som en källa till lite extra fickpengar även om timlönen oftast blir rätt mager. Någon ska visst ha fått ihop tjugo euro i timmen men det är ett extremt exempel. Växtplatsen filmas innan och efter rensningen för att kontrollera att arbetet blivit riktigt utfört.
Där används appen Crowdsorsa som till utseendet påminner om Pokemon Go. Spelet går ut på att utrota lupiner och andra invasiva växter, 100 m2 ger 25 euro. Skolungdomar använder det som en källa till lite extra fickpengar även om timlönen oftast blir rätt mager. Någon ska visst ha fått ihop tjugo euro i timmen men det är ett extremt exempel. Växtplatsen filmas innan och efter rensningen för att kontrollera att arbetet blivit riktigt utfört.
De verkar ju på G med sommarens kampanjer om Lupiner...B Bitterhetsakademin skrev:Kanske får Sverige införa samma system som i Finland.
Där används appen Crowdsorsa som till utseendet påminner om Pokemon Go. Spelet går ut på att utrota lupiner och andra invasiva växter, 100 m2 ger 25 euro. Skolungdomar använder det som en källa till lite extra fickpengar även om timlönen oftast blir rätt mager. Någon ska visst ha fått ihop tjugo euro i timmen men det är ett extremt exempel. Växtplatsen filmas innan och efter rensningen för att kontrollera att arbetet blivit riktigt utfört.
Som skrivits tidigare här, ett obegripligt val ifall det inte fullt med kortsiktiga biodlare på landets länsstyrelser.