G gaidin skrev:
Nej, faktiskt inte. Jag gör aldrig sådant, jag kan ta ganska mycket innan jag anmäler något som skulle göra mig sur.

Kul att du trodde det dock.
Jag brukar stå för det jag gör.
Jag motanmälde. Få se hur admin ser på detta.
 
Redigerat:
G gaidin skrev:
Just biodlarna vill ju ha honung, d v s nektar.

Bina klarar sig bra på pollen men deras larver vill ha nektar.
Tvärtom. Pollen = fett och protein = mat för växande larver. Nektar = socker = mat för vuxna bin. Ett vuxet bin lever bara några veckor på sommaren när de är som mest aktiva, sen är de utslitna och har ingen möjlighet att reparera sig

Honungsbin samlar stora mängder honung för att kunna överleva perioder med dåligt med föda, men under dessa perioder föder de inte upp några nya bin (undantaget på vårkanten).

Så, lupinpollen kan säkert vara värdefullt för bina, men klart att biodlare vill ha honung och hellre ser växter som också ger nektar
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Tvärtom. Pollen = fett och protein = mat för växande larver. Nektar = socker = mat för vuxna bin. Ett vuxet bin lever bara några veckor på sommaren när de är som mest aktiva, sen är de utslitna och har ingen möjlighet att reparera sig

Honungsbin samlar stora mängder honung för att kunna överleva perioder med dåligt med föda, men under dessa perioder föder de inte upp några nya bin (undantaget på vårkanten).

Så, lupinpollen kan säkert vara värdefullt för bina, men klart att biodlare vill ha honung och hellre ser växter som också ger nektar
Det är lite det som lyser igenom här.
 
H hapazard skrev:
Tvärtom. Pollen = fett och protein = mat för växande larver.

men klart att biodlare vill ha honung och hellre ser växter som också ger nektar
Så,.exakt det jag skrev alltså. Inte tvärt om...

🤔
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Så,.exakt det jag skrev alltså. Inte tvärt om...

🤔
Haha, jaha?
Lupiner är alltså bra för bin och deras återväxt.
Har du kommit med på det nu?
 
G gaidin skrev:
Så,.exakt det jag skrev alltså. Inte tvärt om...

🤔
Du skrev att bina klarade sig bra på pollen, men att larverna ville ha nektar. Medan i själva verket äter de vuxna bina nästan enbart nektar och larverna främst pollen.
 
Redigerat:
G gaidin skrev:
Nej, faktiskt inte. Jag gör aldrig sådant, jag kan ta ganska mycket innan jag anmäler något som skulle göra mig sur.

Kul att du trodde det dock.
Något som triggade admin eller "nån som anmälde" är här bortplockat, resten av mitt svar ser ut så här:
Det verkar bara vara du som har problem här att förstå vad jag skriver.
Intressant att du spelar så upprörd.
 
K karlmb skrev:
Haha, jaha?
Lupiner är alltså bra för bin och deras återväxt.
Har du kommit med på det nu?
Nu går din hjärna baklänges igen
 
G gaidin skrev:
Nu går din hjärna baklänges igen
Där har vi det. Troll.
 
Kanske får Sverige införa samma system som i Finland.
Där används appen Crowdsorsa som till utseendet påminner om Pokemon Go. Spelet går ut på att utrota lupiner och andra invasiva växter, 100 m2 ger 25 euro. Skolungdomar använder det som en källa till lite extra fickpengar även om timlönen oftast blir rätt mager. Någon ska visst ha fått ihop tjugo euro i timmen men det är ett extremt exempel. Växtplatsen filmas innan och efter rensningen för att kontrollera att arbetet blivit riktigt utfört.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Kanske får Sverige införa samma system som i Finland.
Där används appen Crowdsorsa som till utseendet påminner om Pokemon Go. Spelet går ut på att utrota lupiner och andra invasiva växter, 100 m2 ger 25 euro. Skolungdomar använder det som en källa till lite extra fickpengar även om timlönen oftast blir rätt mager. Någon ska visst ha fått ihop tjugo euro i timmen men det är ett extremt exempel. Växtplatsen filmas innan och efter rensningen för att kontrollera att arbetet blivit riktigt utfört.
De verkar ju på G med sommarens kampanjer om Lupiner...
Som skrivits tidigare här, ett obegripligt val ifall det inte fullt med kortsiktiga biodlare på landets länsstyrelser.
 
C cpalm skrev:
Nektar, tänker jag... 🙂
Sov du på biologilektionerna?
Vi har nu lärt oss att de istf nektar bjuder på pollen som bina ger till sina växande larver. De får då fett o proteiner och är således en viktig källa till näring för bina.
Så att Lupiner luras är ju direkt skrattretande.
 
Claes Sörmland
Känner att jag måste elda på ditt biologiintresse! Vad händer med humlorna när de får tillgång till lupinbeväxta marker?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Känner att jag måste elda på ditt biologiintresse! Vad händer med humlorna när de får tillgång till lupinbeväxta marker?
Jag antar något negativt...
 
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Jag antar något negativt...
Tvärt om de gynnas enligt empiriska studier. Det är dock inte lika muntert för alla pollinerare, de mer kräsna (selektiva) kan ju inte delta i festen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.