S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Artikeln är vag och utan siffror och utan länk till Trafikverkets undersökning(?).
Japp du har rätt. Läs vad jag skrev:
"...men orkar inte bry mig tillräckligt för att spendera lång tid åt att läsa studier som jag i övrigt inte finner intressanta. En snabb googling gav dock t.ex. detta resultat"
Om du orkar bry dig mer än jag är jag övertygad om att du hittar mycket bättre resultat.

TRJBerg
S STB skrev:
Japp du har rätt. Läs vad jag skrev:
"...men orkar inte bry mig tillräckligt för att spendera lång tid åt att läsa studier som jag i övrigt inte finner intressanta. En snabb googling gav dock t.ex. detta resultat"
Om du orkar bry dig mer än jag är jag övertygad om att du hittar mycket bättre resultat.
Sökte på deras sida men det enda jag hittade var deras årliga miljörapporter (14 stycken) ingen specifikt om lupiner eller invasiva arter. Tittade i den senaste men inget om lupiner.
Googlade innan utan att något användbart dök upp för trafikverket och lupiner.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
S STB skrev:
För mig så räcker det med det logiska resonemanget att vi vet att lupiner kan ta över nästan alla våra vägrenar och att vi vet att vägrenarna nu härbärgerar många önskade växter.
Du är verkligen inte ensam, så resonerar många. Om det känns rimligt så kör man på det som om det vore sanning. Det är motsatsen till ett vetenskapligt förhållningssätt, det är det intuitiva metoden och den vi främst använder för att ta oss fram i livet. Väldigt praktiskt, men inte alltid rätt.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Sökte på deras sida men det enda jag hittade var deras årliga miljörapporter (14 stycken) ingen specifikt om lupiner eller invasiva arter. Tittade i den senaste men inget om lupiner.
Googlade innan utan att något användbart dök upp för trafikverket och lupiner.
Jag är inte biolog men du vet säkert vilken betydelse det har för biologisk mångfald att lupiner saknar nektar.

Jag är bara intresserad av dessa naturens alla uttryckssätt så berätta gärna hur det påverkar.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag är inte biolog men du vet säkert vilken betydelse det har för biologisk mångfald att lupiner saknar nektar.

Jag är bara intresserad av dessa naturens alla uttryckssätt så berätta gärna hur det påverkar.
De "lurar" bina...

TRJBerg
A Abies koreana skrev:

Just det visste jag inte. Men jag ser inte att det skulle ha relevans för den här aktuella diskussionen.

Jag förstår inte riktigt vad du vill jag ska berätta och varför.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Just det visste jag inte. Men jag ser inte att det skulle ha relevans för den här aktuella diskussionen.

Det anförs som ett starkt argument för utrotning av Lupiner.

TRJBerg
K karlmb skrev:
Det anförs som ett starkt argument för utrotning av Lupiner.
Om den är enda arten i Sverige som saknar nektar och Lupiner tar helt över vägrenar så kan det vara ett starkt argument.
Men jag vill se nuneriska data först av allt. (Väl underbyggda.)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Har jag missförstått något? Tråden handlar väl om invasiva växters utbredning och om t.ex. lupinernas övertagande av vägkanter och om den förändringen saknar betydelse för biologisk mångfald.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vägkanterna är viktiga biotoper för pollinerare, om växter som producerar nektar försvinner tänker jag att det kan uppstå matbrist. Hur påverkar det pollinatörerna eller finns det andra sätt som kan ersätta det som förlorats?

Det är mångfalden som är skyddet mot enstaka olyckor och som kan inträffa utan att det resulterar i kollaps men om mångfalden minskar ökar också riskerna - tror jag. Vad tror du?

TRJBerg
A Abies koreana skrev:
Har jag missförstått något? Tråden handlar väl om invasiva växters utbredning och om t.ex. lupinernas övertagande av vägkanter och om den förändringen saknar betydelse för biologisk mångfald.

Vägkanterna är viktiga biotoper för pollinerare, om växter som producerar nektar försvinner tänker jag att det kan uppstå matbrist. Hur påverkar det pollinatörerna eller finns det andra sätt som kan ersätta det som förlorats?

Det är mångfalden som är skyddet mot enstaka olyckor och som kan inträffa utan att det resulterar i kollaps men om mångfalden minskar ökar också riskerna - tror jag. Vad tror du?
Jag vill ha fakta innan jag tar definitiv ställning i saken. Jag har hittills inte några.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag vill ha fakta innan jag tar definitiv ställning i saken. Jag har hittills inte några.
Tråkigt att förbli ovetande men jag är inte intresserad av att använda min tid till att informera dig så om du inte själv vill leta så förblir du nog i ovisshet.

Det finns ju förstås en alldeles färsk studie från Karlstads universitet om den kan tillföra någon kunskap i ämnet;

https://www.kau.se/forskning/nyheter/forskning-i-vagkanten-bekampning-av-lupiner-biologisk-mangfald

Jag gissar att den inte duger 😀

• Gilla
useless
  • Laddar…
TRJBerg
A Abies koreana skrev:
Tråkigt att förbli ovetande men jag är inte intresserad av att använda min tid till att informera dig så om du inte själv vill leta så förblir du nog i ovisshet.

Det finns ju förstås en alldeles färsk studie från Karlstads universitet om den kan tillföra någon kunskap i ämnet;

[länk]

Jag har inte bett dig om någonting.

TRJBerg
A Abies koreana skrev:

[länk]

F ö innehåller länken den länken noll data.

S STB skrev:
Jag har i flera inlägg ovan sett ordet "invasiv" användas på mycket olika sätt. Tyvärr har vi i svenskan inget sätt att med ett enda ord beskriva nyanserna.

1. Invasiv i den mening att den inte är hemma i Sverige men väsentligen inte sprider sig från den plats där människor planterat den, normalt trädgårdar.
2. Invasiv men har nu en mycket liten utbredning men sprider sig gärna och kan bli problem i framtiden.
3. Invasiv som sprider sig och redan har en utbredning som innebär problem.

Givetvis finns det nyanser mellan de tre grupper jag försökt definiera.

Naturvårdsverket verkar bara använda ordet invasiv om grupp 2 och 3. Diskussionen skulle nog bli enklare om vi höll oss till deras språkbruk.

I övrigt vill jag framföra åsikten att även om det är svårt att bevisa konkreta problem med invasiva växter just nu så är det dumt att vänta med bekämpning. Dels för att det är svårt att bevisa att t.ex. en skörd blev några procent mindre på grund av brist på pollinerare. Dels för att det kan vara svårt eller omöjligt att reversera skadan. En utrotat art är ju enligt definitionen just utrotad. Dels för att det är enklare och billigare att göra något åt de invasiva växterna när bestånden fortfarande är små.
Nej det är enklare och billigare att inte göra någonting. Snarare än att agera på teoretiska modeller med godtyckliga ingångsvärde omvad som är mest naturligt.

Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
F ö innehåller länken den länken noll data.
Här finns Elin Blomqvist avhandling Paving the way for evidence-based control of Garden lupine (Lupinus polyphyllus) - Mowing, heat treatment, and monitoring for road verge management att läsa:

https://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1950695&dswid=-6631

Den handlar om empiriska försök kring hur man mattar ut lupinbestånd i vägkanter på effektivast sätt.

Den handlar alltså inte primärt om vilken skada lupiner gör, utan utgångspunkten för avhandlingen är att lupiner skadar biodiversitet i vägkanter.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.