6 722 läst ·
88 svar
7k läst
88 svar
Ny elområdesutredning - borde vi ha ett enda?
20 gånger mindre är kanske att ta i? Visst att spotpriset kan ha den skillnaden men knappast månadens elräkningJ Johan_jo skrev:Jag bor i söder och tillhör väl en av dem som brukar klaga över att vi betalar mycket högre elpriser än de i norr.
Jag ställer mig dock frågande till om endast 1 elområde är vägen att gå. 2 hade kanske varit bättre? Jag tycker det är rimligt att norr betalar mindre än vi här nere i söder, eftersom elförbrukningen är mycket högre på vinterhalvåret etc, men dock inte 20 gånger mindre som det ofta rör sig om.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 295 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 295 inlägg
Du är duktig på att spamma begreppet Cherry picking ändå. Vad är felet med att välja Dalarna och t.ex Östersund som jämförelseområden?pacman42 skrev:
DU däremot valde sämsta tänkbara förutsättningar, kändes det rimligt? :O
Det du gjorde nu skulle vara motsvarigheten till att jag letar reda på gatan där elzon 2 och elzon 3 möts, och väljer en granne på vardera sida och jämför med. DET vore lika mkt cherry picking som det du gjorde nu.
Jag valde ytterligheterna eftersom de ligger i SE1 och SE4. Är det rimligt att de med så olika uppvärmningsbehov skall betala samma? Dvs att den i norr kanske får betala 3x så mycket för att den i söder skall få 10% sänkning på priset? Är det rimligt?S SueCia skrev:Du är duktig på att spamma begreppet Cherry picking ändå. Vad är felet med att välja Dalarna och t.ex Östersund som jämförelseområden?
DU däremot valde sämsta tänkbara förutsättningar, kändes det rimligt? :O
Det du gjorde nu skulle vara motsvarigheten till att jag letar reda på gatan där elzon 2 och elzon 3 möts, och väljer en granne på vardera sida och jämför med. DET vore lika mkt cherry picking som det du gjorde nu.![]()
Det kan aldrig bli rättvist. Inse det!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 295 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 295 inlägg
Du tyckte förstås det var mer rimligt när område 2 betalade cirka 18 000 för en månads el, när samma mängd el i zon 1 och 2, samma månad kostade max 2500? Vet inte varför den differansen är att föredra?pacman42 skrev:
okej nej jag är medveten om att jag inte förstår, men du menar att på totalen så kommer samma pengar att flöda, skillnaden blir enbart vem som betalar?pacman42 skrev:
Detta visar ju på att du inte förstår problemet. Det är ju skillnaderna i pris som driver mer eller mindre handel över snitten i flaskhalsarna. Minskad efterfrågan leder till lägre pris och vice versa. Om man har en intern flaskhals där efterfrågan överstiger tillgänglig kapacitet så måste man på något sätt driva upp priserna för att minska efterfrågan till dess att flaskhalsens kapacitet inte överskrids. Här finns det några olika modeller, men man kan exempelvis köpa upp kapacitet till en intern pool till dess att det inte finns någon flaskhals längre, detta måste alltså göras med riktiga pengar som skall tas någonstans ifrån (ifrån flaskhalsavgifterna på externa snitt exempelvis, men dessa kanske inte räcker till och då blir det extra kostnader på att utnyttja ledningarna inom landet).
Dvs, att ta bort elområdena kommer att kosta pengar!
Det vet vi inte, det kan faktiskt bli dyrate. Eller billigare, men troligen i samma härad dock. Jag tror dock på mer snarare än mindre, man undviker kostnadsoptimeringen som fler elområden leder tillS Snikholt skrev:
Fantasilöst.
Så, varför inte ha ett elområde per abonnent?
Lätt som en plätt. Lite matrismultiplikationer och någon slags iterativ simulering. Kabelkapacotet och förlusterna mellan varje producent och konsument styr vad elektronerna kostar.
Så, varför inte ha ett elområde per abonnent?
Lätt som en plätt. Lite matrismultiplikationer och någon slags iterativ simulering. Kabelkapacotet och förlusterna mellan varje producent och konsument styr vad elektronerna kostar.
Falun Gong-nissar.M Myckling skrev:
Dessutom förändrar det inget alls.D Daniel 109 skrev:
Priset i det där smala området nära kusten där ledningarna går iväg till andra länder kommer ha exakt samma flöden till det nya elområdet fyra och en halv. Och flödet mellan SE4 och SE4,5 kommer också vara exakt samma.
Ingen förbrukning eller produktion i detta nya SE4,5 heller.
Därför kommer prisbildningen i det där nya elområdet medföra exakt samma pris som det det dyraste angränsande, och priset i SE4 blir således exakt samma som innan.
Det blir liksom bara ett tomt område som hör till Danmark när priset är högt där, och hör till Sverige när priset är högt här, inga priser ändras i verkligheten, det går inte att lura marknaden så lätt.
Man kan jämföra det med att Kalle ska köpa något av Pelle, men tycker det är dyrt.
Så han låter Olle köpa det av Kalle, och köper det sen av Olle.
Olle tänker inte förlora pengar, men är snäll och tar inget för tjänsten, ja ungefär så blir det.
Priset i det nya elområdet blir Olles pris, om Olle ska sälja billigare till SE4, vem ska betala mellanskillnaden?
edit:
Nu citerade jag dig Daniel, men det var ingen förklaring riktad till dig, för du kan ju redan detta.
Redigerat:
Nej.pacman42 skrev:
Elområdesgränserna bestämdes och infördes för att inte ruinera sig på motköp av el som inte kunde levereras.
Det hade kostat Sverige tiotals miljarder årligen att inte ha infört elområdena.
Lika mycket som jag fattade vid förra valrörelsen, ett halvår innan valet, att det inte skulle bli några kärnkraftverk, och att Ebba och co bara hade fel om effektbrist och elbrist, och att allt var populistiskt, så inser jag även att detta utspel bara är ren populism.pacman42 skrev:
Om Ebba alls har några sakkunniga att rådfråga (och har frågat dem) så vet hon redan att det är omöjligt att göra Sverige till ett enda elområde.
Och jag lovar att "vallöftet" ett enda elområde kommer inte införas, för det kostar mer än hela polisväsendet, den gökungen kommer de inte ta in i statsfinanserna.
Tyvärr tycks vi som förstår det vara en väldigt liten minoritet.
Då har du inte förstått riktigt hur det funkar.S Snikholt skrev:
Om ett enda elområde införs så att det är 15 öre per kWh från Ystad till Haparande en dag mitt i vintern, då kommer självklart varenda exportkabel fyllas till max (med el ut från landet) och alla som annars kanske skulle hålla igen på förbrukning skulle brassa max, bastun, spabadet, hög temp inomhus, ladda elbilen osv osv, allt bara för att vattenkraften och vindkraften i norr kan leverera, och leverera billigt.
Så alla producenter där uppe säljer el utav bara helvete, för behovet av billig el är enormt.
Men sen kommer problemet, då ska dessa 12 GW transporteras till köparna (och de har redan köpt elen, de förväntar sig att få den) men ledningarna till SE4 klarar bara 8GW, så därför måste någon köpa all den el som saknas, som inte kommer fram, för att skapa en balans, och dessa motköp kommer kosta enorma pengar, vi snackar om tiotals miljarder om året, om Sverige skulle haft ett enda elområde.
https://ei.se/bransch/flexibilitet-...tnyttjande-av-elnaten/motkop-och-omdirigering
Detta problem fanns inte, eller snarare.. det var inte så stort, medan Europa tillverkade el med billig naturgas (innan Putins energikrig mot Europa), för då kostade inte motköp så enormt mycket då elen var hyggligt billig överallt.
edit:
Jag sitter och läser ikapp i tråden, började nyss.
Så det blir som det blir, strax efter detta inlägg jag citerade så skrev pacman42 om samma sak - motköp.
Jag har nu flera ggr skrivit sånt som redan tagits upp, men upprepning kanske behövs, för det finns många deltagare i denna tråd som jag vet sedan tidigare inte polletten trillar ner för även efter att något har förklarats 20 ggr.
Redigerat: