S SueCia skrev:
Fast om vinterpriset t.ex. i område 3 och 4 skulle sjunka från 280 öre till 200 Öre samtidigt, och område 1 och 2 stiger från 10 öre till 200 öre, så har ju snittpriset ökat rejält, men det är betydligt rättvisare.
Vad är rättvist? Är det rättvist att matvarukedjorna har högre grossistpriser till handlarna i norr? Att betongdetaljer är dyrare på Byggmax för de i norr? Att flygbiljetter till kontinenten är dyrare i norr?

Så kan du inte resonera. Jag lovar att de i norr har dyrare omkostnader för det mesta de gör utom för boende och för el.

• Gilla
fusion och 10 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är rättvist? Är det rättvist att matcsrukedhorna har högre grossistpriser till handlarna i norr? Att betongdetsljrtbör dyrare på Byggmax för de i norr? Att flygbiljetter till kontinenten är dyrare i norr?

Så kan du inte resonera. Jag lovar att de i norr har dyrare omkostnader för det mesta de gör utom för boende och för el.
Snacka om "whataboutism" :D
Du jämför alltså flygpriser med elpriser? Flyga är en lyxvara, el är livsnödvändigt. Man kan flyga MYCKET för skillnaden i elkostnad i en villa som drar 3000 kwh per månad mellan Dalarna och Östersund.
Sen vet jag inte vad du försöker skriva i övrigt.

• Gilla
  • Arg
Erik_91 och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Snacka om "whataboutism" xD
Du jämför alltså flygpriser med elpriser? Flyga är en lyxvara, el är livsnödvändigt.
Sen vet jag inte vad du försöker skriva i övrigt.
Att göra samma jämförelse för el är också whatsboutism.

Hela detta med att elpriset skall vara rättvist är bara löjligt. Inte mycket annat är rättvist.

Staten (Svenska kraftnät) valde den modell man valde för att det skyddar elintensiva industrier i norr.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Att göra samma jämförelse för el är också whatsboutism.

Hela detta med att elpriset skall vara rättvist är bara löjligt. Inte mycket annat är rättvist.

Staten (Svenska kraftnät) valde den modell man valde för att det skyddar elintensiva industrier i norr.
Vet du ens vad Whataboutism begreppet betyder?
Den ursprungliga diskussionen kan aldrig vara whataboutism...

S SueCia skrev:
Vet du ens vad Whataboutism begreppet betyder?
Den ursprungliga diskussionen kan aldrig vara whataboutism...
Ja, jag har koll på det. Nu är just el kanske den ursprungliga diskussionen i denna tråden, men det är inte den ursprungliga diskussionen om orättvisor.

S SueCia skrev:
Du jämför alltså flygpriser med elpriser? Flyga är en lyxvara, el är livsnödvändigt.
Snacka om cherrypicking.

Det första exemplet var matpriser. Det är rätt livsnödvändigt också...
Det andra var relaterat till bostadsbygge, ganska livsnödvändigt.

Vad sägs om att bemöta dem istället?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
En ödesfråga för Norrland men jag har svårt att se att politikerna kan stå emot gnället från söder. Det bor många där. Det blir synd om de som slängt ut sina vedpannor.

Å andra sidan så finns ingen anledning att bo i norr när industrierna stängt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför välkomnar du populistiska utspel?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt är det ju skrämmande inkompetent att Svenska kraftnät som fått uppdrag att utreda elområden i Sverige inte tagit hänsyn till svenska förhållanden utan utgått från en modell för mellaneuropa och dess förhållanden...

• Gilla
bollen och 6 till
  • Laddar…
N
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Du får tänka på att det är valår nästa år! Tyvärr påvisar ju väljarna att kissa i byxorlösningar är det enda som går hem..
Och hur ser det rödgröna lagets lösning ut?

Har de inte? Vad bygger du det påstående på?

S
D Daniel 109 skrev:
Varför välkomnar du populistiska utspel?
Därför att nuvarande indelning suger.
Tycker det känns rimligt att vattenkraften i norr ska få betalt. Varför tycker du att de ska ge bort sin el till övriga europa och södra sverige närmast gratis?

S Snikholt skrev:
Jag välkomnar detta. Noterar också att utredningen ska titta på särskilda elområden för export:
[länk]
Nu börjar det låta något. Särskilda områden för export är ju helt klart intressant. Också att man sätter ner foten om vattenkraften och säger att den faktiskt är viktig på alla nivåer, samt en del annat smått och gott.

• Gilla
bollen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Därför att nuvarande indelning suger.
Tycker det känns rimligt att vattenkraften i norr ska få betalt. Varför tycker du att de ska ge bort sin el till övriga europa och södra sverige närmast gratis?
Tror du att flaskhalsarna är en byråkratisk konstruktion?

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.