6 722 läst ·
88 svar
7k läst
88 svar
Ny elområdesutredning - borde vi ha ett enda?
Vad är rättvist? Är det rättvist att matvarukedjorna har högre grossistpriser till handlarna i norr? Att betongdetaljer är dyrare på Byggmax för de i norr? Att flygbiljetter till kontinenten är dyrare i norr?S SueCia skrev:
Så kan du inte resonera. Jag lovar att de i norr har dyrare omkostnader för det mesta de gör utom för boende och för el.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 296 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 296 inlägg
Snacka om "whataboutism"pacman42 skrev:
Vad är rättvist? Är det rättvist att matcsrukedhorna har högre grossistpriser till handlarna i norr? Att betongdetsljrtbör dyrare på Byggmax för de i norr? Att flygbiljetter till kontinenten är dyrare i norr?
Så kan du inte resonera. Jag lovar att de i norr har dyrare omkostnader för det mesta de gör utom för boende och för el.
Du jämför alltså flygpriser med elpriser? Flyga är en lyxvara, el är livsnödvändigt. Man kan flyga MYCKET för skillnaden i elkostnad i en villa som drar 3000 kwh per månad mellan Dalarna och Östersund.
Sen vet jag inte vad du försöker skriva i övrigt.
Att göra samma jämförelse för el är också whatsboutism.S SueCia skrev:
Hela detta med att elpriset skall vara rättvist är bara löjligt. Inte mycket annat är rättvist.
Staten (Svenska kraftnät) valde den modell man valde för att det skyddar elintensiva industrier i norr.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 296 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 296 inlägg
Vet du ens vad Whataboutism begreppet betyder?pacman42 skrev:
Den ursprungliga diskussionen kan aldrig vara whataboutism...
En ödesfråga för Norrland men jag har svårt att se att politikerna kan stå emot gnället från söder. Det bor många där. Det blir synd om de som slängt ut sina vedpannor.
Å andra sidan så finns ingen anledning att bo i norr när industrierna stängt.
Å andra sidan så finns ingen anledning att bo i norr när industrierna stängt.
Jag välkomnar detta. Noterar också att utredningen ska titta på särskilda elområden för export:
https://www.regeringen.se/globalass...straff-den-15-maj-om-nyheter-pa-elomradet.pdf
https://www.regeringen.se/globalass...straff-den-15-maj-om-nyheter-pa-elomradet.pdf
Varför välkomnar du populistiska utspel?
Har de inte? Vad bygger du det påstående på?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 733 inlägg
Nu börjar det låta något. Särskilda områden för export är ju helt klart intressant. Också att man sätter ner foten om vattenkraften och säger att den faktiskt är viktig på alla nivåer, samt en del annat smått och gott.S Snikholt skrev: