D Daniel 109 skrev:
En fejkad flaskhals för att strypa flödet till kontinenten. Det är just det som inte är okej. Vi har frihandel inom EU.
Debatterbart om vi har helt ömsesidig frihandel. Under covid så beslagstogs det både ansiktsmasker och medicinsk alkohol för desinficering.

Tycker gott Tyskland kan få köpa el istället för att Sverige slava och döda inhemsk industri för att Tyskland vägrar införa elområden. Men det är en personlig åsikt. :)

• Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Absolut, visa mig statistik som visar att maten är någonstans ens i närheten av 4 ggr dyrare i norra Sverige än i Södra.

Baserat på egen erfarenhet har jag inte ens märkt någon skillnad, men absolut, det kanske finns en skillnad på någon enstaka procent, eventuellt.

Jag försöker hitta någon skillnad i pris mellan norra och södra Sverige, men hittar inget som visar att Byggmax skulle vara dyrare där. Men det är å andra sidan inte jag som påstår det heller, så det vore ju fint med siffror att förhålla sig till.

Jag kan ju bidra med siffror för elpriser om nu någon tänkte använda det som motargument.

[bild]
Nu är väl den relativa kostnaden inte det som man skall jämföra, utan i så fall skillnaden i månadskostnad för maten jämfört med elen (och nätavgifterna som nämndes av @Myckling ovan), samt en massa andra kostnader som inte nämnts. I mitt hushåll i SE3 är matkostnaderna långt mycket högre än elkostnaderna per månad. Det gör att 10% mer i matkostnad skulle slå mycket hårdare än jag skulle gynnas av 10% lägre pris på elen (särskilt inte med tanke på att elkostnaderna dessutom förutom det rena riset utgörs av mängder av skatter och avgifter).

Och för att än mer visa på ditt problem så tar vi min fiktiva beräkning på en utjämning av elpriserna ovan och lägger dessutom till ett 50% högre elutnyttjande pga kallare klimat, då lär du få en enorm prischock för de i norra Sverige för att betala en marginell prissänkning för dig.

Som jag också skrev tidigare, det är ett ordentligt egoistiskt tänkande där du inte ens tagit med de indirekta effekterna med arbetslöshet och allt vad det leder till...

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
De dumheter som inträffade i början av covid är man väl överens om att var misstag. Det är inte så det ska gå till.

Tyskland köper el från oss eller säljer till oss beroende på situation. Så vad menar du?

S
pacman42 pacman42 skrev:
Syftar du på mothandel eller syftar du på medelpriset över landet?

Det senare är ju enkel matematik när man väl har rätt priser och volymer att räkna på.

Det första är ju en konsekvens av att man annars kommer att få elbrist i delar av landet för att flaskhalsarna inte klarar av att transportera all el som efterfrågas.
Varför skulle man få elbrist? Kablarna blir ju inte klenare för att man tar bort elområden.

Men du syftar på att Svk måste skjuta till pengar för att möta priset vad importen utifrån kostar?

Vi exporterar ju el fler timmar än någonsin var det någon som sa….

S Snikholt skrev:
Varför skulle man få elbrist? Kablarna blir ju inte klenare för att man tar bort elområden.

Men du syftar på att Svk måste skjuta till pengar för att möta priset vad importen utifrån kostar?

Vi exporterar ju el fler timmar än någonsin var det någon som sa….
Detta visar ju på att du inte förstår problemet. Det är ju skillnaderna i pris som driver mer eller mindre handel över snitten i flaskhalsarna. Minskad efterfrågan leder till lägre pris och vice versa. Om man har en intern flaskhals där efterfrågan överstiger tillgänglig kapacitet så måste man på något sätt driva upp priserna för att minska efterfrågan till dess att flaskhalsens kapacitet inte överskrids. Här finns det några olika modeller, men man kan exempelvis köpa upp kapacitet till en intern pool till dess att det inte finns någon flaskhals längre, detta måste alltså göras med riktiga pengar som skall tas någonstans ifrån (ifrån flaskhalsavgifterna på externa snitt exempelvis, men dessa kanske inte räcker till och då blir det extra kostnader på att utnyttja ledningarna inom landet).

Dvs, att ta bort elområdena kommer att kosta pengar!

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är väl den relativa kostnaden inte det som man skall jämföra, utan i så fall skillnaden i månadskostnad för maten jämfört med elen (och nätavgifterna som nämndes av @Myckling ovan), samt en massa andra kostnader som inte nämnts. I mitt hushåll i SE3 är matkostnaderna långt mycket högre än elkostnaderna per månad. Det gör att 10% mer i matkostnad skulle slå mycket hårdare än jag skulle gynnas av 10% lägre pris på elen (särskilt inte med tanke på att elkostnaderna dessutom förutom det rena riset utgörs av mängder av skatter och avgifter).

Och för att än mer visa på ditt problem så tar vi min fiktiva beräkning på en utjämning av elpriserna ovan och lägger dessutom till ett 50% högre elutnyttjande pga kallare klimat, då lär du få en enorm prischock för de i norra Sverige för att betala en marginell prissänkning för dig.

Som jag också skrev tidigare, det är ett ordentligt egoistiskt tänkande där du inte ens tagit med de indirekta effekterna med arbetslöshet och allt vad det leder till...
Absolut ska man ta hänsyn till totala kostnaden för att leva, med samma levnadsstandard. Och jag tror att elpriset kommer att vara den överlägset högsta kostnaden i ensamboendes hushåll, varpå det avtar i linje med ökat antal sammanboende.

Det är rätt tröttsamt att få dessa "argument" utan siffror som backar upp påståendena.

Dessutom, du har koll på att temperaturskillnaden mellan stora delar av SE2 och Dalarna är näst intill försumbar va?

engs
D Daniel 109 skrev:
En fejkad flaskhals för att strypa flödet till kontinenten. Det är just det som inte är okej. Vi har frihandel inom EU.
Angående fejkad flaskhals. Den flaskhals som finns idag är redan konstlad, vi har sagt nej till fler kablar till kontinenten. Varför skulle nuvarande kapacitet vara en naturlag och inget som kan justeras, även på nedsidan?

Inte så man drar ner effekten utan alltså vid t.ex. en renovering byter till lite mindre area på kablarna mot överföringspunkterna. Där man då också har det nya "elområde 5".

Kan tysken undvika införa elområden för att få fördelar kan väl vi spela samma spel åt andra hållet.

• Gilla
Hullken och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Absolut ska man ta hänsyn till totala kostnaden för att leva, med samma levnadsstandard. Och jag tror att elpriset kommer att vara den överlägset högsta kostnaden i ensamboendes hushåll, varpå det avtar i linje med ökat antal sammanboende.

Det är rätt tröttsamt att få dessa "argument" utan siffror som backar upp påståendena.

Dessutom, du har koll på att temperaturskillnaden mellan stora delar av SE2 och Dalarna är näst intill försumbar va?
Medan temperaturskillnaden är väldigt stor mellan Kiruna och Malmö på vintern.

Graf över månatliga normaltemperaturer i Kiruna, med kurvor för dag-, natt- och medeltemperaturer under året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar normal medeltemperatur, högsta och lägsta temperatur i Malmö per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du är duktig på Cherry-picking...

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
engs engs skrev:
Angående fejkad flaskhals. Den flaskhals som finns idag är redan konstlad, vi har sagt nej till fler kablar till kontinenten. Varför skulle nuvarande kapacitet vara en naturlag och inget som kan justeras, även på nedsidan?

Inte så man drar ner effekten utan alltså vid t.ex. en renovering byter till lite mindre area på kablarna mot överföringspunkterna. Där man då också har det nya "elområde 5".

Kan tysken undvika införa elområden för att få fördelar kan väl vi spela samma spel åt andra hållet.
Du skall ju inte tro att det är gratis för tyskarna att ha bara ett elområde, det kostar rejält med pengar både kortsiktigt och på längre sikt.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
engs
pacman42 pacman42 skrev:
Du skall ju inte tro att det är gratis för tyskarna att ha bara ett elområde, det kostar rejält med pengar både kortsiktigt och på längre sikt.
Varför inför de inte elområden då?

engs engs skrev:
Varför inför de inte elområden då?
Det ger andra problem, exempelvis så skulle elpriserna i södra delen av landet där en stor del av deras elenergiintensiva industri finns skulle stiga kraftigt. De har det motsatta problemet som vi har, deras exportindustri skulle missgynnas av flera elområden. I Sverige gynnas den energiintensiva exportindustrin i norr av att vi har flera elområden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
engs
pacman42 pacman42 skrev:
Det ger andra problem, exempelvis så skulle elpriserna i södra delen av landet där en stor del av deras elenergiintensiva industri finns skulle stiga kraftigt. De har det motsatta problemet som vi har, deras exportindustri skulle missgynnas av flera elområden. I Sverige gynnas den energiintensiva exportindustrin i norr av att vi har flera elområden.
OK, så netto borde de ändå tjäna på att inte inför elområden, annars skulle det göras?

Det skulle vara politiskt impopulärt att införa. Ekonomiskt skulle det sannolikt vara bra.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Det skulle vara politiskt impopulärt att införa. Ekonomiskt skulle det sannolikt vara bra.
Så om tysklands politiker för populistisk politik som drabbar grannländer så borde vi kunna svara med samma mynt. Att vi inte skulle få minska på arean på kablar inom Sveriges gränser finner jag mycket osannolikt.

Skulle EU klaga på import-/exportrestriktioner om en stat i EU minskar en befintlig motorväg eller stänger en flygplats/hamn. Som minskar den potentiella maximala handeln med andra EU-länder?

• Gilla
Hullken
  • Laddar…
Att göra samma sak i Sverige skulle inte gå i praktiken. Det skulle bli för dyrt. Det handlar inte om att strypa en ledning.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.