23 518 läst ·
261 svar
24k läst
261 svar
Nu sticker elpriserna uppåt
Vi bör nog välja helt nya politiker om vi ska ha några som vågar, vill och kan ta tag i kärnkraften.P pmd skrev:
Det är såklart tekniskt och juridiskt möjligt. Men som du minns hade vi en folkomröstning angående detta där tre linjer fanns att välja på, ringer någon klocka?F fribygg skrev:
Av respekt för de som deltog samt med tanke på det aktuella politiska klimatet tror jag denna fråga hör hemma i karantän minst 10 år till.
Å andra sidan kan opinionen svänga snabbt en snorkall och vindstilla dag.
Välj mig, jag är för kärnkraft (och politiskt helt obunden och möjligen även pålitlig...F fribygg skrev:
(Dessutom är alla skelett som jag har i garderoben förhållandevis små. T ex betalade jag "alltid" TV-licensen när den fortfarande fanns...)
Folkomröstningen hölls för 40 är sen. Den var enbart rådgivande. Alla alternativen innebar avveckling av kärnkraften.E El-Löken66 skrev:Det är såklart tekniskt och juridiskt möjligt. Men som du minns hade vi en folkomröstning angående detta där tre linjer fanns att välja på, ringer någon klocka?
Av respekt för de som deltog samt med tanke på det aktuella politiska klimatet tror jag denna fråga hör hemma i karantän minst 10 år till.
Jag tror att vi kan betrakta den folkomröstningen som överspelad nu. Väldigt många (kanske de flesta?) av nu levande vuxna svenskar var inte födda när folkomröstningen hölls.
Jag tycker inte att vi ska vänta i 10 år för att göra något åt klimatkrisen. Det tar lång tid att bygga kärnkraftverk.
Minns folkomröstningen även om även om jag är för ung för att ha deltagit.E El-Löken66 skrev:Det är såklart tekniskt och juridiskt möjligt. Men som du minns hade vi en folkomröstning angående detta där tre linjer fanns att välja på, ringer någon klocka?
En februari med -20grader i Götaland kan få vanligt folk att välja nya politiker om vi får mörkt och kallt i storstäderna några dagar.
Varför kraftvärmen ska skattas ihjäl förstår jag inte.
Tar tid, ja. Jo, tio år minst tror jag är lagom.P pmd skrev:Folkomröstningen hölls för 40 är sen. Den var enbart rådgivande. Alla alternativen innebar avveckling av kärnkraften.
Jag tror att vi kan betrakta den folkomröstningen som överspelad nu. Väldigt många (kanske de flesta?) av nu levande vuxna svenskar var inte födda när folkomröstningen hölls.
Jag tycker inte att vi ska vänta i 10 år för att göra något åt klimatkrisen. Det tar lång tid att bygga kärnkraftverk.
Antingen har det gått åt skogen långt innan dess eller så är våra nya ersättare mogna att börja axla rollen.
Då kan ett moget beslut tas.
Tror inte vi kan se folkomröstningen som överspelad, men det var väl inte nödvändigt att stänga i Ringhals och Oskarshamn nu?P pmd skrev:Folkomröstningen hölls för 40 är sen. Den var enbart rådgivande. Alla alternativen innebar avveckling av kärnkraften.
Kraftvärme är ju i grunden väldigt bra, elda träd och sopor som vi har gott om.F fribygg skrev:
Problemet är att verkningsgraden blir väldigt låg ifall spillvärme inte tas tillvara på.
Det borde inte varit något problem med spillvärmen i Värtan, den togs väl tillvara i fjärrvärmen nätet?
Sopor och torv som bränsle till kraftvärmen är väl inte det bästa men jämfört att köra Karlshamns verket på olja måste det vara jättebra
Sopor och torv som bränsle till kraftvärmen är väl inte det bästa men jämfört att köra Karlshamns verket på olja måste det vara jättebra
Så sas det då Barsebäck stängdes också. Samhällen skulle kollapsa men det är givetvis politiska beslut, inte tekniska.F fribygg skrev:
Där och då fanns en press att släcka ner Sveriges reaktorer till 2010 som minskade efter detta.
Och ingen har dött än. Gäller bara att ta språnget.
För varje år vi väntar blir det mycket svårare att hålla nere jordens medeltemperatur och det är svårare att sänka den än att passivt låta den öka. Här håller jag alltså med Greta Thunberg, men jag tror inte att hon och jag har samma åsikter om kärnkraft.E El-Löken66 skrev:
Om vi väntar 10 år med att börja planera för modern kärnkraft så är den knappast realiserad förrän om minst 20 år.
Jag tror inte det, åtminstone. Den tekniska livslängden var inte uppnådd och de var fortfarande lönsamma. Åtminstone var inte alla fyra reaktorerna olönsamma.F fribygg skrev:
Men vi kan väl se stängningarna som en möjlighet och inte som ett problem? De frigör väl en del kompetent personal som kan driva nya modernare kärnkraftverk?
Hur vill du säkerställa tillgången till baskraft och reglerkraft i Sverige?E El-Löken66 skrev: