23 518 läst ·
261 svar
24k läst
261 svar
Nu sticker elpriserna uppåt
En gång i tiden hade vi tidstaxa, vilket gjorde det lönsamt att göra som du föreslår. Att förlita sig på elkonsumenternas goda vilja för att utjämna elförbrukningen tror jag inte är en speciellt framkomlig väg.j.erkers skrev:
Ett sätt vi - och med vi menar jag väldigt många (alla?) - kan se till att jämna ut elförbrukningen & elpriset är att inte ladda elbilen direkt vi kommer hem efter jobbet utan vänta med det till natten då förbrukningen av el är lägre (se länk till kontrollrummet ovan), tvätta och köra diskmaskin på natten, slå av onödiga förbrukningar då de inte behövs osv.
j.erkers skrev:
Kan rekommendera sidan Kontrollrummet | Svenska kraftnät (svk.se)
En bit ner på sidan ser man under rubriken "Elens flöde" utbytet mellan Sveriges elområden (elområde 1 längst norrut, sedan i stigande ordning till elområde 4 längst söderut) men även mellan Sverige och våra grannländer. Utbyte av el sker främst mot Norge (både till och från), Finland (mest till) och Danmark (till eller från beroende på hur mycket det blåser där).
Mellan Sverige och Tyskland/Polen är det sällan något större utbyte och i de fall det är det är det "oftast" att vi i Sverige exporterar. Generellt sett så exporterar Danmark när det blåser rejält där och de importerar när det inte gör det...
Sen är ju frågan vilken el vi importerar/exporterar... Vilken el du och jag använder... Du, jag och Sverige kanske bara köper "grön" el, dvs vind-, vatten- eller solel. Dessa "gröna" avtal innebär att den som säljer sådan el försäkrar att de köper in "grön" el så att den volym du förbrukar är tillverkad av vind, vatten eller sol men... De kan köpa in solel på sommaren och sälja på vintern. Ingenting garanterar att den el du använder NU verkligen tillverkats på ett "grönt" sätt. El kan inte lagras (glöm AA-batterier och liknande) utan måste tillverkas samtidigt den förbrukas.
Ett sätt vi - och med vi menar jag väldigt många (alla?) - kan se till att jämna ut elförbrukningen & elpriset är att inte ladda elbilen direkt vi kommer hem efter jobbet utan vänta med det till natten då förbrukningen av el är lägre (se länk till kontrollrummet ovan), tvätta och köra diskmaskin på natten, slå av onödiga förbrukningar då de inte behövs osv.
Sen är det alltid kul med sådana här "katastrof"-trådar. Undrar hur dessa kommer att utvecklas om / när SVK börjar tillämpa RoBo... Då kan det bli riktigt roligt!
Not: SVK=Svenska kraftnät
RoBo= Roterande bortkoppling (SVK kan koppla bort hela områden för att säkra elnätets stabilitet).
Det är där jag brukar kolla dagssituationen.K Kallens skrev:
Man ser ju tydligt varifrån elen kommer och hur mycket el vi importerar från respektive land. Samt om Sverige som helhet exporterar eller importerar el.
När det är vinter VET vi att solel och vind inte räcker till. Den ÖKADE produktionen, reglerkraften i polen, tyskland, danmark och Litauen ÄR i princip ren kol-el.
Och importerar vi el från dessa länder under vintern så är det kol-el vi så att säga toppar upp med.
Oavsett vad vi har för avtal.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Många som skyller miljöpartiet för den systematiska nedläggningen av kärnkraften är nog tämligen väl insatta. Med decennier av ekonomiskt stöd till exempelvis vindkraft och straffbeskattning av kärnkraft har man skapat ett gynnsamt ekonomiskt klimat för det förra och negativt för det senare. Kombinera det med ett tydligt politiskt motstånd hos mp och c utan motsvarande stöd för kärnkraften hos dessas respektive samarbetspartier nu och förr så blir det så klart att man behöver solglasögon för att inte bländas av det att nedläggningen av svenska kärnkraftverk är politiskt driven.J jan_martinsson skrev:Jävligt skönt att MP finns så resten av Sveriges riksdag (och befolkning) har en syndabock att skylla allt på.
Läs på om varför det stängdes istället och välj ett bundet avtal om du inte vill att priset ska variera med tillgång och efterfrågan.
Jag har alltid varit för kärnkraft men blir så trött på oinsatta kommentarer som vill skylla allt på någon annan.
Miljöpartiet är därvidlag värst men inte ensamma. De andra partierna kan få ställa sig i skamvrån också för sin oförmåga att värna allmänintresset.
Ja inte är det Miljöpartiets fel, de ska såklart göra vad de kan för att uppfylla sina vallöften.Nötegårdsgubben skrev:
Många som skyller miljöpartiet för den systematiska nedläggningen av kärnkraften är nog tämligen väl insatta. Med decennier av ekonomiskt stöd till exempelvis vindkraft och straffbeskattning av kärnkraft har man skapat ett gynnsamt ekonomiskt klimat för det förra och negativt för det senare. Kombinera det med ett tydligt politiskt motstånd hos mp och c utan motsvarande stöd för kärnkraften hos dessas respektive samarbetspartier nu och förr så blir det så klart att man behöver solglasögon för att inte bländas av det att nedläggningen av svenska kärnkraftverk är politiskt driven.
Miljöpartiet är därvidlag värst men inte ensamma. De andra partierna kan få ställa sig i skamvrån också för sin oförmåga att värna allmänintresset.
En stor anledning nedläggningen i förtid av de senaste reaktorerna var som jag förstått det en konsekvens av ökade säkerhetskrav efter Fukushima som blev orimligt dyra att leva upp till med kort avbetalningstid.
Varför gick de KD och M med på överenskommelsen 2016 om de tyckte det var så fel....
Nu har ju mycket hänt sedan dess och många har insett vårt ökade behov en el och då är det ju bekvämt att skylla på någon annan.
Tyvärr verkar "vanliga" nya reaktorer bli både dyrare och ta mer tid att bygga än vad som är rimligt så jag hoppas att vi inom en inte allt för avlägsen framtid har fungerande SMR kraftverk att installera.
Samtidigt kanske det är bättre att elda olja/kol någon vecka om året om det möjliggör förnyelsebart resten av tiden.Huddingebo skrev:
Men frågan är ju hur man går framåt. Jag gillar kärnkraft men som jan ovan skriver så nybyggnationer i vår närhet, Finland, Frankrike pch England ffa, avskräcker med astronomiska kostnader och förseningar. Även om Ringhals 1/2 hade varit i drift fortfarande hade det ju varit dags att planera för dess efterträdare då de inte var purunga.
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Japp, nu är det vinter och de säger att kylan ska hålla i sig till mars..
..vem hade kunnat tro att vi hade vinter i Sverige?! kors i taket! (Lika förvånande på elmarknaden som i trafiken!)
”Vi” har satt oss i denna situation själva så det finns inte mycket mer att säga el klaga på.. (med våra personliga bekvämlighetsbehov, krav, miljötänk, Politik, ekonomi osv)
Jag kan Iof fortsätta klaga (dock hjälper det föga nu) då jag inte tyckte att vi skulle lagt ner kärnkraften från början.
..vem hade kunnat tro att vi hade vinter i Sverige?! kors i taket! (Lika förvånande på elmarknaden som i trafiken!)
”Vi” har satt oss i denna situation själva så det finns inte mycket mer att säga el klaga på.. (med våra personliga bekvämlighetsbehov, krav, miljötänk, Politik, ekonomi osv)
Jag kan Iof fortsätta klaga (dock hjälper det föga nu) då jag inte tyckte att vi skulle lagt ner kärnkraften från början.
Hade varit intressant att veta vad den allmänna opinionen säger.
Är människor i allmänhet emot kärnkraft eller inte?
Min spåkula säger att i samma ögonblick som roterande bortkoppling av områden påbörjas kommer opinionen att vara för kärnkraft oavsett vad den varit innan.
Karlshamnsverken står på 2h standby just nu apropå någon som frågade.
Kan rekommendera boken Klimatnyckeln till alla som vill lära sig mer om elnätet och kärnkraft i synnerhet.
Är människor i allmänhet emot kärnkraft eller inte?
Min spåkula säger att i samma ögonblick som roterande bortkoppling av områden påbörjas kommer opinionen att vara för kärnkraft oavsett vad den varit innan.
Karlshamnsverken står på 2h standby just nu apropå någon som frågade.
Kan rekommendera boken Klimatnyckeln till alla som vill lära sig mer om elnätet och kärnkraft i synnerhet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 767 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 767 inlägg
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-satsar-pa-mer-vindkraft-till-havs-elkunderna-tar-notan/
"Regeringen har valt mellan att finansiera havsnätet över statsbudgeten eller via nätavgifterna. Det blev det senare, vilket drabbar alla elkonsumenter.
– Det beror också på hänsyn till EU-regler om statliga stöd. Och elpriserna i Sverige är bland de lägsta i Europa, hävdar Anders Ygeman."
"Regeringen har valt mellan att finansiera havsnätet över statsbudgeten eller via nätavgifterna. Det blev det senare, vilket drabbar alla elkonsumenter.
– Det beror också på hänsyn till EU-regler om statliga stöd. Och elpriserna i Sverige är bland de lägsta i Europa, hävdar Anders Ygeman."
Blir väl samma oavsett? ”Alla” betalar skatt och ”alla” förbrukar el. Nästan mer rättvist med nätavgifterna om det hamnar i överföringskomponenten. Då betalar de mest som förbrukar mest el och teoretiskt sett har mest nytta av denna nya fantastiska kraftkälla.MultiMan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 553 inlägg
Varje gång det diskuteras om det är lämpligt att binda sitt elpris, finns det folk som räknat ut hur mycket man sparar på att ha rörligt pris.
Det är nu dags att ta fram de sparade pengarna.
Priset kommer att sjunka igen, vintern är övergående.
Det är nu dags att ta fram de sparade pengarna.
Priset kommer att sjunka igen, vintern är övergående.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Så du menar att bara för att man tror att något är av godo som parti så är man inte ansvarig för effekterna av det? Det synes mig vara en konstig syn på ansvar.J jan_martinsson skrev:
Analogt skulle det innebära att sossarna inte skulle kunna klaga på utfallet av borgerliga valfrihetsreformer eller borgerliga på effekten av vänsterns skattehöjande. Naturligtvis har de båda rätt att framföra sådan kritik.
Och på samma vis är det miljöpartiets fel att/om elmarknaden havererar.