23 592 läst ·
261 svar
24k läst
261 svar
Nu sticker elpriserna uppåt
Underbart dyrt... 241öre plus moms. Låt denna förbannade kylan försvinna nu ffs. 
Varför peakar elpriset kring kl 8 och kl 18?
Vad är det som driver upp användningen då?
Hade jag haft el intensiv industri så skulle jag försöka förlägga den en stor del tidigt på morgonen om det var möjligt.
Tänker att det finns industrier som är energikrävande i starten av processen.
Eller påverkar privatpersoner användningen så mycket?
Kollar på Elområde E3.
Hade jag haft el intensiv industri så skulle jag försöka förlägga den en stor del tidigt på morgonen om det var möjligt.
Kollar på Elområde E3.
Kaffekokaren på morron och spisen på kvällen förmodar jag.
Du är inte ensam med rörligt. Bara att bita i det sura, det verkar bli ljummare temperaturer från helgen, iaf här.A amoreex skrev:
Jag har sänkt så mycket som är möjligt komfortmässigt, resten går inte att göra nått åt, man måste ju laga mat när det är dyrt, ungarna dör ju annars.A amoreex skrev:
jo visst är det så..JA”Snabbe” skrev:
Snart är det Mars.. mer plusgrader då..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 594 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 594 inlägg
Effektbehovet rent fysikaliskt är proportionellt mot skillnaden i temperatur mellan inne och ute. Så om det krävs 2 kW med 20 grader inne och 0 ute så borde det räcka med 3 kW för att hålla samma innetemperatur vid minus 10 och 4 kW vid minus 20. (Härifrån kommer också tumregeln om att sänkning av innetemperaturen med 1 grad minskar förbrukningen med 5 procent; det stämmer vid runt nollan ute.)
Men en del av effektbehovet täcks av sånt som inte är aktiv uppvärmning, dvs värme från människor, från hushållsapparater och från dagsljusinstrålning, vilket gör att effekten som värmeanläggningen behöver leverera ökar kraftigare när det blir kallare.
Men en del av effektbehovet täcks av sånt som inte är aktiv uppvärmning, dvs värme från människor, från hushållsapparater och från dagsljusinstrålning, vilket gör att effekten som värmeanläggningen behöver leverera ökar kraftigare när det blir kallare.
Kontoren och butiker (affärscentrum) står för en rätt stor andel av förbrukningen.M mattoys skrev:Varför peakar elpriset kring kl 8 och kl 18?
Kollar på Elområde E3.
Och alla sådana här ställen inför alltmer behovsstyrd ventilation och värme, vilket minskar förbrukningen på kväll/natt och får ökningen vid 7-9 att bli ännu större.
Om man kikar på hushållen så har de relativt jämn förbrukning över dygnet avseende värme, varmvatten, belysning. Men hushållen bidrar med en tydlig topp vid morgonen och kvällen.
När hushållens topp på morgonen har gått över så har istället restauranger och kontor osv tagit över, så det blir totalt någorlunda jämnt över hela dagen.
Många industrier har ganska jämn förbrukning över dygnet, men andra har inte 5-skift, utan 1 eller 2 skift, och bidrar med mer förbrukning dagtid. Även där 5-skift råder brukar det även finnas en massa rena dagstidsaktiviteter som gör att förbrukningen ändå ökar dagtid.
Sen får man inte glömma bort att många värmer huset med värmepump som inte är dimensionerad för att klara -20 eller ens -10 utan eltillskott, och pratar man då elförbrukning får man en väldigt tydligt "knä" i kurvan.Magnus E K skrev: