P
sunnis sunnis skrev:
Det värsta är ju att lösningen på energibristen vintertid är att installera ännu mer vindkraft med dagens energipolitik
Ja,under förutsättning att inte det också blir i norra Sverige!

Magnus E K
Och det var definitivt inte bättre förr:

Graf som visar utvecklingen av spotpriset för el i Sverige med en spik i februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(från https://www.energimarknadsinspektionen.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter 2010/EI_R2010_09.pdf)

Nästan 5 kr/kWh i genomsnitt den 22 februari, och timpriset var uppe på 14 kr under tre timmar! (Detta var innan uppdelningen i elområden så det gällde dessutom hela Sverige.)

Som tur är bodde man på den tiden i lägenhet med el som ingick i månadsavgiften.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Och det var definitivt inte bättre förr:

[media]
(från [länk] 2010/EI_R2010_09.pdf)

Nästan 5 kr/kWh i genomsnitt den 22 februari, och timpriset var uppe på 14 kr under tre timmar! (Detta var innan uppdelningen i elområden så det gällde dessutom hela Sverige.)

Som tur är bodde man på den tiden i lägenhet med el som ingick i månadsavgiften.
Det var en kall vinter då också, både 2009/10 och 2010/11. Nån dag hade vi -26 enligt bilens termometer i december 2010, sånt glömmer man aldrig. :rofl:

j.erkers
sunnis sunnis skrev:
/... /
2020 solelsproduktion var ett riktigt uselt år. Historiskt låga spotpriser på sommaren (Och mycket PGA överproduktion från vindkraften) och nu över vintern höga spotpriser. Så de producerade kWh som jag har sålt som mikroproducent är inte mycket värda idag... Fortsätter trenden som det gör nu så är det helt omöjligt att räkna hem sin investerade anläggning. /... /Vindkraften gör energibörsen volatil och det förlorar andelsägarna i vindkraftsverken och mikroproducenterna av solel på. Grattis MP! Men såhär blir det när ideologi står över kunskap vid beslut. /... /
Så blir det för oss alla - även för de som inte röstar på MP men som hjälper deras politiska inriktning och satsar på sol- och vind. Du kan ju blanka din producerade el genom att lagra den på något sätt och sälja när priserna är bättre.

Ja, jag är lite ironisk och inte miljöpartist (politiskt obunden). Det som nu sker med elpriser har jag sett komma i många år. Blir mest förvånad över att så många blir överraskade av elpriserna. Till alla er som tycker att vi bor i ett (el) U-land: Vilka länder är bättre/billigare? Norge kanske/troligen. Fler?

Magnus E K
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Varje gång det diskuteras om det är lämpligt att binda sitt elpris, finns det folk som räknat ut hur mycket man sparar på att ha rörligt pris.

Det är nu dags att ta fram de sparade pengarna.

Priset kommer att sjunka igen, vintern är övergående.
ja, det är smidigt att kunna jämna ut kostnaderna på vintern då iaf jag har räknat ut ett snitt för hela året och lagt undan pengar de varma månaderna.
Men om priserna sticker upp mer än väntat så är det kanske bättre om man hade bundit upp det.
Gör samma sak med räntan. Kör rörlig och räknar på en ränta på 5% och lägger undan överskottet nu när räntan är låg.

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Efter att nu fått in gårdagens siffror..
58,7kr igår dör 47.3kwh.. det är snitt på 1.24kr per kWh.. sen tillkommer överföring och energiskatt på cirka 65öre till... så nästan 2kr hela dagen i snitt igår..

A amoreex skrev:
Efter att nu fått in gårdagens siffror..
58,7kr igår dör 47.3kwh.. det är snitt på 1.24kr per kWh.. sen tillkommer överföring och energiskatt på cirka 65öre till... så nästan 2kr hela dagen i snitt igår..
Låg förbrukning iaf, såklart beroende på vad man har igång och hus stort.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Låg förbrukning iaf, såklart beroende på vad man har igång och hus stort.
1,5 plan från 1990. på 160m2.
Vi har en gammal elpanna från byggnadsåret.. men den använder vi ej. litar ej riktigt på den.. och pga ekonomin ej höll riktigt så blev det investering i en Luft luft härom året som vi har som värmekälla just nu..

Dessutom stängde jag av värmen de 3 timmarna igår morse det var som dyrast..
Så det var endast vanliga kyl/frys ventilation och tv :)

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
En bra luft/luft funkar kanon, är imponerad av hur mycket värme min fortfarande pumpade ut vid 20 minus ute. Det känns nästan som den går bättre nu än när det är runt nollan eftersom den inte behöver avfrosta närmelsevis lika ofta. Om varje vinter var så här borde jag satt en i källaren också.

Imorse var det -13 och elpatronen kämpade för kung och fosterland att hålla värmen, pumpen gick dock fortfarande, men framledningen var på tok för låg ändå. Snart är detta helvetet över som tur är.

Magnus E K Magnus E K skrev:
En bra luft/luft funkar kanon, är imponerad av hur mycket värme min fortfarande pumpade ut vid 20 minus ute. Det känns nästan som den går bättre nu än när det är runt nollan eftersom den inte behöver avfrosta närmelsevis lika ofta. Om varje vinter var så här borde jag satt en i källaren också.
Ja verkligen.
Dock har vi vår inställd på 24 grader.
Sen gäller det ju öppna dörrar för att få värmespridning..
Men det har fungerat bra. det har fått bli ett par tjocka thermo strumpor inomhus för att ej frysa om fossingarna...
Har ändå haft 20 grader inne..

Kan ju få igång elpannan. men då lär jag nästan dubbla min förbrukning.

Kan någon förklara varför det var svindyr el kl 0500-0600 igår? Eller är det en bugg? 5,3kWh

Skärmdump av elanvändning över en dag med kostnadspik kl 05:00 på 17,11 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

j.erkers
Elpriset igår kl 05-06 var 51öre/kWh i EO4 (Skåne) så antingen väldigt hög förbrukning eller bugg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.