Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror vi ska ta det på ons morgon i så fall. Då kommer svenska elnätet ha det mycket kämpigt.
Föreslå en tid så räddar vi Sveriges framtida elförsörjning tillsammans, desto tidigare det går åt helvete destu tidigare kan det bli bra igen.

Just nu är läget ganska normalt:
Karta över Europa som visar energipriser i euro och pilmarkeringar för riktning av energiflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och priserna också.
Jag förstår inte varför MP beskylls för något. Inte för att jag är miljöpartist. Först och främst tycker jag att läget inte är kritiskt alls. Att man startar reservkraftverk vid ovanlig hög elförbrukning är ju självklart och det är bra att det finns och går att starta på ett par timmar.
Att svenska kärnkraftverk stängs av ekonomiska skäl är väl också ganska naturligt. Alla tekniska tillgångar har sin livslängd och det kommer en punkt där det inte är ekonomiskt längre att reparera. Har inte mycket med politik att göra.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Att svenska kärnkraftverk stängs av ekonomiska skäl är väl också ganska naturligt.
Ja, särskilt när de dels drivs i ett statligt bolag med höga avkastningskrav, dels straffbeskattas. Då är det helt naturligt. Och naturligtvis även så långt från politiskt motiverat man kan komma...

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror vi ska ta det på ons morgon i så fall. Då kommer svenska elnätet ha det mycket kämpigt.
Vad händer på onsdag?

T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]
och priserna också.
Jag förstår inte varför MP beskylls för något. Inte för att jag är miljöpartist. Först och främst tycker jag att läget inte är kritiskt alls. Att man startar reservkraftverk vid ovanlig hög elförbrukning är ju självklart och det är bra att det finns och går att starta på ett par timmar.
Att svenska kärnkraftverk stängs av ekonomiska skäl är väl också ganska naturligt. Alla tekniska tillgångar har sin livslängd och det kommer en punkt där det inte är ekonomiskt längre att reparera. Har inte mycket med politik att göra.
Jåller inte med, MP har för mycket att säga till om, deras lobbyister är väldigt duktiga. Koll på Greta, en spoling som blivit utnyttjad till max, stackars unge. Hon fattar inte det själv än.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
H hapazard skrev:
Jag håller med, önskar nästan en kollaps av elsystemet nu så att MP åker ut innan de kan förstöra mer.
Det är ett år och sju månader till nästa riksdagsval. Då har "alla" glömt den här vintern. VI får väl hoppas på en rejäl vargavinter 2021/2022, men om det blir en exceptionellt mild vinter då så kommer knappast elförsörjningen vara en stor fråga i valrörelsen.

En positiv sak med att vi importerar fossileldad el är att det påskyndar den globala uppvärmningen så att vi får allt mildare vintrar framöver. ;)

• Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]
och priserna också.
Normalt och normalt. Med alla kärnkraftverken igång skulle det inte behövas.
Det har allt med politik att göra. Givetvis blir kärnkraft olönsam om man beskattar den extra (samtidigt som man subventionerar annan elproduktion).
Nedläggningen av Barsebäck var helt och hållet en politisk fråga.

Men givetvis har även kärnkraftverk en ekonomisk livslängd. Det gör ju att man bör planera för att ersätta dem med nya innan den tekniska eller ekonomiska livslängden har uppnåtts.

• Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]
och priserna också.
Stängningen av reaktorerna är i allra högsta grad en politisk fråga. Dels skattemässigt, men också för att det inte fanns någon vilja till långsiktig planering.

Ska man investera mångmiljardbelopp i kärnkraften måste man förstås veta att den har en framtid. Från politiskt håll har man velat subventionera vind och sol. Sedan är svenska reaktorer långt ifrån sin tekniska livslängd. Hade viljan funnits hade man kunnat kört reaktorerna i många år till. Ringhals 3 och 4 ska köras i 60 år, men man kan köra vidare därefter. Dessutom finns det gott om plats på Ringhals område för fler reaktorer.

https://energiforsk.se/program/karn...nation-energioverenskommelse-och-stangningar/

https://issuu.com/iva-publikationer/docs/201510-iva-v__gvalel-elskatter-g

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ett år och sju månader till nästa riksdagsval. Då har "alla" glömt den här vintern. VI får väl hoppas på en rejäl vargavinter 2021/2022, men om det blir en exceptionellt mild vinter då så kommer knappast elförsörjningen vara en stor fråga i valrörelsen.

En positiv sak med att vi importerar fossileldad el är att det påskyndar den globala uppvärmningen så att vi får allt mildare vintrar framöver. ;)
Samtidigt exportera Sverige nästan kontinuerligt 700 MW till Litauen där dom ersätter fossil el.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad händer på onsdag!??
Jag gissar på att det blir kallt och relativt vindstilla enligt prognosen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar på att det blir kallt och relativt vindstilla enligt prognosen.
Ska blåsa 5 m/s (11 i byarna) enligt min prognos i NV Skåne. :thinking:

Då kanske @Mikael_L bara har ett jobb på Ringhals och tänkte snubbla över sladden eller nåt.

• Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Samtidigt exportera Sverige nästan kontinuerligt 700 MW till Litauen där dom ersätter fossil el.
Just nu 625 MW. Jag hittar bara aktuella flöden på https://www.svk.se/kontrollrummet
Finns det någon långtidsstatistik nånstans?

Vi har kanske för klent elnät för att använda överskott i en landsända i en annan, men en gemensam elmarknad i Norden och Baltikum borde vara effektivare än en rent nationell. Synd att marknaden inte är fri bara.

Flödena just nu ser svårförklarade ut, med import och export till synes slumpmässigt i olika delar av Sverige.

P pmd skrev:
Just nu 625 MW. Jag hittar bara aktuella flöden på [länk]
Finns det någon långtidsstatistik nånstans?

Vi har kanske för klent elnät för att använda överskott i en landsända i en annan, men en gemensam elmarknad i Norden och Baltikum borde vara effektivare än en rent nationell. Synd att marknaden inte är fri bara.

Flödena just nu ser svårförklarade ut, med import och export till synes slumpmässigt i olika delar av Sverige.
Marknaden är fri. Varje aktör kan anmäla sig till Nordpool och erbjuder elkraft eller efterfrågar. Meningen med alla kablar till grannländerna är just att skapa ett större elsystem än bara Sverige. Man utnyttjar genereringen effektivare än om varje land skulle vara sitt eget. Självklart är det ekonomiska intressen som styr på ett reglerat sätt.
Jag håller med att flöden ser konstiga ut. Sverige brukar importera och exportera på samma gång, det är helt vanligt. Jag har följt flödena under många år för att se hur "mina" kablar mår. Jaqg bhar förstått att vissa länder kan fungera som genomgångsländer. T ex kan Norge exportera kraft till Polen via Sverige. Förr exporterade Norge mycket kraft till Tyskland via Danmark som ville har transitersättning. Då byggde man en direktledning förbi Danmark.
En transmission till grannländerna anses ofta som ett reservkraftverk. Länderna kan då dela på resurserna, ökar leveranssäkerhet och minska driftkostnaderna till gagn för kunderna.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.