Mikael_L
A ajn82 skrev:
Föreslå en tid så räddar vi Sveriges framtida elförsörjning tillsammans, desto tidigare det går åt helvete destu tidigare kan det bli bra igen.
Så länge det fortfarande går att starta igång R1 ... :thinking: :sweat:

Mikael_L
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad händer på onsdag?
Vinden avtar och det blir kallare (än nu).
Men det verkar vara mest ostkusten, västkusten har lite halvhyggligt med vind, så effekten kanske kommer räcka ganska dugligt.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Mikael_L
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Flödena just nu ser svårförklarade ut, med import och export till synes slumpmässigt i olika delar av Sverige.
Det kan se så ut, men det beror även på hur elen transporterar inom och mellan våra grannländer.
T.ex. västra Tyskland har mycket vindkraft, så blåser det så flyttas kraft därifrån åt alla möjliga håll, en del går till Sverige och sen vidare i Litauen, dvs Sverige blir transitland.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Marknaden är fri. Varje aktör kan anmäla sig till Nordpool och erbjuder elkraft eller efterfrågar.
Jag menar att marknaden inte är fri eftersom staten inte har samma regler för alla sorters elproduktionsformer.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte lämna en dammsugare kvar inne i reaktorhallen ...
[länk]
Det förklarar varför SVT uppmanade oss att inte dammsuga just nu.

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Men seriöst, kunde en redditgrupp hissa Gamestop kan väl vi sänka svenska elnätet :crysmile:

H hapazard skrev:
Men seriöst, kunde en redditgrupp hissa Gamestop kan väl vi sänka svenska elnätet :crysmile:
Det hade varit kul, men jag sitter fast med rörligt pris, så vi får åka till djuraffären och köpa ”dammråttsmat” nu. :rofl:

Magnus E K
”Sverige har inte elbrist. Inte sett till helåret. Vi exporterar 25 terrawattimmar om året. Det motsvarar årsproduktionen hos tre kärnkraftverk. Men vissa dagar – som i dag – gör vi av med mer än vi producerar och får importera. Det är en del av tanken med den internationella elmarknaden. Sveriges import är mest vattenkraftsel från Norge. Men vissa dagar eller timmar, som i morse köper vi även från Tyskland och Östeuropa.

Då blir det fossil el från kolkraft och priserna kan bli väldigt höga. Särskilt i södra Sverige. Det saknas i dag kapacitet att föra över all el i Norrland till södra Sverige. Sverige säljer norrländsk el till Finland, samtidigt som vi köper från Tyskland. Därför blir det stora prisskillnader. I morse var elen 4-5 gånger dyrare i södra Sverige än i norr.”

Det är alltså handelshinder och kapacitet i form av nät som behövs. Svenska Kraftnät ska investera 60 miljarder i detta, på sikt.

sunnis
T Thomas_Blekinge skrev:
Just nu är läget ganska normalt:
[bild]
och priserna också.
Jag förstår inte varför MP beskylls för något. Inte för att jag är miljöpartist. Först och främst tycker jag att läget inte är kritiskt alls. Att man startar reservkraftverk vid ovanlig hög elförbrukning är ju självklart och det är bra att det finns och går att starta på ett par timmar.
Att svenska kärnkraftverk stängs av ekonomiska skäl är väl också ganska naturligt. Alla tekniska tillgångar har sin livslängd och det kommer en punkt där det inte är ekonomiskt längre att reparera. Har inte mycket med politik att göra.
Att inte kärnkraften är ekonomisk lönsam är en moden myt som egentligen bara är 5-6år gammal. År 2006 togs det beslut att modernisera upp de befintliga reaktorerna med effekthöjningar som pågick mellan 2009 och 2014 för tiotals miljarder. Man beslutade 2010 att ge samtliga aktiva reaktorer grönt ljus för att ersättas med helt nya på samma plats. Vattenfall ansökte därefter att få ersätta samtliga 10 reaktorer. 2014 så höjer man effektskatten kraftigt för kärnkraftsägarna (och fastighetsskatten), såpass mycket att hela kärnkraften blir garanterat olönsam, så miljardinvesteringarna blev i mångt och mycket helt i onödan och resultatet blev att 4st reaktorer skulle stängas på 5år - vilket också har skett.

Svenska kärnreaktorer körs i genomsnitt numera i 44år än de ursprungligen planerade 60 och då investerade och säkrade upp driften på de flesta för många miljarder som man bara fick strunta i. Med nuvarande politik så har vi inte kärnkraft ens till år 2030 och visionen för 10år sedan att investera i nya kärnkraftsverk är som helt bortblåsta. På 5år har vi tagit bort alla marginaler och normaliserat att kärnkraft är för dyrt och att upphandla enorma mängder effektreserver som är det nya normala och är "sedan gammalt".

2016 beslutar man som ett anti-beslut till 2010 års godkännande av nya reaktorer att elen ska vara 100 procent förnybar elproduktion år 2040, lagomt till den beräknade tekniska livslängden för kärnkraften så att det inte ska gå att investera i nya reaktorer även om man skulle vilja.

Hur ska vi klara av elbilsomställning och industrins satsningar i framtiden när vi kovänder på 5år och inom samma period och får till 4st reaktornedstägningar. Det kommer låta om några år att vi var "naiva" osv när Sveriges första automatiska frånkoppling kickar in. Det är inte sunt att lattja så här extremt med energiinfrastrukturen på 5-6år!

Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 8 till
  • Laddar…
P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Se sista kolumnen här:

[länk]

Redigering: Finns motsvarande dokument för tidigare år också, och massvis med annan statistik här:
[länk]
Tack! Ser intressant ut.

Magnus E K
Genomsnittliga priset imorgon på 99,3 öre är (för SE3) uppe på ny högstanivå från 2013 och framåt (tidigare var det fortfarande 1 mars 2018 som hade den noteringen):

Linjediagram som visar timpriser på el för SE3 den 11 februari 2021 med peaking på 240,57 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Notera att min "halvlogaritmiska" fasta skala gör att topparna underdrivs lite.)

Om jag inte ser fel är det även första gången sen 6 februari 2019 som priset inte är under 50 öre någon timme på dygnet.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Genomsnittliga priset imorgon på 99,3 öre är (för SE3) uppe på ny högstanivå från 2013 och framåt (tidigare var det fortfarande 1 mars 2018 som hade den noteringen):

[bild]

(Notera att min "halvlogaritmiska" fasta skala gör att topparna underdrivs lite.)

Om jag inte ser fel är det även första gången sen 6 februari 2019 som priset inte är under 50 öre någon timme på dygnet.
här är en bild som jag får från appen för område syd.
Skärmbild från app som visar elprisets fluktuationer över en dag med aktuella prisnoteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Ja, det är samma pris fast med idiotisk skala som gör att det ser ut som noll vid lågpunkterna, och som om det vore en jämn kurva när det i själva verket är fast pris under en och samma timme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.