23 526 läst ·
261 svar
24k läst
261 svar
Nu sticker elpriserna uppåt
Har gjort konstruktioner där man har 3.5 MW motorer, dessa går förstås dygnet runt.A amoreex skrev:
Även konstruerat ugnar där man värm och sedan håller temperaturen, energi åtgång 1.5 MW per driftscykel på 8-9h. Där går det mycket energi i början, sedan är det bara underhållsvärme.
Gjorde antagandet att 5 Miljoner människor jobbar vid en dator med extern skärm anta en elförbrukning på 120W, om jag inte räknat bort mig så ger det en förbrukning på 600 MW. Så när man börjar tänka efter lite och räkna så sticker förbrukningen iväg iom att det är så många.Mikael_L skrev:
Kontoren och butiker (affärscentrum) står för en rätt stor andel av förbrukningen.
Och alla sådana här ställen inför alltmer behovsstyrd ventilation och värme, vilket minskar förbrukningen på kväll/natt och får ökningen vid 7-9 att bli ännu större.
Om man kikar på hushållen så har de relativt jämn förbrukning över dygnet avseende värme, varmvatten, belysning. Men hushållen bidrar med en tydlig topp vid morgonen och kvällen.
När hushållens topp på morgonen har gått över så har istället restauranger och kontor osv tagit över, så det blir totalt någorlunda jämnt över hela dagen.
Många industrier har ganska jämn förbrukning över dygnet, men andra har inte 5-skift, utan 1 eller 2 skift, och bidrar med mer förbrukning dagtid. Även där 5-skift råder brukar det även finnas en massa rena dagstidsaktiviteter som gör att förbrukningen ändå ökar dagtid.
Det är en dipp mitt på dagen jag inte förstår.
Jag kan tycka att iom corona så jobbar många hemma, då borde vi ju se en ökad förbrukning kring lunch 11-13, istället är det typ botten på dippen mellan morgon och kvälls topparna.
Vad kan man förklara den nergången med?
Som varmast utomhus brukar det ju vara kring 13-14 tiden då solen värmt upp, så skulle det bero på uppvärmningen så borde dippen komma efter lunch.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 572 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 572 inlägg
Inte så relevant så här års, men hur funkar det egentligen med rapporteringen om man har egna solceller? Kommer den produktion som man själv direkt förbrukar att synas som produktion i statistiken eller bara som minskad förbrukning?
Handyman 1 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här en dagsranson:
Logga in
Skapa konto
Ögonblick natt:
Logga in
Skapa konto
Minskad förbrukning och det man har producerat som man inte förbrukat själv som har gått ut i elnätet.Magnus E K skrev:
För att se den totala produktionen behöver man kolla i loggen för sin växelriktare.
2020 solelsproduktion var ett riktigt uselt år. Historiskt låga spotpriser på sommaren (Och mycket PGA överproduktion från vindkraften) och nu över vintern höga spotpriser. Så de producerade kWh som jag har sålt som mikroproducent är inte mycket värda idag... Fortsätter trenden som det gör nu så är det helt omöjligt att räkna hem sin investerade anläggning. Tänker man att varje kWh är en aktie så innebär det att jag säljer i dipparna och köper i topparna... Låter inte direkt som ett vinnande koncept på börsen... Man skulle ha ett energicertifikat-instrument så att man kan blanka sin solelsproduktion
Det värsta är ju att lösningen på energibristen vintertid är att installera ännu mer vindkraft med dagens energipolitik. Lite vind finns det ju alltid...
Jag har olyckligtvis rörligt och bor i E4. Kunde såklart inte drömma om en sådan här köldknäpp. Det verkar som det kommer gå upp mot nollan dagtid i nästa vecka.Handyman 1 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 572 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 572 inlägg