A amoreex skrev:
Tror med det är att många startar upp hemma och så..
Tänker många industrier kör ju dygnet runt och då kan de ej vara den biten...

man börjar ju bli orolig med rörligt avtal nu...
Har gjort konstruktioner där man har 3.5 MW motorer, dessa går förstås dygnet runt.
Även konstruerat ugnar där man värm och sedan håller temperaturen, energi åtgång 1.5 MW per driftscykel på 8-9h. Där går det mycket energi i början, sedan är det bara underhållsvärme.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kontoren och butiker (affärscentrum) står för en rätt stor andel av förbrukningen.
Och alla sådana här ställen inför alltmer behovsstyrd ventilation och värme, vilket minskar förbrukningen på kväll/natt och får ökningen vid 7-9 att bli ännu större.

Om man kikar på hushållen så har de relativt jämn förbrukning över dygnet avseende värme, varmvatten, belysning. Men hushållen bidrar med en tydlig topp vid morgonen och kvällen.
När hushållens topp på morgonen har gått över så har istället restauranger och kontor osv tagit över, så det blir totalt någorlunda jämnt över hela dagen.

Många industrier har ganska jämn förbrukning över dygnet, men andra har inte 5-skift, utan 1 eller 2 skift, och bidrar med mer förbrukning dagtid. Även där 5-skift råder brukar det även finnas en massa rena dagstidsaktiviteter som gör att förbrukningen ändå ökar dagtid.
Gjorde antagandet att 5 Miljoner människor jobbar vid en dator med extern skärm anta en elförbrukning på 120W, om jag inte räknat bort mig så ger det en förbrukning på 600 MW. Så när man börjar tänka efter lite och räkna så sticker förbrukningen iväg iom att det är så många.

Det är en dipp mitt på dagen jag inte förstår.
Jag kan tycka att iom corona så jobbar många hemma, då borde vi ju se en ökad förbrukning kring lunch 11-13, istället är det typ botten på dippen mellan morgon och kvälls topparna.

Vad kan man förklara den nergången med?
Som varmast utomhus brukar det ju vara kring 13-14 tiden då solen värmt upp, så skulle det bero på uppvärmningen så borde dippen komma efter lunch.

Magnus E K
Inte så relevant så här års, men hur funkar det egentligen med rapporteringen om man har egna solceller? Kommer den produktion som man själv direkt förbrukar att synas som produktion i statistiken eller bara som minskad förbrukning?

Ny topp imorgon vid 08.. 252 öre exl moms..
Dock finns de timmar med under 50 öre.

A amoreex skrev:
Härligt att bo i detta U-landet. Fyfan...

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
P
Fastpris i framtiden eller rörligt!

Tänkte dela med mig av denna jämförelsen.
Kostnad för 10 dagar i februari:
Diagram som visar daglig elkostnad för februari med staplar och en total kostnad på 720 kr uppmätt för månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kostnad för februari 2020:
Skärmdump av mobilapp som visar en stapeldiagram över elkostnader med en markering på 439 kr för februari 2020.
Skapa konto

Handyman 1 skrev:
Fastpris i framtiden eller rörligt!
Fast över vintern helt klart. Detta är katastrof...

P
Ja,ser inte roligt ut direkt,hur många kwh fick du för 720kr?

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Fast över vintern helt klart. Detta är katastrof...
jisses..
På samma period har jag 356kr..
Då är det 419kwh.
Lär bli likvärdig förbrukning som vi hade i januari.
Då hade vi cirka 1200kwh.
Bor i en 160m2 villa från -90..

Handyman 1 skrev:
Ja,ser inte roligt ut direkt,hur många kwh fick du för 720kr?
Skärmdump av mobilapp som visar elanvändning i februari med stapeldiagram och uppmätt förbrukning på 779 kWh.
Skapa konto

Och här en dagsranson:
Skärmdump av mobilapp visar elanvändning för 10 februari 2021 med en stolpdiagram över dygnets timmar.
Skapa konto

Ögonblick natt:
Skärmavbild av mobilapp som visar daglig energiförbrukning i kWh på ett stapeldiagram.
Skapa konto

P
Ja,har liknande förbrukning den perioden,830kwh-207kr:oops:
Det är väl lovat varmare väder framöver,annars säger både Ygeman och Löven att vi har elöverskott i kör,det är den där "kabeln" som ska lösa allt:rolleyes:

sunnis
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte så relevant så här års, men hur funkar det egentligen med rapporteringen om man har egna solceller? Kommer den produktion som man själv direkt förbrukar att synas som produktion i statistiken eller bara som minskad förbrukning?
Minskad förbrukning och det man har producerat som man inte förbrukat själv som har gått ut i elnätet.

För att se den totala produktionen behöver man kolla i loggen för sin växelriktare.

2020 solelsproduktion var ett riktigt uselt år. Historiskt låga spotpriser på sommaren (Och mycket PGA överproduktion från vindkraften) och nu över vintern höga spotpriser. Så de producerade kWh som jag har sålt som mikroproducent är inte mycket värda idag... Fortsätter trenden som det gör nu så är det helt omöjligt att räkna hem sin investerade anläggning. Tänker man att varje kWh är en aktie så innebär det att jag säljer i dipparna och köper i topparna... Låter inte direkt som ett vinnande koncept på börsen... Man skulle ha ett energicertifikat-instrument så att man kan blanka sin solelsproduktion :D Vindkraften gör energibörsen volatil och det förlorar andelsägarna i vindkraftsverken och mikroproducenterna av solel på. Grattis MP! Men såhär blir det när ideologi står över kunskap vid beslut.

Det värsta är ju att lösningen på energibristen vintertid är att installera ännu mer vindkraft med dagens energipolitik. Lite vind finns det ju alltid...

• Gilla
Hammarfall och 4 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ja,har liknande förbrukning den perioden,830kwh-207kr:oops:
Det är väl lovat varmare väder framöver,annars säger både Ygeman och Löven att vi har elöverskott i kör,det är den där "kabeln" som ska lösa allt:rolleyes:
Jag har olyckligtvis rörligt och bor i E4. Kunde såklart inte drömma om en sådan här köldknäpp. Det verkar som det kommer gå upp mot nollan dagtid i nästa vecka.

Magnus E K
A amoreex skrev:
Ja, årshögsta. Men är lite besviken på att det fortfarande inte slår de 259 öre vi såg kl 8-9 30 november.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, årshögsta. Men är lite besviken på att det fortfarande inte slår de 259 öre vi såg kl 8-9 30 november.
det hade jag förträngt..
Hade 0.5kwh i förbrukning den timmen:crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.