Magnus E K
Septemberfakturan har dessutom ingenting med trådens huvudämne att göra.

Har du inte koll under tiden blir det först om en månad som du får veta om kvartspriserna ledde till att det blev fyrfaldigt dyrare. (Det skulle kunna ske om elbolagets interna system för att räkna ut snittpriset inte korrekt tar hänsyn till förändringen.)

lilytwig lilytwig skrev:
Jag kan styra LVP, VVB, badrumsgolv och någon radiator. Snart även bastun för att minimera peakar. Billaddning sköter Tibber. Om det skulle bli problem där så kan jag styra det med. Med för tillfället är den funktionen pausad.
Har inte helt fått ihop prio mellan enheterna, men bastun får nog vara prio1.
Jag har fjärrrvärme för uppvärmning och varmvatten, så den enda elförbrukningen kommer från belysning, matlagning, tvätt, TV, dator osv. Dvs bastuns fyra förbrukningstoppar på ca 6kWh kommer att överskrida vår normala "bakgrundsförbrukning" rejält. Har inte effektavgift förrän efter årsskiftet, så det blir intressant att se hur det blir. Lite trist om varje bastubad kostar hundralappar...

E eplgh skrev:
. Lite trist om varje bastubad kostar hundralappar.
Kan bli så om du bastar på fel tidpunkt, när effekttaxan med max delas med två, på vissa tider. Så du är inte ensam om att undra om det. Tänk dig dom som har FTX, som inte orkar med kompressorn, utan ska spetsa med elpatron. Lika med en ren VP om den är lite snål i kraft och det är - 15 C ute och maten ska lagas. Samt att det blir mörkare med mer lyse, nu är inte lyset så stor del av det hela. Men sammantaget räknas allt ihop.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
S stpal skrev:
Men per kvart? Ser ju hur mycket priset varierar på en kvart, det måste vara väldigt vilda gissningar, om det inte är gårdagens verklighet som de använder för att sätta dagens pris.

Poängen är ju att möta efterfrågan med produktion och sätta priset därefter, eftersom vi behöver balans i systemet kan ju inte en gissning vara det som egentligen ger rätt produktion beroende på efterfrågan. Produktionen borde ju vara beroende av den förbrukning vi har just för stunden och inte det som gissades dagen innan.
Nu är prisbildningen både beroende på produktion och på konsumtion.

Tråden handlar om kostanden för elen och det är inte energiavgiften som är den primära. Det är transporten ev elen som är kostsam, med överföringsavgiften ( visserligen lägre kanske nu ) men har tillkommit effekttaxa som diver upp till höjderna för en del, om det tas ut mycket på fel tidpunkt, när taxan är i drift, mellan olika klockslag. Skiljer rätt markant på tidsfaktorn mellan olika nätägare.

Att priset sätts per kvart bör ju i alla fall minska behovet av att optimera genom att flytta laster i tid, skillnaderna mellan närliggande intervall bör minska när intervallen blir kortare, och det blir därmed mindre viktigt att börja/sluta på rör sida av en arbiträr gräns.

A ajn82 skrev:
Att priset sätts per kvart bör ju i alla fall minska behovet av att optimera genom att flytta laster i tid, skillnaderna mellan närliggande intervall bör minska när intervallen blir kortare, och det blir därmed mindre viktigt att börja/sluta på rör sida av en arbiträr gräns.
Nej, det är ofta relativt stor skillnad på första kvarten och andra kvarten när priset är dalande, samt på samma vis mellan sista kvarten i föregående timme och första kvarten i nuvarande timme när priset är ökande.
Prisgraf över en dags elpris i SE3-område, med röda punkter vid avvikande prisförändringar vid vissa tider, som högre priser på morgonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödmarkerade kvartar är de som avviker. Troligen p g a större företag eller liknande som på morgonen slår på laster vid jämna klockslag vilket ger högre pris första kvarten varje timme, och sedan tvärtom när de stänger ned laster kl 15, 16, (inte kl 17...) och 18. Detta är grafen för idag Torsdag.

Eller så är det kraftproducenter som drar ned produktionen i början på varje timme på morgonen, och tvärtom slår på mer produktion varje hel timme på eftermiddagen. Vem vet som Lisa Ekdahl sjöng.

B bhus2021 skrev:
Nej, det är ofta relativt stor skillnad på första kvarten och andra kvarten när priset är dalande, samt på samma vis mellan sista kvarten i föregående timme och första kvarten i nuvarande timme när priset är ökande.
[bild]
Rödmarkerade kvartar är de som avviker. Troligen p g a större företag eller liknande som på morgonen slår på laster vid jämna klockslag vilket ger högre pris första kvarten varje timme, och sedan tvärtom när de stänger ned laster kl 15, 16, (inte kl 17...) och 18. Detta är grafen för idag Torsdag.
Spontant tror jag mer det är artefakter av att inte alla system hos köpare och säljare ännu fullt ut är anpassade för 15 minuters handel, men jag kan ha fel.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M M.West skrev:
Vi har nått vägs ände med vindkraften nu. Går inte att lönsamt bygga mer sådan kapacitet som det ser ut nu…
Nu visar du väldigt låg tilltro för kreativa bidragssystem. Bara att vindkraftsbyggarna får ett fast pris per kWh så ska det lösa sig. Funkade ju jättebra för Danmark.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
[bild]

Eller så är det kraftproducenter som drar ned produktionen i början på varje timme på morgonen, och tvärtom slår på mer produktion varje hel timme på eftermiddagen. Vem vet som Lisa Ekdahl sjöng.
Du har bara markerat kvartar som avviker uppåt, inte nedåt? Kostnaden för konsument är ju relaterad till integralen under kurvan.

G Ganescha skrev:
Förlåt, glömde lägga till bilden;
[bild]

Och det va från kl 00, SE3
Vilken app använder du för att få fram kostnaden så fint?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Så här ser det ut för i morgon:

[bild]

Liknande priser som vanligt, men det går ju fyra kvartar på en timme så nu blir det fyrfaldigt dyrare. Eller?
Hej
För att inga missförstånd skall jag redovisa hur det fungerar med mitt energi bolag. De 3 olika timmarna som inträffar under månaden med högt kW sammanräknas och delas med 3. Detta kW som blir kallas effektavgift för mig, ex 12 kW = Den dyraste effektavgiften skall jag skall betala extra. Ex 13,9 kW x effektavgiften =

Effektavgift är olika hos många elbolag. Från 15 kr till 90 kr / kW.

I det avtal som är hos mitt elbolag sänks den fast avgiften med 500 kr / månad.

I mitt fall kan som mest använda 13,9 kW med 20 A huvudsäkring. Detta innebär för mig ingen större skillnad mot tidigare.

Det kan vara olika sätt i andra elbolag o tider på dygnet o dagar , tänker på höglast och låglast avgifter.

Således det har ingenting med 15 minuters avläsning eller inte för normal privat personen, utan mer för industrin. Naturligtvis finns det avvikelser.

A ajn82 skrev:
Två olika design-parametrar, för två olika delproblem. Så det blir en avvägning Med tanke på ditt alias måste du har sprungit på denna typ av problem innan
Det blir snart som i Indien..
Folk har snart inte råd o börjar att hitta på saker ..

B Bengt65 skrev:
Vilken app använder du för att få fram kostnaden så fint?
Say Watt heter den. Visar tyvärr bara pris per timme fortfarande.

D daVinci skrev:
Hur mycket var själva elen där?

2 MWh på en månad är ju en del. Han kom inte att tänka på att dra ned förbrukningen?
Om det är mitt i sommaren Ja, är det på vintern är det snarare en rätt låg förbrukning. Mitt årssnitt är 2000kwh/månad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.