pacman42 pacman42 skrev:
Det går utmärkt. Tibber har stöd för många olika modeller på taxa. Nu stöder de inte en massa värmepumpar, men det visar att det går.
Det är väldigt väldigt svårt för elbolagen och energiappar att modellera och bygga schemaläggning som passar brett. Det är stor brist på den kompetensen i sverige. Det är så mycket variationer som gör att vissa alternativ helt är irrelevanta och folk kör default-inställningar. Sen tillkommer stokastiskt brus som ytterligare förvärrar. 80% av värdet kommer från att byta fönster, acceptera lägre inomhustemperatur/klä sig varmare och tilläggsisolera samt byta gamla vp. Resterande 20% kommer från mjukvaran och är tillgängligt för oss som tweakar.

Jag tror tyvärr alla i svensk ekonomi är förlorarna på både effektskatt och kvartspriser.
Det är ingen vinst att skjuta upp eftersatt underhåll, och det är ingen vinst att folk betalar någon nämnvärd summa för el. Alla förlorar. Men några har det varmt i byxan medan de kissar på sig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N naikon skrev:
I det scenariot kan man köpa på sig sina fyra bitar för att få ett kilo ost till samma pris. Men de flesta kan inte lagra el. Hade jag kunnat köpa några kilowattimmar och lägga i kylen hade det varit smidigt.
Med kvartspris måste man hålla koll fyra gånger i timmen istället för en.

När du köper din ost kl 18 kanske den kostar 160kr/kg. Men kl 18.15 behöver du köpa en bit till, och ICA-handlaren märker att det är många som vill ha ost just då, och höjer kilopriset till 320kr/kg
Jag förklarade för ts att elen inte blir 4 gånger dyrare p.g.a. kvartspris. Som vanligt har tråden spårat ur och diskuterar andra saker än vad som gällde i trådstarten.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
P Perolofl skrev:
Jag förklarade för ts att elen inte blir 4 gånger dyrare p.g.a. kvartspris. Som vanligt har tråden spårat ur och diskuterar andra saker än vad som gällde i trådstarten.
Jepp så länge dom håller sig till debitering för hel timma för effektaxa, men övergår dom till att mäta maxbelastning per 15 minuter så blir det dyrare. Menar då att bastun på 9 kW ger 2,25 kW på 15 minuter och sedan stängs av. Annat drar bara 1 kW max på 15 minuter. Får se vad det blir i framtiden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp så länge dom håller sig till debitering för hel timma för effektaxa, men övergår dom till att mäta maxbelastning per 15 minuter så blir det dyrare. Menar då att bastun på 9 kW ger 2,25 kW på 15 minuter och sedan stängs av. Annat drar bara 1 kW max på 15 minuter. Får se vad det blir i framtiden.
Hoppsan. "Kvartspris gör det lättare att se vilka som faktiskt belastar och vi kan på så sätt fördela konsumptionen mer rättvist och skapa balans vilket är förselaktigt för alla andra. Vi menar att folk inte kommer få högre kostnader än de har idag".

Det lär komma men först 2028 och det lär slå snedfördrivet på hushåll.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Två olika design-parametrar, för två olika delproblem. Så det blir en avvägning Med tanke på ditt alias måste du har sprungit på denna typ av problem innan
Ja, det är ju inga problem alls att hantera två prissignaler. Gör du ofta det, exempelvis var?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Fick fundera en stund innan jag fattade vad miljö-reperse-kund egentligen betydde...
Ja, jag vill då inte betala dina exesser..

pacman42 pacman42 skrev:
Undrar vad som ställer till de för SE1? Jag kan inte hitta någon logisk förklaring. Är anslutningen mellan SE1 & SE2 nere? Men det missade någon av spelarna och budade med negativa priser som om att den är uppe? Men då borde priserna i SE2 ha stigit.

Jag förstår inte...
Int lätt å förklar för den som inget förstår... Bara enkel tillgång o efterfrågan..😉

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
För oss med elektrisk varmvattenberedare är det inte matlagningen som driver effekttoppen ändå...

High cost peaks - weekdays at [6, 7, 8, 9, 10, 17, 18, 19, 20, 21] :00 - :59
Peak of 2.933 kWh/h has occured at 2025-09-15 21:00:00+02:00
Peak of 2.613 kWh/h has occured at 2025-09-08 17:00:00+02:00
Peak of 2.375 kWh/h has occured at 2025-09-18 17:00:00+02:00
Peak of 2.360 kWh/h has occured at 2025-09-22 06:00:00+02:00
Peak of 2.292 kWh/h has occured at 2025-09-01 10:00:00+02:00
Peak of 2.014 kWh/h has occured at 2025-09-17 21:00:00+02:00
Peak of 1.995 kWh/h has occured at 2025-09-10 17:00:00+02:00
Peak of 1.988 kWh/h has occured at 2025-09-03 19:00:00+02:00
Peak of 1.928 kWh/h has occured at 2025-09-15 17:00:00+02:00
Peak of 1.748 kWh/h has occured at 2025-09-17 17:0
0:00+02:00
Är ni inte kloka, duschar ni kl 17? Det, vill jag inte vara med o sponsra!

• Haha
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
K karlmb skrev:
Är ni inte kloka, duschar ni kl 17? Det, vill jag inte vara med o sponsra!
Om du har värmt vattnet i förväg (och inte värmer på direkt igen) ska du naturligtvis se till att duscha exakt på kvällstoppen (snarare kl 19 än 17 så här års) så att du får maximal utdelning av den flyttade förbrukningen.

• Gilla
  • Haha
Viktorbyggahus och 4 till
  • Laddar…
Om du har värmt vattnet i förväg (och inte värmer på direkt igen) ska du naturligtvis se till att duscha exakt på kvällstoppen (snarare kl 19 än 17 så här års) så att du får maximal utdelning av den flyttade förbrukningen.
Nej jag har hört på nyheterna när elpriserna skenade 2022 att det kan bli dyrt att duscha vid en topp. Mig lurar du inte.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Precis tävligen fortgår väl ännu, eller slutade alla andra springa 2022?

Energiförbrukning och kostnadsbesparing: 255 kWh, 49.1 öre/kWh, timpris 125 SEK, spotpris 249 SEK, sparat 124 SEK eller 50%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mr. Gullberg och 2 till
  • Laddar…
M M.West skrev:
Fast det här har ju Affärsvärlden publicerat gedigna artiklar om. Det går inte bygga mera för att när snurrorna går blir priset negativt och när priset är högt så står dom typ still (annars hade inte priset vart högt…). Så bygga mer kapacitet genererar bara ännu mera negativa priser och alla går med förlust.

Vi har nått vägs ände med vindkraften nu. Går inte att lönsamt bygga mer sådan kapacitet som det ser ut nu…
Varför vill då bolagen bygga parker men kommunpolitiker säger nej? Är bolagens ingenjörer och forskare så dåliga på att räkna på detta? Tur då att vi har en massa smarta SD kommunpolitiker som gått i "livets hårda skola" som sätter stopp.🥴

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Precis tävligen fortgår väl ännu, eller slutade alla andra springa 2022?

[bild]
Jag tror inte att alla fattar skämtet, men visst så är det.

L lop3r skrev:
Varför vill då bolagen bygga parker men kommunpolitiker säger nej? Är bolagens ingenjörer och forskare så dåliga på att räkna på detta? Tur då att vi har en massa smarta SD kommunpolitiker som gått i "livets hårda skola" som sätter stopp.🥴
Hej lop3r

Du frågar ”Är bolagens ingenjörer och forskare så dåliga på att räkna på detta”

Idag är det sällan ingenjörer som tar beslut om investeringar. Det görs av andra beslutsfattare ofta baserat på ekonomiska kalkyler och marknadsföring. Ingenjörer tillfrågas snarare som utförare och möjligen som felsökare om driften inte fungerar.

Läs till exempel här ”Sveriges största solcellspark invigs – all el köps upp av H&M
På onsdagen invigs Sveriges största solcellspark i Hultsfred. Klädkedjan H&M har tecknat ett avtal som innebär att de kommer att köpa all producerad el från den enorma parken. – Det handlar om att varumärket ska förknippas med gröna gärningar, säger varumärkesforskaren Eva Ossiansson.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-solcellspark-invigs-all-el-kops-upp-av-hochm

Ibland krävs det långa elavtal (PPA) för att till exempel få igenom finansieringen.

Se här; ”Markbygden Ett – konkursmässigt trots ägartillskott på två miljarder”
Markbygden Ett överlevde 2024, men det var på håret. Med ett ägartillskott på nästan två miljarder klarade man sig året ut. Bolaget är dock fortfarande konkursmässigt och problemen kvarstår. Markbygden Ett i Piteå, Europas största landbaserade vindkraftspark, överlevde 2024 på håret.”

”Det var hösten 2023 som vindkraftsparken Markbygden Ett ansökte om rekonstruktion.
Det enskilt största bekymret för bolaget har varit ett elhandelsavtal (PPA) med den norska aluminiumtillverkaren Hydro som sträckt sig fram till 2039.”
https://www.affarsvarlden.se/artike...smassigt-trots-agartillskott-pa-tva-miljarder

När stora delar av Sveriges elkraftförsörjning byggdes upp (för drygt 60 år sedan) då var det Ingenjörer på Kungliga Vattenfallsstyrelsen och dåvarande ASEA som satt i styrelserna och som tog besluten.

Läs till exempel om tillkomsten av ”Suorvadammen”; https://sv.wikipedia.org/wiki/Suorvadammen

Läs om; ”PPA – ett långsiktigt avtal om inköp av el”
https://svenskvindenergi.org/fakta/ppa-ett-langsiktigt-avtal-om-inkop-av-el

M Martin Lundmark skrev:
Hej lop3r

Du frågar ”Är bolagens ingenjörer och forskare så dåliga på att räkna på detta”

Idag är det sällan ingenjörer som tar beslut om investeringar. Det görs av andra beslutsfattare ofta baserat på ekonomiska kalkyler och marknadsföring. Ingenjörer tillfrågas snarare som utförare och möjligen som felsökare om driften inte fungerar.

Läs till exempel här ”Sveriges största solcellspark invigs – all el köps upp av H&M
På onsdagen invigs Sveriges största solcellspark i Hultsfred. Klädkedjan H&M har tecknat ett avtal som innebär att de kommer att köpa all producerad el från den enorma parken. – Det handlar om att varumärket ska förknippas med gröna gärningar, säger varumärkesforskaren Eva Ossiansson.
[länk]

Ibland krävs det långa elavtal (PPA) för att till exempel få igenom finansieringen.

Se här; ”Markbygden Ett – konkursmässigt trots ägartillskott på två miljarder”
Markbygden Ett överlevde 2024, men det var på håret. Med ett ägartillskott på nästan två miljarder klarade man sig året ut. Bolaget är dock fortfarande konkursmässigt och problemen kvarstår. Markbygden Ett i Piteå, Europas största landbaserade vindkraftspark, överlevde 2024 på håret.”

”Det var hösten 2023 som vindkraftsparken Markbygden Ett ansökte om rekonstruktion.
Det enskilt största bekymret för bolaget har varit ett elhandelsavtal (PPA) med den norska aluminiumtillverkaren Hydro som sträckt sig fram till 2039.”
[länk]

När stora delar av Sveriges elkraftförsörjning byggdes upp (för drygt 60 år sedan) då var det Ingenjörer på Kungliga Vattenfallsstyrelsen och dåvarande ASEA som satt i styrelserna och som tog besluten.

Läs till exempel om tillkomsten av ”Suorvadammen”; [länk]

Läs om; ”PPA – ett långsiktigt avtal om inköp av el”
[länk]
Jag är helt med på att det borde vara planekonomi som baseras på forskning.
Jag ställer mig dock väldigt skeptisk till att det är någon forskning som ligger till grund för högergubbarna i skånska kommuners nekande av havsbaserad vindkraft.
Vad jag har läst så verkar havsbaserad vindkraft vara det billigaste sättet att producera ström nästan hela tiden. Mark baserad är mycket billigare men står oftare still.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.