S stpal skrev:
Hur kan nordpool veta hur stor förbrukningen blir varje kvart, ett dygn i förväg?
det vet de inte, men de kan gissa ganska nära

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
det vet de inte, men de kan gissa ganska nära
Det vet de inte alls, men deras kunder vet hur mycket de tror sig vilja köpa. Nordpol är bara plattformen för att sköta förhandlingen mellan köpare och säljare

• Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Angånde effektavgifter, hur gör ni som har (eldriven) bastu? Vår ugn (Pajala Sauna) drar 6 kW, och det tar ca 45 minuter att värma upp bastun (den är på ca 10 kvm), och sen bastar man nån halvtimme. Bastar man en gång i veckan får man då minst fyra timmar varje månad med extra förbrukning på ca 6 kWh (plus all "bakgrundslast)...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Angånde effektavgifter, hur gör ni som har (eldriven) bastu? Vår ugn (Pajala Sauna) drar 6 kW, och det tar ca 45 minuter att värma upp bastun (den är på ca 10 kvm), och sen bastar man nån halvtimme. Bastar man en gång i veckan får man då minst fyra timmar varje månad med extra förbrukning på ca 6 kWh (plus all "bakgrundslast)...
Värm 30 min på en timme och ytterligare 15 minuter på nästa timme. Bada under den andra timmen.

Eller så värmer du som ovan, men badar på den tredje timmen.

E eplgh skrev:
Bastu får kosta... Men jag kikar litet på priset och kör ev litet förvärme.
Planerar att sätta en kontaktor och smartstyra så att jag inte får effektavgift i onödan. Timern är mekanisk så det är riskfritt. Använder Power OF the Hour för prediktion.

Redigerat:
E eplgh skrev:
En annan sak som jag gör är att jag stänger (automatiskt) av värmen i huset om bastun är igång. Sedan undviker jag att laga mat samtidigt som bastun värmer. Och som nämndes, dett är pga (de för mig snart kommande) effekttarifferna.

pacman42 pacman42 skrev:
En annan sak som jag gör är att jag stänger (automatiskt) av värmen i huset om bastun är igång. Sedan undviker jag att laga mat samtidigt som bastun värmer. Och som nämndes, dett är pga (de för mig snart kommande) effekttarifferna.
Jag kan styra LVP, VVB, badrumsgolv och någon radiator. Snart även bastun för att minimera peakar. Billaddning sköter Tibber. Om det skulle bli problem där så kan jag styra det med. Med för tillfället är den funktionen pausad.
Har inte helt fått ihop prio mellan enheterna, men bastun får nog vara prio1.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag ska fixa till en färgad lampa som lyser med olika färger och blir rödare ju närmare peak man är. Vet inte om man blir klokare av det, men kul att prova. Just nu har jag en sådan funktion, men styrd av pris.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
M M.West skrev:
Fast det här har ju Affärsvärlden publicerat gedigna artiklar om. Det går inte bygga mera för att när snurrorna går blir priset negativt och när priset är högt så står dom typ still (annars hade inte priset vart högt…). Så bygga mer kapacitet genererar bara ännu mera negativa priser och alla går med förlust.

Vi har nått vägs ände med vindkraften nu. Går inte att lönsamt bygga mer sådan kapacitet som det ser ut nu…
Fast alla de som stod färdiga att bygga är väl inga ägg heller ? De vet ju vad de gör, och vi har ju vattnet som stabiliserar ? Det kan ju inte bli för mycket el så länge det köps olja och gas i Europa.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En annan sak som jag gör är att jag stänger (automatiskt) av värmen i huset om bastun är igång. Sedan undviker jag att laga mat samtidigt som bastun värmer. Och som nämndes, dett är pga (de för mig snart kommande)
Har du vattenfall så är ju effektavgiften bara 7-21 på vintern så då kan du basta hur länge du vill efter 21 samt på helger

B bhus2021 skrev:
Har du vattenfall så är ju effektavgiften bara 7-21 på vintern så då kan du basta hur länge du vill efter 21 samt på helger
Jag har inte Vattenfall. Har effektavgift dygnet runt, året runt. Men det är en effektavgift ytterligare (som är högre) under vardagar 7-20. Tar en timme att värma bastun. Börja basta kl 21 är inte på kartan. Jag styr på dynamisk peak så det går nog att parera hyfsat ändå.

En annan lösning är ju att basta oftare och njuta över de lägre överföringskostnaderna! :D

Men effektavgifter är verkligen enormt dåligt utformade för tillfället, på vilket sätt gör det skillnad för elnätet om en last är mellan 0930-1030, eller 1000-1100. På vilket sätt är det skillnad för elnätet om man kör en last 30/1 och 31/1, eller 31/1 och 1/2?

System med denna typ av tröskeleffekter och diskontinuiteter ger helt enkelt väldigt dåliga och dumma incitament, lösningar som kontinuerligt påverkas av ditt effektuttag vore mycket bättre.

Allt de gör för att öka deras intäkter. Förstår inte hur priset kan avgöras dagen innan eftersom jag vet ju inte om solen lyser dvs kommer jag leverera el och så är det väll för alla oplanerbara energi källor dvs sol och vind?

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
En annan lösning är ju att basta oftare och njuta över de lägre överföringskostnaderna! :D

Men effektavgifter är verkligen enormt dåligt utformade för tillfället, på vilket sätt gör det skillnad för elnätet om en last är mellan 0930-1030, eller 1000-1100. På vilket sätt är det skillnad för elnätet om man kör en last 30/1 och 31/1, eller 31/1 och 1/2?

System med denna typ av tröskeleffekter och diskontinuiteter ger helt enkelt väldigt dåliga och dumma incitament, lösningar som kontinuerligt påverkas av ditt effektuttag vore mycket bättre.
Jag gissar att de flesta predikterande system börjar räkna vid ny timme. Det betyder att man kör på "fullt" i början av timmen och sedan drar ner om det ser ut att behövas för att timmedel ska hållas nere. Och kanske stänger av mot slutet av timmen. Det innebär att varje ny timme drar lasten iväg för att sedan dra ner, och vid ny timme så ökar det igen. Kommer inte gillas av nät ägarna. Så det kommer nog att ändras vartefter användarna skaffar smarta styrningar.

T Trullsbo skrev:
Allt de gör för att öka deras intäkter. Förstår inte hur priset kan avgöras dagen innan eftersom jag vet ju inte om solen lyser dvs kommer jag leverera el och så är det väll för alla oplanerbara energi källor dvs sol och vind?
Väderleksrapporterna är hyfsat tillförlitliga, så de har rätt bra koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.