61 556 läst ·
328 svar
62k läst
328 svar
Nu blir elen fyra gånger dyrare — kvartspris införs
https://www.energiforetagen.se/ener...arknad/kundens-elpris-och-priset-pa-elborsen/T Trullsbo skrev:
Balanskostnadsrisk
På elmarknaden har varje elhandelsföretag ett ekonomiskt ansvar att tillföra elsystemet lika mycket el som kunderna använder. Om prognosen slår fel och det uppstår en skillnad mellan den el som tillförs och den el som används, träder statligt ägda Svenska kraftnät in och hanterar den obalans som uppstått. Priserna för detta är vanligen högre än priserna på elbörsen. Den aktör som orsakade problemet får bära kostnaden för åtgärden. Ju bättre elhandelsföretaget kan prognosticera elanvändningen, desto lägre blir avgifterna till Svenska kraftnät för störningar av balansen.
Finns ingen möjlighet att de kan ens tro per kvartsintervall ett dygn i förväg. Hela konstruktionen är ju helt vansinnig. Det är synd om oss.A ajn82 skrev:
Folk är mer förutsägbara än du tror kanske, speciellt på populationsnivå i t ex en stor samling människor som SE3. Visst, någon kanske lagar mat lite senare än vanligt och någon fabrik kanske får stopp på en lina men detta blir bara brus i den annars väldigt förutsägbara konsumtionskurvan. De har ju mängder av historiskt data korrelerat med väderlek att luta sig mot.S stpal skrev:
Det är många anläggningar spridda över landet molnen vandrar, så det jämnar ut sig. Och så får de info från grannländerna också. Så några villaanläggningar betyder just inget.T Trullsbo skrev:
Jag har ett annat bolag som kommer att ha en liknande modell som Vattenfall. Men frugan med sina finska rötter accepterar inte att basta så sent på vardagarna, så jag har fått lösa det lite annorlunda.B bhus2021 skrev:
Exakt. Och det skulle det optimera användandet av elnätet ännu mer. Dessutom borde elskatten oxå följa samma mönster !A ajn82 skrev:Nej, mer bara förundrad över din förvåning att i ett verkligt problem finns det olika faktorer som drar i olika riktning och motverkar varandra. Jag håller med om att det inte är idealt, men det är sällan verkligheten är det.
Personligen har jag flera gånger här på forumet lyft att jag tycker en bättre lösning vore att implementera effektavgiften på samma sätt som elpriset, låta det sättas dagen innan baserat på förväntat trängsel i nätet. Främst just för att det hade gett ett mycket elegantare system som blir lättare att optimera eftersom man då hade kunnat optimera bara på summan av effektavgift och elpris när man t.ex laddar elbilen.
Klart det skulle bli mer intressant.pacman42 skrev:
Finns ju redan stort intresse av batterier för att plana ut topparna i och med effektavgiftens intåg.
Vad tror du skulle hända om man baserar effekten per kvart istället för timme?
Du bryter ner från 24 mätningar till 96 per dygn.
Jag har idag kvartar på 8-9 kW när man kör intensivt i köket men utsmetat på en timme har jag ca 3,5kW som max.
Effekt ner på kvartsmätning skulle innebära 400kr mer i månaden för oss och många andra.
Men per kvart? Ser ju hur mycket priset varierar på en kvart, det måste vara väldigt vilda gissningar, om det inte är gårdagens verklighet som de använder för att sätta dagens pris.B bhus2021 skrev:Folk är mer förutsägbara än du tror kanske, speciellt på populationsnivå i t ex en stor samling människor som SE3. Visst, någon kanske lagar mat lite senare än vanligt och någon fabrik kanske får stopp på en lina men detta blir bara brus i den annars väldigt förutsägbara konsumtionskurvan. De har ju mängder av historiskt data korrelerat med väderlek att luta sig mot.
Poängen är ju att möta efterfrågan med produktion och sätta priset därefter, eftersom vi behöver balans i systemet kan ju inte en gissning vara det som egentligen ger rätt produktion beroende på efterfrågan. Produktionen borde ju vara beroende av den förbrukning vi har just för stunden och inte det som gissades dagen innan.
Kvartar hit och dit snackas det om, priser hit och dit. Men det intressanta är väl månadsfakturans storlek i förhållande till tidigare fakturor. Då får då jag veta vad som är relevant för min elförbrukning och om jag behöver göra något alls med planering av eluttaget. Hur många av de som skriker högst har fått sin månadsfaktura ännu?
Man behöver väl inte få sin faktura för att veta priset. 1040 kWh för september.G G.L. skrev:Kvartar hit och dit snackas det om, priser hit och dit. Men det intressanta är väl månadsfakturans storlek i förhållande till tidigare fakturor. Då får då jag veta vad som är relevant för min elförbrukning och om jag behöver göra något alls med planering av eluttaget. Hur många av de som skriker högst har fått sin månadsfaktura ännu?
Ca 365kr kommer E.on kosta och 1317kr från Ellevio.
Totalt på året kommer det gå åt ca 18.000 kWh skulle jag tro. Eller lite till. Driftsättning av ytterligare 120 kvm uppvärmd verkstad och massa lampor som lyser alla mörka timmar.
Elen är så billig så där är det sista man drar in på