E Sören Carlsson skrev:
Effektavgift är olika hos många elbolag. Från 15 kr till 90 kr / kW.
Jag har sett 105 kr/kWh under en timme också...

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Kvartspriser blir ju bara sinnessjukt dåligt.
Går helt emot vad effektavgifterna vill, nyss ska vi sprida ut förbrukning så mycket som möjligt till att sedan kunna ha kvartar där man ska maxa allt. Den stora boven har jämt pratats om vara flaskhalsen i momentan effekt, är inte fallet längre så?
Det är ett märkligt system de har infört och utan verklighetsanknytning
En tvätt tar ca 2,5 tim. på Eco programmet
Blir nog debatt om nya el priserna i vinter

• Gilla
Origon och 1 till
  • Laddar…
A Agnetha Landquist skrev:
Det är ett märkligt system de har infört och utan verklighetsanknytning
En tvätt tar ca 2,5 tim. på Eco programmet
Blir nog debatt om nya el priserna i vinter
Nu är det inte tvätten som är det man vill åt utan laddning av elbilar, uppvärmning av huset osv. Mina bilars laddning optimeras nu per kvart, likaså värmningen av badtunnan och värmningen av varmvatten. Och även värmningen av huset då jag styr måltemperaturen för min LLVP utifrån kvartspriserna.

Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin drar inte så mycket faktiskt, de syns knappt på min elräkning.

Jag drar i alla fall mitt strå till stacken!

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J
A ajn82 skrev:
Det bir inte mindre förvirrande av att vissa på forumet verkar tro att kWh är det mått på tid som påverkas av debiterringsfrekvensen, och inte förstått att det är en enhet för energi. Precis som visa verkar tro att ljusår är ett mått på tid och inte på avstånd.

Min känsla är att en inte insignifikant del av befolkningen har svårt för dessa enheter som innehåller en komponent som de normalt associerar till något annat, och jag tror detta även bidrar till förvirring (och slappheten) runt enheterna kW och kWh. Det mesta som folk ältar här på forumet är egentligen helt självklart om man bara förstår dessa fundamentala grejer.

Vi borde kanske börjat formulera energipriserna i MJ, men det hade såklart gjort det svårare att med huvudräkning svara på frågor som "hur mycket kostar det att köra vattenkokaren i fem minuter"
Fast km och km/h förstår ju förhoppningsvis en rätt stor andel av befolkningen… :). Kanske svårare att förstå gånger timme än delat med timme. :)

• Gilla
Agnetha Landquist
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det inte tvätten som är det man vill åt utan laddning av elbilar, uppvärmning av huset osv. Mina bilars laddning optimeras nu per kvart, likaså värmningen av badtunnan och värmningen av varmvatten. Och även värmningen av huset då jag styr måltemperaturen för min LLVP utifrån kvartspriserna.

Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin drar inte så mycket faktiskt, de syns knappt på min elräkning.

Jag drar i alla fall mitt strå till stacken!
Kan det inte vara ett problem att slå av och på eller reglera effekten på elbilsladdning? Tänker att värme och kylning är en parameter som troligen bilen vill reglera och som blir svårare om man slår av och på laddning varje kvart?

J JohanLun skrev:
Fast km och km/h förstår ju förhoppningsvis en rätt stor andel av befolkningen… :). Kanske svårare att förstå gånger timme än delat med timme. :)
Jag tror fler är intresserade av km/hnän av kWh, det är nog inte svårare än så.

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan det inte vara ett problem att slå av och på eller reglera effekten på elbilsladdning? Tänker att värme och kylning är en parameter som troligen bilen vill reglera och som blir svårare om man slår av och på laddning varje kvart?
Visst har du en poäng där, men det är sällan det slås på och av varje kvart för mig ändå. Jag laddar under de tre (elller fyra, om bägge bilarna är anslutna) billigaste timmarna och har man elpriset för den 12:e kvarten som gräns så blir det oftast bara en laddperiod per natt, ibland två. Det är ju de lägsta priserna man jagar.

För uppvärmningen av huse är det lite annorlunda. Där kör jag ju värmen hela tiden, men jag har olika måltemperaturer beroende på elpris. Så där kommer förbrukningen att öka och minska oftare. Men för tillfället så blir det runt 5-6, ibland uppåt 8 olika perioder per dygn. Jag skall fundera på om det går att göra det ännu smartare genom att jämföra om en kvart är billigare eller dyrare än nästa och på så sätt kunna styra än mer flexibelt. Men när det gäller värme så måste man kanske vara ännu smartare än så i så fall och snarare välja att kräma på mer under de billigaste kvartarna de närmaste två timmarna. Jag har inte tänkt färdigt här än...

Hade jag primärt haft vattenburen värme så hade det varit enklare att jobba mot enskilda kvartar. Men de rummsommvärms av min FLVP får så lite värme från den så kompressorn måste köra hela tiden ändå när tempen närmar sig nollan.

Jag har golvvärme i badrummen också, den tänker jag optimera per kvart också. Idag kör den två timmar innan vi stiger upp, men jag tänker åtminstone köra de åtta billigaste kvartarna under tre timmar. Inte för att det går någon större skillnad kostnadsmässigt, men mest för att jag kan. Många bäckar små....

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror fler är intresserade av km/hnän av kWh, det är nog inte svårare än så.
Ja, sällan någon pratar om hur många kW bensin det får plats i tanken 🤣

Konstigt att man aldrig hör någon säga fel på...

- "Hur stark motor har din bil"
- "16 liter bensin"

( 200 hk = 147,1 kW, 147,1 kWh ~ 16L bensin )

(och Ja, diskussionen ovan är fullständigt nonsens såklart.. men alla inlägg där folk blandar kWh och kW är precis lika mycket nonsens.. bara för att kW och kWh låter/stavas nästan likadant blir det inte mindre fel än samtalet ovan)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Enkelt svar på ts fundering. Du går till affären och köper 1 kg ost för 160 kr/kg.
Nästa vecka säljer affären i 250 g storlek med kilopris 160 kr/kg. Varje ostbit kostar då 40kr. Fyra bitar (1kg) kostar fortfarande 160 kr. D.v.s. samma pris med ”kvartstorlek”. Priset per kWh är ju detsamma!

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sett 105 kr/kWh under en timme också...
Javisst varje elbolag bestämmer själv, vilken effektavgift de vill ha. Även vilka tider som det är hög och låg last på dygnet och veckodagar. Det kanske finns ännu högre?

P Perolofl skrev:
Enkelt svar på ts fundering. Du går till affären och köper 1 kg ost för 160 kr/kg.
Nästa vecka säljer affären i 250 g storlek med kilopris 160 kr/kg. Varje ostbit kostar då 40kr. Fyra bitar (1kg) kostar fortfarande 160 kr. D.v.s. samma pris med ”kvartstorlek”. Priset per kWh är ju detsamma!
I det scenariot kan man köpa på sig sina fyra bitar för att få ett kilo ost till samma pris. Men de flesta kan inte lagra el. Hade jag kunnat köpa några kilowattimmar och lägga i kylen hade det varit smidigt.
Med kvartspris måste man hålla koll fyra gånger i timmen istället för en.

När du köper din ost kl 18 kanske den kostar 160kr/kg. Men kl 18.15 behöver du köpa en bit till, och ICA-handlaren märker att det är många som vill ha ost just då, och höjer kilopriset till 320kr/kg

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
I det scenariot kan man köpa på sig sina fyra bitar för att få ett kilo ost till samma pris. Men de flesta kan inte lagra el. Hade jag kunnat köpa några kilowattimmar och lägga i kylen hade det varit smidigt.
Med kvartspris måste man hålla koll fyra gånger i timmen istället för en.

När du köper din ost kl 18 kanske den kostar 160kr/kg. Men kl 18.15 behöver du köpa en bit till, och ICA-handlaren märker att det är många som vill ha ost just då, och höjer kilopriset till 320kr/kg
Du skall inte hålla koll alls, det skall datorer med snart styrning göra åt dig. Syftet med detta är bland annat att marknaden skall ta fram sådant.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
S stpal skrev:
Hur kan nordpool veta hur stor förbrukningen blir varje kvart, ett dygn i förväg?
De är spåmän och häxor som arbetar där! Och de vet hur framtiden ser ut!

• Haha
  • Gilla
stpal och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du skall inte hålla koll alls, det skall datorer med snart styrning göra åt dig. Syftet med detta är bland annat att marknaden skall ta fram sådant.
Håller med men för att det ska fungera i verkligheten måste antalet varianter på modeller minimeras och inte ändras allt för ofta över tid, jag tänker främst på effekttaxan nu där varje elbolag kan hitta på sin modell och bestämma själv när det ska ändras. Under de förutsättningarna kommer det vara helt hopplöst att utveckla produkter för automatisk styrning. Så tyvärr behövs en statlig styrning (trodde aldrig jag skulle skriva så) mot en beräkningsmodell för effekttaxan för att det ska vara värt att utveckla VP, etc som har automatik för detta.

Det går utmärkt. Tibber har stöd för många olika modeller på taxa. Nu stöder de inte en massa värmepumpar, men det visar att det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.