M
P Pligg85 skrev:
Fick säkert bidrag för det när det infördes statligt stöd.
Tjejen han hade stod för abonnemanget (låst på lågt pris) och flyttade med sig det till sin nya 2rok lägenhet när de separerade 😏

Och på något vänster va det hon som fick bidraget också, då hon hade stått som abonnent vid just något datum 😳

Han hade det riktigt kämpigt ett tag där 😞

Har för mig det tog 6 månader innan han kom någorlunda i kapp med ekonomin (va ju inte bara en månad elpriset var dyrt heller)

Attitudeswe
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, men matlagningen sker ju ofta en tid då full effektavgift tas ut (om elnätsbolaget infört detta) medan allt som har med värme, varmvatten och laddning att göra går att styra om till andra tider. (Som jag fattat det är det relativt ovanligt med full effektavgift dygnet runt.)
Sant.

I Juli var jag bättre på att styra bort varmvattnet från dyr effekttid. 2.3kW för en månad med 800kWh energibehov är väl rätt ok...

High cost peaks - weekdays at [6, 7, 8, 9, 10, 17, 18, 19, 20, 21] :00 - :59
Peak of 2.325 kWh/h has occured at 2025-07-25 19:00:00+02:00
Peak of 2.148 kWh/h has occured at 2025-07-25 18:00:00+02:00
Peak of 2.084 kWh/h has occured at 2025-07-30 20:00:00+02
:00

En viktig anledning till detta, från ett systemperspektiv, är att man får en högre upplösning på flöden och utbud/efterfrågan i olika områden (frekvensen blir också separat övervakad i detalj i varje elområde).

Tidigare har det ofta varit stora hopp mellan timmarna, speciellt vid morgon och senare eftermiddag, i nivån många GW. Nu blir det förhoppningsvis en finare gradient som ökar styrbarheten och stabiliteten i nätet.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Dra det för kollegan som fick elräkning på 12000kr en månad för lite över 2000kWh 😅
Hur mycket var själva elen där?

2 MWh på en månad är ju en del. Han kom inte att tänka på att dra ned förbrukningen?

M
D daVinci skrev:
Hur mycket var själva elen där?

2 MWh på en månad är ju en del. Han kom inte att tänka på att dra ned förbrukningen?
Var ju innan effektavgifter och sånt 🤔
Fasta avgifterna kan väl vart på 1000-1200kr
Sen låg väl skatt och överföring på ca 83-85öre/kWh

12000 - 1200 = 10800
2000 x 0,85 = 1700
10800 - 1700 = 9100

Så någonstans runt 9100kr för runt 2000 kWh
Dom hade ju ett hus på ca 260m2 så det gick väl åt lite energi 🤔

2000kWh är väl inte supermycket kan man tycka 😅

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
M
Innan hela el/elnätscirkusen drog igång så gjorde vi av med ca 1400kWh i december månad hemma 🤔
Med en årsförbrukning på ca 14700kWh
170m2 hus + 60m2 varmgarage...

Våra elräkningar låg under vintermånaderna då på maximalt 2500kr totalt.

Har för mig han sa att de hade en förbrukning på ca 18000kWh/år 🤔

• Älska
Ynn53
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Tappade han lagfarten för marken?

Ja, staten/offentlig sektor är som ett kriminellt gäng. Mig rånar dom på en halv mille varje år.
Hej
när vattenkraften byggdes ut för ca 60 år sedan då var det många som tvingades lämna ifrån sig större eller mindre delar av egendommar som man ägde.

"Offrade sina hem i Njuoravuolle för att Sverige skulle få el​

Uppdaterad idag 08:59Publicerad igår 05:30
För drygt 60 år sedan inleddes utbyggnaden av kraftverksdammen i Messaure. Det gjorde att familjer i byn Njuoravuolle tvingades flytta. Och i samband med industriomställningarna som pågår i norr anser LTU-professorn Dag Avango att ämnet är högaktuellt.
Inför bygget av kraftverksdammen genomförde Riksantikvarieämbetet kulturhistoriska undersökningar i bland annat Njuoravuolle.
Arkeolog Frida Palmbo berättar om familjerna som levde här för 60 år sedan. Man vet inte säkert, men sannolikt blev det tvångsutlösta. Det blev andra fastigheter längs älven."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/offrade-sina-hem-i-njuoravuolle-for-att-sverige-skulle-fa-el

Det förfarandet gav inget val för den som drabbades det gick inte som idag att protestera därför gick ofta byggandet relativt snabbt

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ökar långsamt, men 15% lyssnar på prissignaler i söder nu... Resten lyssnar bara på effektsignaler (eller inte alls :D)

[bild]
Samtidigt ska vi inte glömma att "volymvägt månadspris" är samma sak som "kollektivt kvarts/timpris". Dvs om kollektivet gillar att ladda alla elbilar samtidigt kl 17-19 varje dag för att "jag har ju ändå samma pris alla kvartar" så får det konsekvensen att månadspriset blir högre.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Nu är vår gratistjänst för elpriser också uppdaterad med att leverera 15 minuters värden.

https://spot.utilitarian.io/

För att hålla allt supersnabbt så har vi ingen tracking alls på API:t så jag vet faktiskt inte hur många som använder det. Men i morse ringde en kille som styrde sitt vindkraftverk efter API:t så jag fixade till det nu efter barnen somnat.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
superminuspris på nästan 1 kr/kWh
Åhej, och hå, det blåser på.
Jag håller i grenen som jag sitter på.

Attitudeswe
martin43 martin43 skrev:
Samtidigt ska vi inte glömma att "volymvägt månadspris" är samma sak som "kollektivt kvarts/timpris". Dvs om kollektivet gillar att ladda alla elbilar samtidigt kl 17-19 varje dag för att "jag har ju ändå samma pris alla kvartar" så får det konsekvensen att månadspriset blir högre.
Tips:
Skaffa ett litet batteri och köp elen du laddar med för månadsnitt var 5e minut och sälj den nästa 5min för timpris. Du kan tjäna en hundring per dag på kollektivets bekostnad. Helt utan att tillföra någon nytta till systemet dessutom :)

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tips:
Skaffa ett litet batteri och köp elen du laddar med för månadsnitt var 5e minut och sälj den nästa 5min för timpris. Du kan tjäna en hundring per dag på kollektivets bekostnad. Helt utan att tillföra någon nytta till systemet dessutom :)
Tror inte man kan ha månadspris om man ska kunna sälja el, får gå ihop med en granne isåfall och det blir inte lagligt
Sedan behövs en diff på minst en 1-1,50:- för att man ska tjäna något, du betalar ju överföring, moms och sen skatt för elen du köper, plus att batreriets slitage kan räknas som en femtioöring per kWh.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Du får räkna i kilowattkvartar istället 👍
En kilokwart

Hur kan nordpool veta hur stor förbrukningen blir varje kvart, ett dygn i förväg?

Strip Strip skrev:
Här får kvartarna iaf rakt motsatt effekt: mina automationer är åt skogen och inget funkar. Vår akuta åtgärd får helt enkelt bli att stänga av all supersmart styrning och bara skita i snålandet. 😞
Timsnitt ligger väl kvar I api? I varje fall hos Tibber. Var hämtar du data?

• Älska
Ynn53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.