61 556 läst ·
328 svar
62k läst
328 svar
Nu blir elen fyra gånger dyrare — kvartspris införs
Undrar vad som ställer till de för SE1? Jag kan inte hitta någon logisk förklaring. Är anslutningen mellan SE1 & SE2 nere? Men det missade någon av spelarna och budade med negativa priser som om att den är uppe? Men då borde priserna i SE2 ha stigit.Magnus E K skrev:
Grattis till er som bor längst i norr (och har kvartspris), hur tänker ni maximera utnyttjandet av morgondagens oväntade superminuspris på nästan 1 kr/kWh (samtidigt som vi i söder betalar multum)? Med moms på det så måste det till riktigt hög nätavgift för att inte bli faktiskt minus, dvs ju mer ni brassar på dessatimmarkvartar desto lägre kommer summan av elräkningarna bli i slutändan.
[bild]
Jag förstår inte...
HejMagnus E K skrev:
Grattis till er som bor längst i norr (och har kvartspris), hur tänker ni maximera utnyttjandet av morgondagens oväntade superminuspris på nästan 1 kr/kWh (samtidigt som vi i söder betalar multum)? Med moms på det så måste det till riktigt hög nätavgift för att inte bli faktiskt minus, dvs ju mer ni brassar på dessatimmarkvartar desto lägre kommer summan av elräkningarna bli i slutändan.
[bild]
Jag bor i prisområde ett.
Vi som bor här ser hur vattenkraften tystat våra forsar och gett oss luftledningar där vi bor arbetar samt tillbringar vår fritid för att kunna sända en del elenergi söderut
Söderut så tror man elkraft genereras från ”två hål i väggen”
Man protesterar återkommande mot förslag gällande kraftgenerering eller luftledningar där man bor arbetar eller tillbringar sin fritid
Sedan är man avundsjuk på de som bor i norr😊
Redigerat:
Varför tror du det? Vi hade och var stolta över vår kärnkraft.. de var inte direkt ett kommunalt beslut att lägga ner den..M Martin Lundmark skrev:Hej
Vi som bor här ser hur vattenkraften tystat våra forsar och gett oss luftledningar där vi bor arbetar samt tillbringar vår fritid för att kunna sända en del elenergi söderut
Man protesterar återkommande mot förslag gällande kraftgenerering eller luftledningar där man bor arbetar eller tillbringar sin fritid
Hej ajn82A ajn82 skrev:
Nu tänkte jag inte på det beklagansvärda att vi la ned fungerande kärnkraft när jag skrev: ”Man protesterar återkommande mot förslag gällande kraftgenerering eller luftledningar där man bor arbetar eller tillbringar sin fritid”
Här i norr har vi i mer än 60 år gjort många eftergifter för att det kunde byggas kraftledningar som för kraften söderut.
Svenska kraftnät har svårt att få igenom byggnationer av kraftledningar utan återkommande protester från privatpersoner och kommuner.
När en 400 kV ledning byggdes här för 60 år sedan (för att föra elkraft söderut) förlorade min granne marken, där kraftledningen skulle gå fram, utan annan ersättning än att han fick betalning för de träd som höggs ned. Kraftledningen syns från gårdsplanen
När vi sen lagt ner de resterande kärnkraftverken i söder så kan ni upp i norr rulla ihop kabeln å plantera nya träd 😏M Martin Lundmark skrev:Hej ajn82
Nu tänkte jag inte på det beklagansvärda att vi la ned fungerande kärnkraft när jag skrev: ”Man protesterar återkommande mot förslag gällande kraftgenerering eller luftledningar där man bor arbetar eller tillbringar sin fritid”
Här i norr har vi i mer än 60 år gjort många eftergifter för att det kunde byggas kraftledningar som för kraften söderut.
Svenska kraftnät har svårt att få igenom byggnationer av kraftledningar utan återkommande protester från privatpersoner och kommuner.
När en 400 kV ledning byggdes här för 60 år sedan (för att föra elkraft söderut) förlorade min granne marken, där kraftledningen skulle gå fram, utan annan ersättning än att han fick betalning för de träd som höggs ned. Kraftledningen syns från gårdsplanen
Fattar inget heller, ska det bli svindyrt ett dygn eller vad ? Bara regeringen tillåter havsbaserad vind så får vi mer kraft härifrån med. Men av ideologiska skäl verkar de inte vilja det 🙄pacman42 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Kvartspriser och effekttariff har inget att göra med att stabilisera, balansera eller förbättra. Oavsett vad två personer på forumet försöker övertyga alla om. Jag påstår inte att det är aktiv illvilja utan som det oftast är, felaktiga kvalifikationer, låg tillgång till korrekt data och incitament.ingenjören101 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Att värma huset med komputationscykler blir ju väldigt intressant om det mönstret kvarstår.pacman42 skrev:
Man kan ju återigen undra om man har gjort någon konsekvensanalys, i detta fall av införandet av kvarts-priser
Fast det här har ju Affärsvärlden publicerat gedigna artiklar om. Det går inte bygga mera för att när snurrorna går blir priset negativt och när priset är högt så står dom typ still (annars hade inte priset vart högt…). Så bygga mer kapacitet genererar bara ännu mera negativa priser och alla går med förlust.S sofftis skrev:
Vi har nått vägs ände med vindkraften nu. Går inte att lönsamt bygga mer sådan kapacitet som det ser ut nu…
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
M Martin Lundmark skrev:Hej
Jojo men kolla här i söder då! Havsvindkraft som förstör vår utsikt. Det går ju liksom inte ens vara vid havet nu för att man ser de här gigantiska vindkraftverken som förstör utsikten!!!!
(Ovanstående är självklart ironi alternativt sarkasm eller bara en uppgivenhet att politikerna i kustbyarna här i Skåne protesterar för att deras ”unika” utsikt förstörs. Man ser ju knappt vindkraftverken. Jo men då blir det 5kr/kWh ist då)