61 556 läst ·
328 svar
62k läst
328 svar
Nu blir elen fyra gånger dyrare — kvartspris införs
Det jag kommenterat är ditt uttalande om att "rik blir man dock inte...."E Sören Carlsson skrev:Tacksam för svar, för jag förstår inte din uträkning. Vi glömmer dina fakturor utan enbart elförbrukning. Jag har själv, solceller, elbil, värmepump osv. Min förbrukning minskade med ca 10000 kW, när jag monterade in en luft värmepump och solceller . När solen lyser blir det exportförsäljning pga solceller och när solen är uppe. När temperaturen sjunker och eller blåser vid dessa tillfällen. Blir el förbrukning högre. Jag använder ca 6000- 6500 kW till elbilen. Det ingår inte i din beräkningen av använd el i kW. Nu vet jag inte hur många mil du kör eller laddar hemma. Effekt avgift för man betala oavsett förbrukning och tid på dygnet , men man kan hålla nere den om man använder den under ”Låg last tid”. När du räknar besparing, för man inte glömma bort inköps kostnaden för solceller, elbils inköp, ( värdeminskningen) ev räntor för inköp och ev kostnad för isolering av huset, inköp värme pump osv. För mig är effektavgiften max 370 kr / månad vid användning av Hög last tid. Vid låg last är den hälften. Har du 20 A huvudsäkring kan man inte använda mer än max ca 14 kW. Då blir uträkningen medel förbrukning månad x effekt avgifts kostnad som är olika var man bor. Svårare än så är det inte, att räkna uteffekt avgiften.
Jag betalar spotpris plus elbolaget avgifter.
Nu framgår det inte din text, ur många kW solcellerna producerar, husets förbrukning innan och efter eller hur många kW du använder till din elbil. Du nämner att inte hur du minskat din förbrukning. Så det är säkert fler saker du gjort.
Rik är ett relativt begrepp så det går inte att kommentera. Vill bara säga att det går att spara ganska mycket om man vill.
Det är många åtgärder som ger besparing. 2 st LVP har ersatt radiatorer. Nya radiatorer hade blivit dyrare, så hur vill du räkna på det? Solcellerna är nu 4 år och är avskrivna till 50%. 60-öringen försvinner i januari, vilket gör att payback sannolikt landar på 11 år. Då räknar jag med en kapitalkostnad motsvarande 3- mån ränta. Elbilen tar ca 4 000 kWh. Bil hade jag haft oavsett, och elbilen ink värdeminskning är billigare att äga än fossilaren jag hade innan. Jag har inte tilläggsisolerat huset. Bara bytt några fönster. Det var inte motiverat av energibesparing i första hand utan främst pga ljuddämpande och inbrottsskydd. Effektavgift höglast räknar jag med att klara mig på 4-5 kWh a 126:- = ca 550:- under nov-mars. Låglast 7,5 kWh a 23:- året om = ca 175:-/mån. Det blir ca 5000:-/år. Tidigare var det ca 8000/år. Så det går fint att spara en hel del.
Fråga:E Sören Carlsson skrev:Effektavgifter får man alltid betala oavsett förbrukning, men gör man olika saker på olika tider, ex laddar bilen på natten istället osv så blir effektavgiften lägre.
ang elbil o laddning, jag har en elbil och kör ca 3 000 -3 300 mil /år. Snitt förbrukning är ca 1,95 kW/ mil / år. Före effektavgiften, startade jag laddning när jag kom hem, nu börjar min laddning ca 22:45 varje dag. Det är ”Låg last tid efter kl 22:00 - 06:00”. Det innebär att jag betalar halva effektavgiften mot att jag startat tidigare ex kl 18:00. Det som jag max kan få i effektavgift en månad är 370 kr. Då laddar jag enbart på ”Hög last tid och har ett snitt på 14 kW per månad. Är det 14 kW på ”Låg last tid blir min effekt avgift hälften, ca 185 kr / månad. Det är omöjligt för då har säkringen utlöst och skall inträffa minst 3 ggr per månad. Är det medel användning mindre än 14 kW blir månads effekt avgift lägre.
Jag betalar spotpris plus ett handels påslag ( elbolagets kostnader för att sälja till mig. Det som tillkommer på min faktura är alla avgifter som regeringen har bestämt, ex moms, skatt, överförings avgifter osv. Det gäller alla oavsett spotpris. Dessa avgifter är högre än spotpriset på el.
Du skriver att du har halverad effektavgift på natten. Är du säker på att det är avgiften som är halverad och inte effekten?
För de nätleverantör jag sett som har halverat på natten har halverat just effekten, dvs har du 14 kWh på natten räknas det som 7, och har man då haft 10 på dagen kommer effektavgiften att baseras på 10 kWh, dvs generera en högre kostnad.
Elbolag har inte rätt o kan inte minska kW som du använder, däremot kostnaden. Nu vet jag inte vilken huvudsäkring som du har men i mina tider exempel, är det max ca 14 kW som kan ta ut innan säkringen utlöses (huvudsäkring i huset 20 A). Effektavgiften är ett medel uttag de 3 högsta uttagen i månaden under 1 timma. Dvs inte dagens totala förbrukning utan enbart under 1 timma.Pajje113 skrev:
Fråga:
Du skriver att du har halverad effektavgift på natten. Är du säker på att det är avgiften som är halverad och inte effekten?
För de nätleverantör jag sett som har halverat på natten har halverat just effekten, dvs har du 14 kWh på natten räknas det som 7, och har man då haft 10 på dagen kommer effektavgiften att baseras på 10 kWh, dvs generera en högre kostnad.
Nu har det varit 2 månader med effekt avgift så kostnaden blir inte hög, att det lönar sig att investera några dyrare produkter i mitt elområde. För september var det 48 kr, oktober 125 kr. Då använde jag, Spabad, bastu, osv, elbils laddningen startade jag efter mina aktiviteter efter kl 22:00.
Elnätsbolagen har olika upplägg för effekttaxa. Hos mig kostar det 27:- /kWh under lågtaxetid. Under högtaxetid kostar det 66:- /kWh. Lågtaxa gäller året om alla dagar. Den extra högtaxan gäller dagtid under vintern.Pajje113 skrev:
Fråga:
Varför kan de inte göra det? Ellevio gör precis så, timmedeldeleffekten nattetid halveras innan dygnets högsta topp räknas fram.E Sören Carlsson skrev:
Säger inte att det inte finns modeller som den du talar om också, men den du säger inte finns, finns definitivt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Man kan inte ändra modellen, den sätter nätägaren, men storleken på fakturan kan man absolut påverkaE Sören Carlsson skrev:
Sista meningen visar ju att det går att ändra/påverka?E Sören Carlsson skrev:Har du 20 A huvudsäkring i huset kan använda max ca 14 kW användas samtidigt x effektavgift månad. Där efter går säkringen i huset. Är effektavgiften 30 kr/kW blir det 30 kr x14 kW = 420 kr/ månad. Är den 80 kr x 14 kW= 1120 kr/ månad. Nu tror inte jag inte det blir 14 kW eftersom det skall bli snitt på de 3 högsta förbrukningarna per timma / månad.
Sista meningens "eftersom det skall bli ett snitt på de 3 högsta ..." stämmer för vissa nätbolag, inte för andra så generellt är det fel.
Korrekt, kanske, om det inte är så att man använder allt på en tidpunkt när ingen effektavgift räknas.E Sören Carlsson skrev:
För dig kanske, för andra kanske det blir 0%.E Sören Carlsson skrev:
Beräkningen stämmer kanske för dig och ditt elnätsbolag. Det beror helt på vilken modell som används, och givetvis hur man använder el övrig tid. Den modell du talar om påminner om Ellevios, men med lägre taxa om jag tolkar dig rätt. Med Ellevios modell kommer förbruknignen på dagen vara den som räknas om du där en timme gör av med 8 kWh, även om du kör 14 kWh under natten.E Sören Carlsson skrev:Före effektavgiften, startade jag laddning när jag kom hem, nu börjar min laddning ca 22:45 varje dag. Det är ”Låg last tid efter kl 22:00 - 06:00”. Det innebär att jag betalar halva effektavgiften mot att jag startat tidigare ex kl 18:00. Det som jag max kan få i effektavgift en månad är 370 kr. Då laddar jag enbart på ”Hög last tid och har ett snitt på 14 kW per månad. Är det 14 kW på ”Låg last tid blir min effekt avgift hälften, ca 185 kr / månad. Det är omöjligt för då har säkringen utlöst och skall inträffa minst 3 ggr per månad. Är det medel användning mindre än 14 kW blir månads effekt avgift lägre.
Givetvis kan de inte minska kW som du använder. Det man kan göra är att vikta olika beroende på när på dygnet (och/eller året) förbrukningen sker, exempelvis som Ellevio gör där de under ett dygn hittar den högsta förbrukningen under en timme på "höglasttid" och den högsta på "låglasttid". Dygnets topp räknar de sedan som det högsta värdet av toppen på höglast och toppen på låglst delat i två.E Sören Carlsson skrev:Elbolag har inte rätt o kan inte minska kW som du använder, däremot kostnaden. Nu vet jag inte vilken huvudsäkring som du har men i mina tider exempel, är det max ca 14 kW som kan ta ut innan säkringen utlöses (huvudsäkring i huset 20 A). Effektavgiften är ett medel uttag de 3 högsta uttagen i månaden under 1 timma. Dvs inte dagens totala förbrukning utan enbart under 1 timma.
Det gäller att förstå att olika nätbolag har olika modeller och inte tro att den egna modellen gäller alla om man ska tipsa om vad man ska ta hänsyn till eller inte.
lilytwig skrev:
Elnätsbolagen har olika upplägg för effekttaxa. Hos mig kostar det 27:- /kWh under lågtaxetid. Under högtaxetid kostar det 66:- /kWh. Lågtaxa gäller året om alla dagar. Den extra högtaxan gäller dagtid
lilytwig skrev:
Tror du tänker på att Ellevio halverar kW, men det beror på att du betalar samma natt pris som dag. Det är inte samma sak som att du får / kan använda halva mängden el på natten. Blir samma effektavgift som de sänker priset med 50 %. Vissa elbolag har gjort på andra sätt, för uträkning av effekt avgift.tveksamt skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Givetvis inte. Halveringen används ändras beräkningsmässigt för att räkna ut effektavgiften.E Sören Carlsson skrev:
Nej det blir det inte.E Sören Carlsson skrev:
Precis. Du är alltså medveten om att olika bolag har gjort på olika sätt och ändå så skriver du saker som:E Sören Carlsson skrev:
- Effektavgiften är 50 % mot laddning på ”Hög last tid”.
- eftersom det skall bli snitt på de 3 högsta förbrukningarna per timma / månad
Vad menar du egentligen här? Jag får och kan använda så mycket el jag vill på natten, tills mina säkringar spricker. Vem har pratat om att man inte får eller kan använda mer än halva mängden el på natten? Och hälften av vad?E Sören Carlsson skrev:
Nej.E Sören Carlsson skrev:
Om man räknar med Ellevios modell och tittar på ett enskilt dygn så spelar det roll om man räknar halva effekten eller halva priset på effekten. Ellevio har ca 80 kr i effektavgift per kW.
Ett dygn där du höglasttid har en topp på 6 kW och låglasttid 11kW skulle med den ena modellen (den de faktiskt använder) ge 6x80=480 kr och hittepåvarianten med halverat pris på effekttoppen 440 kr.
Tror inte du läst vad jag skrivit i de olika trådarna. Har skrivit om mitt elbolag, har även skrivit att det kan variera beroende på el bolag. Alla elbolag har rätt att skapa egna villkor. Mitt elbolag har 30 kr / kW / i hög last tid. 15 kr / kW i låg last tid. Medel förbrukning i kW, de 3 högsta timmarna under månaden. Blir snittet i en hög last tid är de kW x 30 kr/ kW eller 15 kr om det inträffar i en låg last tid.tveksamt skrev:
Vad menar du egentligen här? Jag får och kan använda så mycket el jag vill på natten, tills mina säkringar spricker. Vem har pratat om att man inte får eller kan använda mer än halva mängden el på natten? Och hälften av vad?
Nej.
Om man räknar med Ellevios modell och tittar på ett enskilt dygn så spelar det roll om man räknar halva effekten eller halva priset på effekten. Ellevio har ca 80 kr i effektavgift per kW.
Ett dygn där du höglasttid har en topp på 6 kW och låglasttid 11kW skulle med den ena modellen (den de faktiskt använder) ge 6x80=480 kr och hittepåvarianten med halverat pris på effekttoppen 440 kr.
Om du läser på Ellevios hemsida så står det uttryckligen att de räknar halva effekten på natten.E Sören Carlsson skrev:Elbolag har inte rätt o kan inte minska kW som du använder, däremot kostnaden. Nu vet jag inte vilken huvudsäkring som du har men i mina tider exempel, är det max ca 14 kW som kan ta ut innan säkringen utlöses (huvudsäkring i huset 20 A). Effektavgiften är ett medel uttag de 3 högsta uttagen i månaden under 1 timma. Dvs inte dagens totala förbrukning utan enbart under 1 timma.
Nu har det varit 2 månader med effekt avgift så kostnaden blir inte hög, att det lönar sig att investera några dyrare produkter i mitt elområde. För september var det 48 kr, oktober 125 kr. Då använde jag, Spabad, bastu, osv, elbils laddningen startade jag efter mina aktiviteter efter kl 22:00.
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/
Varför skulle de inte få lov att göra det?
I praktiken innebär det att om man har mer än halva teoretiska maxeffekten, dvs 7kwh om man har 20A säkring, på dagtid så är det den effekten som gäller, även om man har högre på natten.
Och det blir dyrare för kunden än om det är halva priset per kWh som du har.(Om man inte har exakt dubbelt på natten)
Hur dyrt det blir beror på kostnaden per kWh. Var nått bolag som tog 125 kr/kWh, mätt på högsta timmen per månad. Ett tillfälle alltså.
Alla nätbolag har olika modeller och priser, vissa rätt rimliga, andra helt horribla.
Vi har inte fått det ännu, så vet inte hur det kommer att drabba oss, men räknar med 3-500 i månaden i ökade elkostnader.
Edit. Såg nu att andra redan förklarat detta för dig, och det blir som sagt INTE samma sak att halvera priset som att halvera värdet man räknar kostnaden på.
Redigerat:
Svarar utan att ha särskilt mycket på fötterna (inte lusläst det juridiska). Intuitivt känns det dock som du gör en förenklad (egen) tolkning av Ellevios info.Pajje113 skrev:
Om du läser på Ellevios hemsida så står det uttryckligen att de räknar halva effekten på natten.
[länk]
Varför skulle de inte få lov att göra det?
I praktiken innebär det att om man har mer än halva teoretiska maxeffekten, dvs 7kwh om man har 20A säkring, på dagtid så är det den effekten som gäller, även om man har högre på natten.
Och det blir dyrare för kunden än om det är halva priset per kWh som du har.(Om man inte har exakt dubbelt på natten)
Hur dyrt det blir beror på kostnaden per kWh. Var nått bolag som tog 125 kr/kWh, mätt på högsta timmen per månad. Ett tillfälle alltså.
Alla nätbolag har olika modeller och priser, vissa rätt rimliga, andra helt horribla.
Vi har inte fått det ännu, så vet inte hur det kommer att drabba oss, men räknar med 3-500 i månaden i ökade elkostnader.
Edit. Såg nu att andra redan förklarat detta för dig, och det blir som sagt INTE samma sak att halvera priset som att halvera värdet man räknar kostnaden på.
"Då räknas bara halva effekttoppen"
Jag tolkar infon / kostnaden så som Sören Carlsson gör. Eller borde vara så..
Vem sa att effektavgifter är enkelt? Det finns tydligen 200 bolag med olika eller ingen effektavgift (än)
Ja, självklart får man använda hur mycket el man vill på natten. Om jag minns så är priset olika, alltså effekt avgiften- den är olika natt/dag.tveksamt skrev:
Redigerat:
Tycker det är väldigt tydligt faktiskt. Annars borde de ha skrivet att det är halva avgiften och inte halva effekttoppenS styren skrev:Svarar utan att ha särskilt mycket på fötterna (inte lusläst det juridiska). Intuitivt känns det dock som du gör en förenklad (egen) tolkning av Ellevios info.
"Då räknas bara halva effekttoppen"
Jag tolkar infon / kostnaden så som Sören Carlsson gör. Eller borde vara så..
Vem sa att effektavgifter är enkelt? Det finns tydligen 200 bolag med olika eller ingen effektavgift (än)
Vad får dig att tolka att halva effekttoppen betyder att det är halva kostanden per kWh?
Det är rätt logiskt också då det ökar inkomsterna till nätbolaget
Jag överlåter detta till tex. tveksamt att svara dig! Han verkar insatt- och intresserad.Pajje113 skrev:
Jag baserar bara min tolkning på infon jag läste för något år sedan. Handlar bara om hur man tolkar text/info. 🙄