pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade gjort ett enkelt script utifrån detta API:
- [länk]
Eller rättare sagt, jag har redan det scriptet hemma hos mig. Det spottar ur sig priserna som en CSV-fil som kan läsas rakt in i Excel eller vilket spreadsheet man nu vill ha för att räkna ut hur förbrukning och kostnader, samt räkna ut hur mycket pengar jag tjänar (jag kanske borde göra det också i kod iofs, så jag slapp det manuella steget) . Jag hämtar min förbrukning från min HAN-portsläsare och den går också in i en CSV-fil. Sedan importerar jag bara dessa filer in i Google-docs-arket och får ut medelpriser av olika slag, samt hur mycket jag tjänat mot medelpriset över tid (som är mycket lägre än det viktade medelpriset som

Elpriserna på källan kan ligga någon procent fel då Euro-kursen som används inte är exakt den kurs som man har i handeln.
har sett dessa men det ger pris per dag inte sant? eller går det också att få ut för en hel månad?

E Sören Carlsson skrev:
Förstår inte varför du fokuserar så mycket på spotpris? Vi pratar om ören / kW när det gäller olika elbolag. Den stora förändringen är effektavgiften. Vet inte vilken effektavgift ditt elbolag har? Det som du inte kan förändra oavsett spotpris är effektavgift som varierar stort mellan olika elbolag och den kan du inte ändra. Har du 20 A huvudsäkring i huset kan max ca 14 kW användas samtidigt x effektavgift månad. Där efter går säkringen i huset. Är effektavgiften 30 kr/kW blir det 30 kr x14 kW = 420 kr/ månad. Är den 80 kr x 14 kW= 1120 kr/ månad. Nu tror inte jag inte det blir 14 kW eftersom det skall bli snitt på de 3 högsta förbrukningarna per timma / månad. Då spelar inte ett par inte så stor roll.
J Jimpalimpa83 skrev:
för min del handlar det om att tracka vad det kostar att ladda elbilen på ett smidigt sätt och innan har jag trackat det med excel (i och med alla andra avgifter som du nämner) men det förutsätter att jag får enkelt tillgång till spotpriser på månadsbasis
Jag använder Homey för att ladda ner och beräkna priser. Ännu så länge bara per timme, men snart per 15 min. Har dock bara priser baserat på spot. Lägger dem i ett Google Sheet, men det går att använda Excel om man vill.

• Google Sheet med elpriser över tid, inkluderar kolumner för spotpris, Tibber, nätavgifter, och solcellsprisberäkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
Ursäkta, förstår inte varför Ni lägger ner massor av tid för att kolla spotpriser. Ni kommer aldrig bortifrån effektavgift, än hur Ni köper elen till Er förbrukning. Ladda elbilen på natten, blir mycket billigare oavsett var Ni bor. Effektavgiften är 50 % mot laddning på ”Hög last tid”.

Vill du ”ladda el bilen på dagtid” skaffa ett laddkort med låg avgift är kW priset 3.50 kr / KW ifall Ni kör mycket och behöver köra tidigt på morgonen innan ”Hög last” startar och det är ”låg kapacitet i batteriet” / urladdat.. Det är inkl moms o avgifter osv. Därefter kan Ni ladda bilen hemma på natten för fulladdning till 80 % eller vad Ni önskar.

E Sören Carlsson skrev:
Ursäkta, förstår inte varför Ni lägger ner massor av tid för att kolla spotpriser. Ni kommer aldrig bortifrån effektavgift, än hur Ni köper elen till Er förbrukning. Ladda elbilen på natten, blir mycket billigare oavsett var Ni bor. Effektavgiften är 50 % mot laddning på ”Hög last tid”.

Vill du ”ladda el bilen på dagtid” skaffa ett laddkort med låg avgift är kW priset 3.50 kr / KW ifall Ni kör mycket och behöver köra tidigt på morgonen innan ”Hög last” startar och det är ”låg kapacitet i batteriet” / urladdat.. Det är inkl moms o avgifter osv. Därefter kan Ni ladda bilen hemma på natten för fulladdning till 80 % eller vad Ni önskar.
Finns det något som hindrar att man bryr sig om både effektavgift och spotpriser tycker du?

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Spotpriset är åndå 20-30% av varje månadsfaktura hos mig så det är relevant att titta på det tycker jag, effekttaxan kommer som det ser ut för mig göra att jag sparar pengar (Vattenfall nätägare)

tveksamt tveksamt skrev:
Finns det något som hindrar att man bryr sig om både effektavgift och spotpriser tycker du?
Nej, man gör vad man vill av sin tid. Vill man tjäna pengar, finns det oändligt med saker att göra som är mer lönsamma. Däremot kan man kolla spotpriset om man är intresserad av jämförelser och göra alla tänkbara diagram, excel makro jämföra med olika tider elbolag osv. Det blir man dock inte rik på.

E Sören Carlsson skrev:
Nej, man gör vad man vill av sin tid. Vill man tjäna pengar, finns det oändligt med saker att göra som är mer lönsamma. Däremot kan man kolla spotpriset om man är intresserad av jämförelser och göra alla tänkbara diagram, excel makro jämföra med olika tider elbolag osv. Det blir man dock inte rik på.
Jag tror inte det finns någon som tittar på och optimerar sin förbrukning för att bli rik. Att däremot ge bort pengar till en elhandlare när det inte är nödvändigt känns ju rätt onödigt.
Jag har nog lagt åtminstone en hel timme på att få till en bra lösning för att ladda min bil när det är billigast, men låt oss ta i med råge och säga att det är fem timmar. Nu är det förvisso en hybrid jag har, så det är lite sisådär med laddmängden, men över elbilsladdarens livstid hos oss har vi hittills laddat diverse bilar med knappt 4000 kWh. Låt oss anta att jag sparat ca 50 öre per kWh för att göra detta. Det är en siffra tagen ur luften, men inte på något vis orimlig, laddningen just idag kommer att spara ca 1 kr/kWh.
Det skulle i alla fall göra att jag sparat ca 2000 kr på detta, för en insats av fem timmars ansträngning. Det är en besparing på 400 kr, sannolikt mycket högre.

Som sagt, man får göra vad man vill med sin tid, men jag kan inte komma på sådär supermånga alternativ som är mer lönsamma så länge vi ska hålla oss till lagliga saker. Du kanske kan tipsa? 🙃

B bhus2021 skrev:
Spotpriset är åndå 20-30% av varje månadsfaktura hos mig så det är relevant att titta på det tycker jag, effekttaxan kommer som det ser ut för mig göra att jag sparar pengar (Vattenfall nätägare)
Effektavgifter får man alltid betala oavsett förbrukning, men gör man olika saker på olika tider, ex laddar bilen på natten istället osv så blir effektavgiften lägre.
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror inte det finns någon som tittar på och optimerar sin förbrukning för att bli rik. Att däremot ge bort pengar till en elhandlare när det inte är nödvändigt känns ju rätt onödigt.
Jag har nog lagt åtminstone en hel timme på att få till en bra lösning för att ladda min bil när det är billigast, men låt oss ta i med råge och säga att det är fem timmar. Nu är det förvisso en hybrid jag har, så det är lite sisådär med laddmängden, men över elbilsladdarens livstid hos oss har vi hittills laddat diverse bilar med knappt 4000 kWh. Låt oss anta att jag sparat ca 50 öre per kWh för att göra detta. Det är en siffra tagen ur luften, men inte på något vis orimlig, laddningen just idag kommer att spara ca 1 kr/kWh.
Det skulle i alla fall göra att jag sparat ca 2000 kr på detta, för en insats av fem timmars ansträngning. Det är en besparing på 400 kr, sannolikt mycket högre.

Som sagt, man får göra vad man vill med sin tid, men jag kan inte komma på sådär supermånga alternativ som är mer lönsamma så länge vi ska hålla oss till lagliga saker. Du kanske kan tipsa? 🙃
ang elbil o laddning, jag har en elbil och kör ca 3 000 -3 300 mil /år. Snitt förbrukning är ca 1,95 kW/ mil / år. Före effektavgiften, startade jag laddning när jag kom hem, nu börjar min laddning ca 22:45 varje dag. Det är ”Låg last tid efter kl 22:00 - 06:00”. Det innebär att jag betalar halva effektavgiften mot att jag startat tidigare ex kl 18:00. Det som jag max kan få i effektavgift en månad är 370 kr. Då laddar jag enbart på ”Hög last tid och har ett snitt på 14 kW per månad. Är det 14 kW på ”Låg last tid blir min effekt avgift hälften, ca 185 kr / månad. Det är omöjligt för då har säkringen utlöst och skall inträffa minst 3 ggr per månad. Är det medel användning mindre än 14 kW blir månads effekt avgift lägre.
Jag betalar spotpris plus ett handels påslag ( elbolagets kostnader för att sälja till mig. Det som tillkommer på min faktura är alla avgifter som regeringen har bestämt, ex moms, skatt, överförings avgifter osv. Det gäller alla oavsett spotpris. Dessa avgifter är högre än spotpriset på el.

Redigerat:
E Sören Carlsson skrev:
Jag betalar spotpris plus ett handels påslag ( elbolagets kostnader för att sälja till mig. Det som tillkommer på min faktura är alla avgifter som regeringen har bestämt, ex moms, skatt, överförings avgifter osv. Det gäller alla oavsett spotpris. Dessa avgifter är högre än spotpriset på el.
Ja skatter, moms och överföring är fasta - de kan du inte påverka annat än genom att sänka konsumtionen. De två du kan påverka är
- när du köper el baserat på spotpris
- när du köper el baserat på effekttaxa

Bägge dessa är givetvis intressanta att titta på om man vill minska sina kostnader, rik blir man dock inte på någon av dessa besparingar.

E Sören Carlsson skrev:
Effektavgifter får man alltid betala oavsett förbrukning, men gör man olika saker på olika tider, ex laddar bilen på natten istället osv så blir effektavgiften lägre.

ang elbil o laddning, jag har en elbil och kör ca 3 000 -3 300 mil /år. Snitt förbrukning är ca 1,95 kW/ mil / år. Före effektavgiften, startade jag laddning när jag kom hem, nu börjar min laddning ca 22:45 varje dag. Det är ”Låg last tid efter kl 22:00 - 06:00”. Det innebär att jag betalar halva effektavgiften mot att jag startat tidigare ex kl 18:00. Det som jag max kan få i effektavgift en månad är 370 kr. Då laddar jag enbart på ”Hög last tid och har ett snitt på 14 kW per månad. Är det 14 kW på ”Låg last tid blir min effekt avgift hälften, ca 185 kr / månad. Det är omöjligt för då har säkringen utlöst och skall inträffa minst 3 ggr per månad. Är det medel användning mindre än 14 kW blir månads effekt avgift lägre.
Och?
Du verkar argumentera för att eftersom besparingen är större för effektavgiften så är det helt irrelevant att titta på andra besparingsåtgärder. Det är ett konstigt sätt att se på det tycker jag.
Och att betala spotpriset för elen och ändå starta laddningen vid typ 17-18 när man kommer hem är snarast hål i huvudet bara. Då har du oftast det dyraste priset på hela dagen.
Men vill du slösa på dina pengar så gör inte det mig något, men försök inte övertyga mig om att du gör något smart.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
har sett dessa men det ger pris per dag inte sant? eller går det också att få ut för en hel månad?
Per dag, därav ett script...

tveksamt tveksamt skrev:
Och?
Du verkar argumentera för att eftersom besparingen är större för effektavgiften så är det helt irrelevant att titta på andra besparingsåtgärder. Det är ett konstigt sätt att se på det tycker jag.
Och att betala spotpriset för elen och ändå starta laddningen vid typ 17-18 när man kommer hem är snarast hål i huvudet bara. Då har du oftast det dyraste priset på hela dagen.
Men vill du slösa på dina pengar så gör inte det mig något, men försök inte övertyga mig om att du gör något smart.
Du har ju inte läst vad jag skrivit. Det fanns en tid innan effektavgiften kom. Då är konversationen meningslös.

B bhus2021 skrev:
Ja skatter, moms och överföring är fasta - de kan du inte påverka annat än genom att sänka konsumtionen. De två du kan påverka är
- när du köper el baserat på spotpris
- när du köper el baserat på effekttaxa

Bägge dessa är givetvis intressanta att titta på om man vill minska sina kostnader, rik blir man dock inte på någon av dessa besparingar.
Jag sparar ca 4 000:-/år på att förbruka under rätt tid. Beräknar att spara 5 000:-/år genom att ta hänsyn till effektaxa. 3 000:-/år genom smartladdning och grid rewards. Och ett par tusen ytterligare genom att ha minskat förbrukningen.
Innan timpris, solceller och elbil köpte jag el (exkl nätavgifter) för 26 000:-/år. Nu ligger det på 12 000:-

E Sören Carlsson skrev:
Du har ju inte läst vad jag skrivit. Det fanns en tid innan effektavgiften kom. Då är konversationen meningslös.
Ska jag vara ärlig så förstår jag knappt vad du skriver i andra stycket av ditt senaste inlägg.
E Sören Carlsson skrev:
ang elbil o laddning, jag har en elbil och kör ca 3 000 -3 300 mil /år. Snitt förbrukning är ca 1,95 kW/ mil / år. Före effektavgiften, startade jag laddning när jag kom hem, nu börjar min laddning ca 22:45 varje dag.
Som sagt, att betala spotpris och starta laddning direkt du kommer hem är bara korkat. Helt oavsett effektavgift ligger normalt de högsta spotpriserna på elen kring 17-19, ungefär då man kommer hem (antar att det är från jobb man kommer hem).
Bara att flytta billaddningen därifrån till natten finns det många pengar att spara, helt utan ansträngning.
E Sören Carlsson skrev:
Det är ”Låg last tid efter kl 22:00 - 06:00”. Det innebär att jag betalar halva effektavgiften mot att jag startat tidigare ex kl 18:00. Det som jag max kan få i effektavgift en månad är 370 kr. Då laddar jag enbart på ”Hög last tid och har ett snitt på 14 kW per månad. Är det 14 kW på ”Låg last tid blir min effekt avgift hälften, ca 185 kr / månad. Det är omöjligt för då har säkringen utlöst och skall inträffa minst 3 ggr per månad. Är det medel användning mindre än 14 kW blir månads effekt avgift lägre.
Okej, det här har inte med något alls att göra vad jag kan se. Hur stor effektavgift du inte kan få eftersom du då blåser säkringarna är ju rätt irrelevant för någon diskussion över huvud taget.
E Sören Carlsson skrev:
Att kostnader som skatt, överföringsavgift mm är högre än spotpriset är inte heller det relevant för att flytta ex. billaddning till natten istället för direkt man kommer hem.
Extra avgifter plus spotpris vid 18 > extra avgifter plus spot mitt i natten (det kan givetvis finnas undantag, men de är få).
Så det har aldrig varit klokt att ladda bilen vid middagstid, oavsett om du har effektavgift eller inte. Så länge vi pratar om någon som betalar spotpriset på el vill säga (och man inte bara laddar med överskott från solceller/batteri).

lilytwig lilytwig skrev:
Jag sparar ca 4 000:-/år på att förbruka under rätt tid. Beräknar att spara 5 000:-/år genom att ta hänsyn till effektaxa. 3 000:-/år genom smartladdning och grid rewards. Och ett par tusen ytterligare genom att ha minskat förbrukningen.
Innan timpris, solceller och elbil köpte jag el (exkl nätavgifter) för 26 000:-/år. Nu ligger det på 12 000:-
Tacksam för svar, för jag förstår inte din uträkning. Vi glömmer dina fakturor utan enbart elförbrukning. Jag har själv, solceller, elbil, värmepump osv. Min förbrukning minskade med ca 10000 kW, när jag monterade in en luft värmepump och solceller . När solen lyser blir det exportförsäljning pga solceller och när solen är uppe. När temperaturen sjunker och eller blåser vid dessa tillfällen. Blir el förbrukning högre. Jag använder ca 6000- 6500 kW till elbilen. Det ingår inte i din beräkningen av använd el i kW. Nu vet jag inte hur många mil du kör eller laddar hemma. Effekt avgift för man betala oavsett förbrukning och tid på dygnet , men man kan hålla nere den om man använder den under ”Låg last tid”. När du räknar besparing, för man inte glömma bort inköps kostnaden för solceller, elbils inköp, ( värdeminskningen) ev räntor för inköp och ev kostnad för isolering av huset, inköp värme pump osv. För mig är effektavgiften max 370 kr / månad vid användning av Hög last tid. Vid låg last är den hälften. Har du 20 A huvudsäkring kan man inte använda mer än max ca 14 kW. Då blir uträkningen medel förbrukning månad x effekt avgifts kostnad som är olika var man bor. Svårare än så är det inte, att räkna uteffekt avgiften.

Jag betalar spotpris plus elbolaget avgifter.

Nu framgår det inte din text, ur många kW solcellerna producerar, husets förbrukning innan och efter eller hur många kW du använder till din elbil. Du nämner att inte hur du minskat din förbrukning. Så det är säkert fler saker du gjort.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.