E Sören Carlsson skrev:
När sedan olika tillägg, ex moms så blir skillnaden ännu större.
Njae, det är bara momsen som växer med de där spotpriserna, skatten och överföringsavgiften och abbonnemangsavgiften är fasta, så skillnaden (i procent) minskar troligen när man räknat in dem.

E Sören Carlsson skrev:
Hej
Se ned
För att specificera priset för ditt område, om du bor i Södra Sverige (SE4), var medelpriset i september 106,60 öre/kWh.

Här är en översikt:

• Elområde 1: 34,30 öre/kWh
  • Elområde 2: 33,11 öre/kWh
  • Elområde 3: 83,91 öre/kWh
  • Elområde 4: 106,60 öre/kWh
Dessa priser gäller för september 2025 och visar genomsnittliga spotpriser.
Nej, det där visar något annat.
Det genomsnittliga spotpriset för september var 17,2; 16,3, 52,3 och 70,6 öre/kWh för resp. elområde.
Nordpool

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Unikt namn
Vad var det genomsnittliga priset på sista raden? Dvs. ink nätavgifter och allt sånt.

B bhus2021 skrev:
Njae, det är bara momsen som växer med de där spotpriserna, skatten och överföringsavgiften och abbonnemangsavgiften är fasta, så skillnaden (i procent) minskar troligen när man räknat in dem.
Ursäkta förstår ingenting. I elområde 2 var medelpriset 33,11 öre /kW exkl moms. I elområde 4 var priset 106,60 öre/kW exkl moms. Skillnad mellan elområderna är 73,49 öre/ kW ekl moms. Du kan räkna hur du vill men momsen i kr blir alltid mer om beloppet är högre i kr / öre. För att göra en korrekt uträkning måste man lägga till alla fasta kostnader, dem har du ingen vetskap om eftersom alla elbolag har olika avgifter i kronor. Därför redovisas alltid elpris på olika jämförelsesidor enbart elpris utan tillägg. Vissa elbolag har högre tillägg på spotpriset på el än andra. Vissa elbolag har högre fasta oriser än andra. Jag betalar alltid mina fakturor i kronor , det är det som jag blir fakturerad i. Det alla kan alla se är att elpriset är högst i elområde 4 och lägst i elområde 1 o 2.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, det där visar något annat.
Det genomsnittliga spotpriset för september var 17,2; 16,3, 52,3 och 70,6 öre/kWh för resp. elområde.
Nordpool
Hans priser var kanske ex moms och skatter. Mitt snittpris i september blev 48 öre vilket är nära 25% under uppgivet ovan.

Magnus E K
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad var det genomsnittliga priset på sista raden? Dvs. ink nätavgifter och allt sånt.
Helt meningslös siffra eftersom den inte går att jämföra med någon annan. 250 kr/kWh för mig i augusti 2015 t ex.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
El September SE4 Skekraft utan avtal (mitt avtal har gått ut och det nya har strulat med anmälan till nätägaren så inga rabatter eller nerskriven månadsavgift)
Elräkning specifikation med kostnader för elhandel under september 2025, inklusive spotpris, rörliga kostnader, fasta påslag och moms, totalt 194,81 SEK.
Nät
E.ON faktura för el-abonnemang, elöverföring och energiskatt med total kostnad 709 kr för september utan avtal och inga rabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Unikt namn
Magnus E K Magnus E K skrev:
Helt meningslös siffra eftersom den inte går att jämföra med någon annan. 250 kr/kWh för mig i augusti 2015 t ex.
Det beror på vad man försöker jämföra med. Vad folk faktiskt betalar eller en marginell del av fakturan.

S stpal skrev:
Finns ingen möjlighet att de kan ens tro per kvartsintervall ett dygn i förväg. Hela konstruktionen är ju helt vansinnig. Det är synd om oss.
Om de gissar helt fel på kvartspriserna så kommer det att jämna ut sig med tiden, efter att de sett resultatet. Å andra sidan har vi ju sett rätt kraftiga språng vid timpris så upplösning på timme har ju inte varit optimalt.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det beror på vad man försöker jämföra med. Vad folk faktiskt betalar eller en marginell del av fakturan.
Jag tycker att det enda vettiga är att försöka ha koll på sin egen marginalkostnad. Hur mycket kan jag spara på att minska min förbrukning? Eller hur mycket mer kostar det att öka min förbrukning?

Förut var det ganska enkelt. En rörlig del och en fast.
För dem som idag har timpriser, solceller och batterier samt effektavgifter är det krångligt värre att hålla rätt på...

B BrokenArrow skrev:
Förut var det ganska enkelt. En rörlig del och en fast.
För dem som idag har timpriser, solceller och batterier samt effektavgifter är det krångligt värre att hålla rätt på...
Det är därför man skall använda datorer till det. En arbetskollega försökte få med mig att starta ett företag som skulle sälja sådana lösningar, främst till prefab-tillverkare av hus. Men jag kunde inte få ihop kalkylen på hur vi skulle kunna sälja tillräckligt i början.

Jag har också fått jobberbjudande av ett företag som försökte göra en nischad produkt liknande Tibbers lösningar (som skulle följa med när man köpte elbil), men där skulle jag inte få tillräckligt hög lön.

Det finns en del som försöker ta fram sådana produkter

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
när det var timpris kunde jag enkelt ladda ned månadens spotpriser per timma och dag, men nu visas enbart kvartspriser per unik dag alternativt ett genomsnittligt pris per dag i månadsvyn. Var kan jag ladda ned spotpris per kvart för en hel månad?

J Jimpalimpa83 skrev:
när det var timpris kunde jag enkelt ladda ned månadens spotpriser per timma och dag, men nu visas enbart kvartspriser per unik dag alternativt ett genomsnittligt pris per dag i månadsvyn. Var kan jag ladda ned spotpris per kvart för en hel månad?
Förstår inte varför du fokuserar så mycket på spotpris? Vi pratar om ören / kW när det gäller olika elbolag. Den stora förändringen är effektavgiften. Vet inte vilken effektavgift ditt elbolag har? Det som du inte kan förändra oavsett spotpris är effektavgift som varierar stort mellan olika elbolag och den kan du inte ändra. Har du 20 A huvudsäkring i huset kan använda max ca 14 kW användas samtidigt x effektavgift månad. Där efter går säkringen i huset. Är effektavgiften 30 kr/kW blir det 30 kr x14 kW = 420 kr/ månad. Är den 80 kr x 14 kW= 1120 kr/ månad. Nu tror inte jag inte det blir 14 kW eftersom det skall bli snitt på de 3 högsta förbrukningarna per timma / månad. Då spelar inte ett par ören inte så stor roll. Sammanfattning: använd inte alla el prylar samtidigt som du ev laddar bilen, badar bastu, badar spabad osv. Oavsett förbrukning / spotpris osv kommer du få en räkning på effektavgift.

Redigerat:
J Jimpalimpa83 skrev:
Jag hade gjort ett enkelt script utifrån detta API:
- https://www.elprisetjustnu.se/elpris-api
Eller rättare sagt, jag har redan det scriptet hemma hos mig. Det spottar ur sig priserna som en CSV-fil som kan läsas rakt in i Excel eller vilket spreadsheet man nu vill ha för att räkna ut hur förbrukning och kostnader, samt räkna ut hur mycket pengar jag tjänar (jag kanske borde göra det också i kod iofs, så jag slapp det manuella steget) . Jag hämtar min förbrukning från min HAN-portsläsare och den går också in i en CSV-fil. Sedan importerar jag bara dessa filer in i Google-docs-arket och får ut medelpriser av olika slag, samt hur mycket jag tjänat mot medelpriset över tid (som är mycket lägre än det viktade medelpriset som

Elpriserna på källan kan ligga någon procent fel då Euro-kursen som används inte är exakt den kurs som man har i handeln.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
E Sören Carlsson skrev:
Förstår inte varför du fokuserar så mycket på spotpris? Vi pratar om ören / kW när det gäller olika elbolag. Den stora förändringen är effektavgiften. Vet inte vilken effektavgift ditt elbolag har? Det som du inte kan förändra oavsett spotpris är effektavgift som varierar stort mellan olika elbolag och den kan du inte ändra. Har du 20 A huvudsäkring i huset kan använda max ca 14 kW användas samtidigt x effektavgift månad. Där efter går säkringen i huset. Är effektavgiften 30 kr/kW blir det 30 kr x14 kW = 420 kr/ månad. Är den 80 kr x 14 kW= 1120 kr/ månad. Nu tror inte jag inte det blir 14 kW eftersom det skall bli snitt på de 3 högsta förbrukningarna per timma / månad. Då spelar inte ett par ören inte så stor roll. Sammanfattning: använd inte alla el prylar samtidigt som du ev laddar bilen, badar bastu, badar spabad osv. Oavsett förbrukning / spotpris osv kommer du få en räkning på effektavgift.
för min del handlar det om att tracka vad det kostar att ladda elbilen på ett smidigt sätt och innan har jag trackat det med excel (i och med alla andra avgifter som du nämner) men det förutsätter att jag får enkelt tillgång till spotpriser på månadsbasis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.