Magnus E K
Dags att plocka fram fakturan för december 2022 igen och kolla hur hög andel av totalkostnaden som var för själva elen...

M Martin Lundmark skrev:
Klädkedjan H&M har tecknat ett avtal som innebär att de kommer att köpa all producerad el från den enorma parken.
Go woke, get broke!

Magnus E K Magnus E K skrev:
Dags att plocka fram fakturan för december 2022 igen och kolla hur hög andel av totalkostnaden som var för själva elen...
För mig i SE2 var kostnaden för el 60% av hela fakturan.

Fakturabeloppet fördelade sig på dessa mottagare:
Nätbolaget: 721kr
Elhandelsbolaget: 3640kr
Staten: 1657kr

Det som är märkligt med prisdiskussionen på el är att fokus enbart ligger på elhandelsbolagets pris per kWh. När det gäller bensin och diesel är det istället totalkostnaden per liter som inkluderar både moms och energiskatt som diskuteras. Är det för att på elfakturan så blir det synligt? Eller vad beror det på? Det är ju fortfarande det totala beloppet som ska betalas...

Som jämförelse kommer också hur senaste fakturan fördelades:
Nätbolaget: 690kr
Elhandelsbolaget: 373kr (20% av fakturabeloppet)
Staten: 758kr
(20

Redigerat:
K Kakelugnen566 skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg
Jag har haft timpris, men det har ju ändrats nu.
Till och med det bolag jag ska ha från nästa år har också meddelat att "nu har du kvartspris"!
Det känns som att det inte är någon idé längre att ha kvartspris
Är det någon som tänker ändra till rörligt pris?
Varför är det inte någon ide att ha kvartspris? Var det vettigt med timpris är det rimligtvis fortsatt vettigt med kvartspris.

tveksamt tveksamt skrev:
Varför är det inte någon ide att ha kvartspris? Var det vettigt med timpris är det rimligtvis fortsatt vettigt med kvartspris.
precis, om man fortsätter att automatisera på timprismedlet så kan man ju låtsas att det inte blev kvartspriser, det blir exakt samma.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K
B bhus2021 skrev:
precis, om man fortsätter att automatisera på timprismedlet så kan man ju låtsas att det inte blev kvartspriser, det blir exakt samma.
tveksamt tveksamt skrev:
Jag hör dig, tack för svaret

Magnus E K
B BrokenArrow skrev:

Det som är märkligt med prisdiskussionen på el är att fokus enbart ligger på elhandelsbolagets pris per kWh. När det gäller bensin och diesel är det istället totalkostnaden per liter som inkluderar både moms och energiskatt som diskuteras. Är det för att på elfakturan så blir det synligt? Eller vad beror det på? Det är ju fortfarande det totala beloppet som ska betalas...

(20
Därför att det bara är där man kan påverka själv utan att flytta (bortsett från effektavgiften som inte införts överallt än) och även för att det är priset på själva elen som har potential att plötsligt leda till en oväntat mycket högre utgift än planerat.

B bhus2021 skrev:
Lite bättre dock, detta då man hittar rätt kvartar istället för rätt timmar och då får bättre upplösning på körningen, oavsett vilka priser man optimerar mot.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
K
Magnus E K Magnus E K skrev:
Redigering: Om jag loggar in på nätägarens hemsida visas dock inte kvartsförbrukningen korrekt i nuläget; den blir bara timförbrukningen dividerad med fyra. Men det poppar också upp en varning
Ok. Tack. Man får ju hoppas att de räknar rätt.
B BrokenArrow skrev:

(20
Låter väldigt märkligt.. här är det i princip tvärt om över 75% går till nätägaren. Varför bara 373 till elhandelsbolaget andra månaden? Fakturerar staten extra avgifter vid sidan av eller ska man helt enkelt räkna på moms på ovan siffror?

Här såg mina fakturor ut inkl moms.
Juli. 650 kr till elnät, 220 kr till elhandelsbolaget
Aug. 680 kr till elnät, 240 kr till elhandelsbolaget
Sep. 780 kr till elnät och 400 till elhandelsbolaget
SE4 och då har vi inte infört effekttaxorna ännu (vilka iofs förhoppningsvis kan sänka elnätsavgiften).

Edit. Tittar vi på högförbrukarmånaderna så ser det litelite bättre ut men fortfarande 60% till elnätet;
Jan 2025. 1260 kr till elnät och 720 till elhandelsbolaget.

Sen ska jag verkligen inte klaga vet många som har betydligt sämre elnät och villkor än oss.

Redigerat:
K Kallebo skrev:

Låter väldigt märkligt.. här är det i princip tvärt om över 75% går till nätägaren. Varför bara 373 till elhandelsbolaget andra månaden? Fakturerar staten extra avgifter vid sidan av eller ska man helt enkelt räkna på moms på ovan siffror?

SE4 och då har vi inte infört effekttaxorna ännu (vilka iofs förhoppningsvis kan sänka elnätsavgiften).

Edit. Tittar vi på högförbrukarmånaderna så ser det litelite bättre ut men fortfarande 60% till elnätet;

Sen ska jag verkligen inte klaga vet många som har betydligt sämre elnät och villkor än oss.
Du missar att BrokenArrow svarade på kostnaden för Dec 2022 när elpriset i syd var tre spänn typ, men i SE2 var det bättre, så elpriset var ”trots” prischocken bara 60% av totala elräkningen

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Unikt namn
B BrokenArrow skrev:
Känns som det bara är för att spä på missnöjet med elpriserna. Det är helt enkelt en FÖR bra story att elen kostar 3öre (på natten) i norr och 13spänn (under maxlasttimman) i se4.
Folk reagerar och det driver klick.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:

Totala elpriset i kW pris när allt är inräknat, är ju beroende på vilket elområde du tillhör. Jämför elpris i elområde 1 till elområde 4. Där är det stora skillnader, av den anledningen slår elpriset olika. Tänk på att ju högre elpris, ju mer stiger priset pga moms som läggs på elpriset.

K Kallebo skrev:
Nä, staten fakturerar inga extra avgifter, men staten tar ju dels in energiskatten och dels moms för både nät och elhandel. I min listning har jag lagt statens intäkter för elskatt och moms separat.
Det är ju inte nätägaren som får in energiskatten även om den ligger med på den fakturan. För några år sedan låg istället energiskatten på elhandelsfakturan, eftersom den skatten är kopplad till just elkonsumtionen.

Så ja, 373kr är ex. moms (och energiskatt)
K Kallebo skrev:
Ja, om man bara jämför fakturabeloppen så ser det ju ut som om elnätet är dyrt, men energiskatten är ju egentligen kopplad till elkonsumtionen.

Men du i SE4 verkar ändå ha betydligt lägre faktura för september än jag i SE2, men jag måste väl bli bättre på att spara. 😉

B BrokenArrow skrev:
Nä, staten fakturerar inga extra avgifter, men staten tar ju dels in energiskatten och dels moms för både nät och elhandel. I min listning har jag lagt statens intäkter för elskatt och moms separat.
Det är ju inte nätägaren som får in energiskatten även om den ligger med på den fakturan. För några år sedan låg istället energiskatten på elhandelsfakturan, eftersom den skatten är kopplad till just elkonsumtionen.

Så ja, 373kr är ex. moms (och energiskatt)

Ja, om man bara jämför fakturabeloppen så ser det ju ut som om elnätet är dyrt, men energiskatten är ju egentligen kopplad till elkonsumtionen.

Men du i SE4 verkar ändå ha betydligt lägre faktura för september än jag i SE2, men jag måste väl bli bättre på att spara. 😉
Hej
Se ned
För att specificera priset för ditt område, om du bor i Södra Sverige (SE4), var medelpriset i september 106,60 öre/kWh.

Här är en översikt:

Dessa priser gäller för september 2025 och visar genomsnittliga spotpriser.

E Sören Carlsson skrev:
Hej
Se ned
För att specificera priset för ditt område, om du bor i Södra Sverige (SE4), var medelpriset i september 106,60 öre/kWh.

Här är en översikt:

• Elområde 1: 34,30 öre/kWh
  • Elområde 2: 33,11 öre/kWh
  • Elområde 3: 83,91 öre/kWh
  • Elområde 4: 106,60 öre/kWh
Dessa priser gäller för september 2025 och visar genomsnittliga spotpriser.
När sedan olika tillägg, ex moms så blir skillnaden ännu större.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.