pacman42 pacman42 skrev:
Vilket är min poäng. Det blir inga affärer om man minskar på riskerna. Och nu minskar man på riskerna och då blir det inga vindparker heller.
Du vet fortfarande vad som är optimal risk. Sedan kan du vara smart eller korkad.
I detta fall verkar det ha varit EIB som varit korkade och inte fattat riskdelen.

K
I mina el-appar både från nätägaren och den från leverantören redovisas fortfarande timpriser. När det var som värst och priset varierade en kr mellan kvartarna i samma timme så ser det ut som att de dragit ett snittpris för timmen trots att jag slog på ugn och förbrukare precis rätt för att få det lägre priset.

Har skrivit och frågat men inte fått något svar..

Om elleverantörerna kommer att debitera timpriser blir ju kvartspriserna snarast missvisande.. är det någon som sett något liknande?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Magnus E K
Jag fick brev om att mitt timprisavtal (som snart är inne på sitt åttonde år) automatiskt skulle övergå till kvartspris så tar för givet att det kommer mätas och räknas ut korrekt. Får väl kontrollräkna en månad (november; oktober är för jobbig med det där dygnet som har en extra timme).

Redigering: Om jag loggar in på nätägarens hemsida visas dock inte kvartsförbrukningen korrekt i nuläget; den blir bara timförbrukningen dividerad med fyra. Men det poppar också upp en varning om att de visade värdena kan ha "lägre upplösning" än vad som kommer faktureras.

Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vad är det imorgon då? 30ggr dyrare i SE3 än mitt SE2 som snitt

Som värst 160ggr dyrare i SE3 vid 06:15-06:30

skit i smart styrning. Flytta!

Magnus E K
P Pligg85 skrev:
Vad är det imorgon då? 30ggr dyrare i SE3 än mitt SE2 som snitt

Som värst 160ggr dyrare i SE3 vid 06:15-06:30

skit i smart styrning. Flytta!
Meningslöst att räkna multiplikativt när priset kan vara negativt. Mer intressant att kolla den absoluta skillnaden i kronor per kWh.

Gäller även över dygnet; om priset ett kallt decemberdygn är 7 kr på natten och 10 kr som högst på dagen så tjänar man mer på att flytta förbrukning än om priset är -5 öre på natten och 2,50 på dagen.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Meningslöst att räkna multiplikativt när priset kan vara negativt. Mer intressant att kolla den absoluta skillnaden i kronor per kWh.

Gäller även över dygnet; om priset ett kallt decemberdygn är 7 kr på natten och 10 kr som högst på dagen så tjänar man mer på att flytta förbrukning än om priset är -5 öre på natten och 2,50 på dagen.
Det är ett mer effektivt sätt att driva med folk i SE3 och SE4 om inte annat

• Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du vet fortfarande vad som är optimal risk. Sedan kan du vara smart eller korkad.
I detta fall verkar det ha varit EIB som varit korkade och inte fattat riskdelen.
Det föll bort ett "inte" i första meningen. Men det var kanske uppenbart för alla.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag fick brev om att mitt timprisavtal (som snart är inne på sitt åttonde år) automatiskt skulle övergå till kvartspris så tar för givet att det kommer mätas och räknas ut korrekt. Får väl kontrollräkna en månad (november; oktober är för jobbig med det där dygnet som har en extra timme).

Redigering: Om jag loggar in på nätägarens hemsida visas dock inte kvartsförbrukningen korrekt i nuläget; den blir bara timförbrukningen dividerad med fyra. Men det poppar också upp en varning om att de visade värdena kan ha "lägre upplösning" än vad som kommer faktureras.
Då är dom litet efter. Jag ser förbrukningen per kvart. Kan även ladda ner en excellista. Men inte för nuvarande dag utan bara från 1 okt tom i går.

Attitudeswe
Nätbolaget visar nu sin kvartsmätning. Tibber ligger efter dock...

Energiförbrukningsgraf med data från 2025-10-04, visar åtgång i kWh över tid. Voxvärden markerade längs linjen, toppar vid 11:45.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nätbolaget vidar nu sin kvartsmätning. Tibber ligger efter dock...

[bild]
Spännande att det skall vara så svårt. Det försenades ändå fyra månader, så de fick fyra månader extra på sig. Men det innebar bara att de sköt upp kodändringen fem månader, eller?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Spännande att det skall vara så svårt. Det försenades ändå fyra månader, så de fick fyra månader extra på sig. Men det innebar bara att de sköt upp kodändringen fem månader, eller?
Vår vindförening fick i sista stund backa från ett tänkt avtal för externa elköp med koppling till marknadspriset.
Anledning? : leverantören skulle få för många decimaler i sitt system...
Den som förklarade gav inga mer detaljer så jag kan inte svara...

K
Nu har jag inte läst alla inlägg
Jag har haft timpris, men det har ju ändrats nu.
Till och med det bolag jag ska ha från nästa år har också meddelat att "nu har du kvartspris"!
Det känns som att det inte är någon idé längre att ha kvartspris
Är det någon som tänker ändra till rörligt pris?

Attitudeswe
K Kakelugnen566 skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg
Jag har haft timpris, men det har ju ändrats nu.
Till och med det bolag jag ska ha från nästa år har också meddelat att "nu har du kvartspris"!
Det känns som att det inte är någon idé längre att ha kvartspris
Är det någon som tänker ändra till rörligt pris?
Inte en chans att jag vill betala 50% mer för mitt energibehov.

Elprischart för 2025 visar 49,8 öre/kWh för "Ditt hem", lägre än jämförelsevärdena 71,6, 73,3 och 73,3 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Inte en chans att jag vill betala 50% mer för mitt energibehov.

[bild]
Håller med om att högt elpris är dåligt för alla. Det som slår högst på totala elpriset som alla får betala är alla olika typer av avgifter, moms effektavgift osv. Dessa kostnader är mycket mer än kW priset på el, oavsett hur man köper el. Varför är det ingen som skriver om det?

E Sören Carlsson skrev:
Håller med om att högt elpris är dåligt för alla. Det som slår högst på totala elpriset som alla får betala är alla olika typer av avgifter, moms effektavgift osv. Dessa kostnader är mycket mer än kW priset på el, oavsett hur man köper el. Varför är det ingen som skriver om det?
Det har jag framfört i den andra tråden. Energipriset är en skitsak och går att förhandla om med dom som säljer EL, men övriga kostnader om nätavgift/effektavgift/skatt/moms är inte förhandlingsbara delar och dom är vida överstigande energipriserna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.