L lop3r skrev:
Jag är helt med på att det borde vara planekonomi som baseras på forskning.
Jag ställer mig dock väldigt skeptisk till att det är någon forskning som ligger till grund för högergubbarna i skånska kommuners nekande av havsbaserad vindkraft.
Vad jag har läst så verkar havsbaserad vindkraft vara det billigaste sättet att producera ström nästan hela tiden. Mark baserad är mycket billigare men står oftare still.
Bolagen vill ju inte bygga parker. I princip alla projekt är lagda på is pga förväntat dålig lönsamhet (läs det som att de kommer att gå med förlust - många parker i Sverige gör nämligen det).

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Attitudeswe
Har inte förlusterna mycket att göra med att parkerna sålde på för låga nivåer i förskott. När det sen blåser för lite måste dom köpa vattenkraft till högt pris för att täcka upp.

Hade dom istället sålt på spotmarknaden bara hade dom gjort stora vinster.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lop3r

Du frågar ”Är bolagens ingenjörer och forskare så dåliga på att räkna på detta”

Idag är det sällan ingenjörer som tar beslut om investeringar. Det görs av andra beslutsfattare ofta baserat på ekonomiska kalkyler och marknadsföring. Ingenjörer tillfrågas snarare som utförare och möjligen som felsökare om driften inte fungerar.

Läs till exempel här ”Sveriges största solcellspark invigs – all el köps upp av H&M
På onsdagen invigs Sveriges största solcellspark i Hultsfred. Klädkedjan H&M har tecknat ett avtal som innebär att de kommer att köpa all producerad el från den enorma parken. – Det handlar om att varumärket ska förknippas med gröna gärningar, säger varumärkesforskaren Eva Ossiansson.
[länk]

Ibland krävs det långa elavtal (PPA) för att till exempel få igenom finansieringen.

Se här; ”Markbygden Ett – konkursmässigt trots ägartillskott på två miljarder”
Markbygden Ett överlevde 2024, men det var på håret. Med ett ägartillskott på nästan två miljarder klarade man sig året ut. Bolaget är dock fortfarande konkursmässigt och problemen kvarstår. Markbygden Ett i Piteå, Europas största landbaserade vindkraftspark, överlevde 2024 på håret.”

”Det var hösten 2023 som vindkraftsparken Markbygden Ett ansökte om rekonstruktion.
Det enskilt största bekymret för bolaget har varit ett elhandelsavtal (PPA) med den norska aluminiumtillverkaren Hydro som sträckt sig fram till 2039.”
[länk]

När stora delar av Sveriges elkraftförsörjning byggdes upp (för drygt 60 år sedan) då var det Ingenjörer på Kungliga Vattenfallsstyrelsen och dåvarande ASEA som satt i styrelserna och som tog besluten.

Läs till exempel om tillkomsten av ”Suorvadammen”; [länk]

Läs om; ”PPA – ett långsiktigt avtal om inköp av el”
[länk]
Fast problemet med Markbygdens och andras sk PPA är ju de inte är PPA.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har inte förlusterna mycket att göra med att parkerna sålde på för låga nivåer i förskott. När det sen blåser för lite måste dom köpa vattenkraft till högt pris för att täcka upp.

Hej Attitudeswe

I förra inlägget (#164) försökte jag lyfta fram att det finns ”konstgjorda” motiveringar till många satsningar, samtidigt som vi har svårt med den långsiktiga målbilden.

Om man nu behöver ett 19-årigt PPA avtal gällande försäljning av elenergin från en uppbyggd vindkraftpark, för att få låna till finansieringen av köpet av vindkraftsparken. Då gäller det, att inte fler satsar på vind (och sol) så att elpriserna pressas nedåt.

Har vi val vart fjärde år där målbilden ändras (rivs upp) var gång dety blir maktskifte så är det svårt att agera på elkraftmarknaden där byggtider (från ide till färdig produktion) är säg mellan 6-17 år (om ingen protesterar).

K karlmb skrev:
Fast problemet med Markbygdens och andras sk PPA är ju de inte är PPA.
Hej karlmb

?

I artikeln jag citerade, och hänvisade till stod det bland annat;

”Det var hösten 2023 som vindkraftsparken Markbygden Ett ansökte om rekonstruktion.
Det enskilt största bekymret för bolaget har varit ett elhandelsavtal (PPA) med den norska aluminiumtillverkaren Hydro som sträckt sig fram till 2039.”
https://www.affarsvarlden.se/artike...smassigt-trots-agartillskott-pa-tva-miljarder

Attitudeswe Attitudeswe skrev:

Nej, de hade inte gjort några vinster alls - för då hade de inte fått finansiering. Syftet med PPA är att skriva långa avtal för att garantera en omsättning som man kan låna på. Och de som vill köpa elen, de kommer inte att skriva på ett PPA med högre priser för då kan de lika gärna handla på spotmarknaden. Det handlar om vem som skall ta riskerna och hur detta hanteras mot långivarna.

Attitudeswe
Då får man hoppas dom skrivit in nån indexering med inflationen - annars är ju PPA riktigt kass för säljaren...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

?

I artikeln jag citerade, och hänvisade till stod det bland annat;

[länk]
Det råder en missuppfatttning om hur ett PPA måste se ut.

pacman42 pacman42 skrev:
Och de som vill köpa elen, de kommer inte att skriva på ett PPA med högre priser för då kan de lika gärna handla på spotmarknaden.
Priser eller villkor, hur kan du veta att Markbygden skrev det ultimata avtalet som ingen skulle vilja gå över?

K karlmb skrev:
Priser eller villkor, hur kan du veta att Markbygden skrev det ultimata avtalet som ingen skulle vilja gå över?
Det vet jag inte. Hur är det med de andra vindparkerna då? De som har samma problem, exempelvis denna park?
- https://www.dagensps.se/bors-finans/vindkraftspark-har-miljardskulder-efter-konkurs/

Men hade de haft bättre förutsättningar för att skriva fördelaktiga förutsättningar så hade de väl gjort det?

Magnus E K
Det finns inga vindkraftsparker. Det är industriområden.

pacman42 pacman42 skrev:
Det vet jag inte. Hur är det med de andra vindparkerna då? De som har samma problem, exempelvis denna park?
- [länk]

Men hade de haft bättre förutsättningar för att skriva fördelaktiga förutsättningar så hade de väl gjort det?
Som vanligt sitter väl alla verksamheter med sina avtal och förvaltar dem.
När avtal skrivs eller förnyas försöker man kanske öka intäkter eller minska risk.
Vad som verkade vara en rimlig affär för 5 år sen är inte alltid det.
Detta är inget statiskt som man kan i förväg veta 100% om under hela avtalstiden.
Då hade risken varit noll och priset troligen därefter.
Så alla får göra en avvägning mellan risk och intjäning.

K karlmb skrev:
Som vanligt sitter väl alla verksamheter med sina avtal och förvaltar dem.
När avtal skrivs eller förnyas försöker man kanske öka intäkter eller minska risk.
Vad som verkade vara en rimlig affär för 5 år sen är inte alltid det.
Detta är inget statiskt som man kan i förväg veta 100% om under hela avtalstiden.
Då hade risken varit noll och priset troligen därefter.
Så alla får göra en avvägning mellan risk och intjäning.
Vilket är min poäng. Det blir inga affärer om man minskar på riskerna. Och nu minskar man på riskerna och då blir det inga vindparker heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.