PerraNi skrev:
Ja! Den gamla hade JFB. Jag har bytt till en infälld istället för utanpåliggande.

Den nya är i plåt och plåten är jordad. Jag tänkte att det är ifall det blir fel och plåten blir strömförande så ska JFB slå ifrån. Sen kan jag inte det här med att kunna mäta upp spänning mellan plåten och fas jämfört med att plåten är strömförande. Därför jag slutade och frågade er istället.
Alltså om spänningen smiter innan jordfelsbrytare, så löser inte jordfelsbrytare.

Sen genomföringen du har på inkommande är ytterst bristfällig, den borde komma i rör, med kabelgenomföring etc. Det kan vara där som plåten skaver in i en ledare.....

Detta är inget du borde göra själv. Anlita någon.
 
Farstatjej90
Tycker ni ska sluta vara negativa mot TS!
Bra jobbat! Du lär dig ju mycket här! Så himla bra att du mäter, stannar upp och frågar! Du tar verkligen elsäkerhet på allvar! Heja TS!🥳
 
  • Haha
  • Gilla
jonas_da och 5 till
  • Laddar…
Om jag tolkar tråden rätt så finns det ju inte något fysiskt fel, det var bara TS som hade fel förväntningar, och var lite otydlig då bilderna inte visar hur det faktistk ser ut. Rätt?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tycker ni ska sluta vara negativa mot TS!
Bra jobbat! Du lär dig ju mycket här! Så himla bra att du mäter, stannar upp och frågar! Du tar verkligen elsäkerhet på allvar! Heja TS!🥳
Har väldigt svårt att hålla med att man tar elsäkerheten på allvar när man ger sig på ett centralbyte som lekman.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
F Ford50 skrev:
Har väldigt svårt att hålla med att man tar elsäkerheten på allvar när man ger sig på ett centralbyte som lekman.
Kanske TS har dålig ekonomi och den gamla var helt slut?
Jag tycker tvärtom att det här väl visar att man inte behöver förstå särskilt mycket för att byta elcentral. TS har ju lyckats. Men inte förstått mätningarna. Men det påverkar ju inte funktionen vad jag förstår.
Det enda fel jag sett i tråden är det här röret som skulle gå in längre. Tror du det är garanterat att en elektriker aldrig gör så? Det tror inte jag....🤔
 
Farstatjej90
T TypRätt skrev:
Om jag tolkar tråden rätt så finns det ju inte något fysiskt fel, det var bara TS som hade fel förväntningar, och var lite otydlig då bilderna inte visar hur det faktistk ser ut. Rätt?
Jo det där röret verkar flera vara överens om borde gått in i centralen för att undvika skav på kablarna.
Känns som en rätt liten anmärkning.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kanske TS har dålig ekonomi och den gamla var helt slut?
Jag tycker tvärtom att det här väl visar att man inte behöver förstå särskilt mycket för att byta elcentral. TS har ju lyckats. Men inte förstått mätningarna. Men det påverkar ju inte funktionen vad jag förstår.
Det enda fel jag sett i tråden är det här röret som skulle gå in längre. Tror du det är garanterat att en elektriker aldrig gör så? Det tror inte jag....🤔
Här handlar det inte om vad man tycker utan om vad lagen säger att man får göra.

Själv tänkte jag sätta lite socker jäst och vatten på jäsning inför midsommar.
 
  • Gilla
  • Haha
elveteran och 4 till
  • Laddar…
F Ford50 skrev:
Har väldigt svårt att hålla med att man tar elsäkerheten på allvar när man ger sig på ett centralbyte som lekman.
En lekman kan mycket väl göra ett centralbyte, dvs ha den kunskap som behövs.
Det är inte raketforskning i en enkel central som vi ser här, och fanns ju en likadan som mall.
Vilka fel hittar du i denna installation och hur bedömer du TS kompetens för att göra detta?
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det där röret verkar flera vara överens om borde gått in i centralen för att undvika skav på kablarna.
Känns som en rätt liten anmärkning.
Absolut, men det jag menar med fysiska fel är inte estetiska eller regelvidriga utan någon som gör att det inte fungerar eller beter sig som tänkt, just ang de oskyddade trådarna så har ju TS redan vid två tillfällen svarat att han kommer åtgärda detta:
"Ja, ska som sagt förlänga matande kabel, var en tillfällig lösning nu.".
 
F Ford50 skrev:
[länk]
Jag ställde frågan till dig och förväntar mig dina svar på dem.
 
  • Gilla
orutti och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
F Ford50 skrev:
Här handlar det inte om vad man tycker utan om vad lagen säger att man får göra.

Själv tänkte jag sätta lite socker jäst och vatten på jäsning inför midsommar.
Vad lagen säger alltså. Har du kört för fort nån gång? Det är livsfarligt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ställde frågan till dig och förväntar mig dina svar på dem.
Är ju inte jag som hittat på vilka regler som gäller. Tyckte det var enklare att TS läste själv på elsäkerhetsverket.
En lekman får ej byta elcentral då den tillhör den fasta installationen. Enbart uttag och strömbrytare upp till 16A får bytas om man har nödvändig kännedom.

Kan tycka det är rätt skrämmande att personer som inte verkar ha särskilt mycket mer kunnande än TS ger tips och hejar på.
 
  • Gilla
elveteran och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
F Ford50 skrev:
Är ju inte jag som hittat på vilka regler som gäller. Tyckte det var enklare att TS läste själv på elsäkerhetsverket.
En lekman får ej byta elcentral då den tillhör den fasta installationen. Enbart uttag och strömbrytare upp till 16A får bytas om man har nödvändig kännedom.

Kan tycka det är rätt skrämmande att personer som inte verkar ha särskilt mycket mer kunnande än TS ger tips och hejar på.
Skrämmer det inte dig mer att de flesta nog inte gör några trådar på forum och inte får några tips?🤔
 
  • Gilla
orutti och 3 till
  • Laddar…
G
Bra jobbat

Kan vi inte göra en avdelning för oss hobby elektriker där alla besserwisser som alltid ska påpeka att det där får du inte göra blir bannade..
 
  • Gilla
Trolltomte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.