15 919 läst ·
118 svar
16k läst
118 svar
Normcentral i plåt blir spänningssatt
Alltså om spänningen smiter innan jordfelsbrytare, så löser inte jordfelsbrytare.PerraNi skrev:Ja! Den gamla hade JFB. Jag har bytt till en infälld istället för utanpåliggande.
Den nya är i plåt och plåten är jordad. Jag tänkte att det är ifall det blir fel och plåten blir strömförande så ska JFB slå ifrån. Sen kan jag inte det här med att kunna mäta upp spänning mellan plåten och fas jämfört med att plåten är strömförande. Därför jag slutade och frågade er istället.
Sen genomföringen du har på inkommande är ytterst bristfällig, den borde komma i rör, med kabelgenomföring etc. Det kan vara där som plåten skaver in i en ledare.....
Detta är inget du borde göra själv. Anlita någon.
Har väldigt svårt att hålla med att man tar elsäkerheten på allvar när man ger sig på ett centralbyte som lekman.Farstatjej90 skrev:
Kanske TS har dålig ekonomi och den gamla var helt slut?F Ford50 skrev:
Jag tycker tvärtom att det här väl visar att man inte behöver förstå särskilt mycket för att byta elcentral. TS har ju lyckats. Men inte förstått mätningarna. Men det påverkar ju inte funktionen vad jag förstår.
Det enda fel jag sett i tråden är det här röret som skulle gå in längre. Tror du det är garanterat att en elektriker aldrig gör så? Det tror inte jag....🤔
Jo det där röret verkar flera vara överens om borde gått in i centralen för att undvika skav på kablarna.T TypRätt skrev:
Känns som en rätt liten anmärkning.
Här handlar det inte om vad man tycker utan om vad lagen säger att man får göra.Farstatjej90 skrev:
Kanske TS har dålig ekonomi och den gamla var helt slut?
Jag tycker tvärtom att det här väl visar att man inte behöver förstå särskilt mycket för att byta elcentral. TS har ju lyckats. Men inte förstått mätningarna. Men det påverkar ju inte funktionen vad jag förstår.
Det enda fel jag sett i tråden är det här röret som skulle gå in längre. Tror du det är garanterat att en elektriker aldrig gör så? Det tror inte jag....🤔
Själv tänkte jag sätta lite socker jäst och vatten på jäsning inför midsommar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En lekman kan mycket väl göra ett centralbyte, dvs ha den kunskap som behövs.F Ford50 skrev:
Det är inte raketforskning i en enkel central som vi ser här, och fanns ju en likadan som mall.
Vilka fel hittar du i denna installation och hur bedömer du TS kompetens för att göra detta?
Absolut, men det jag menar med fysiska fel är inte estetiska eller regelvidriga utan någon som gör att det inte fungerar eller beter sig som tänkt, just ang de oskyddade trådarna så har ju TS redan vid två tillfällen svarat att han kommer åtgärda detta:Farstatjej90 skrev:
"Ja, ska som sagt förlänga matande kabel, var en tillfällig lösning nu.".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Är ju inte jag som hittat på vilka regler som gäller. Tyckte det var enklare att TS läste själv på elsäkerhetsverket.Bo.Siltberg skrev:
En lekman får ej byta elcentral då den tillhör den fasta installationen. Enbart uttag och strömbrytare upp till 16A får bytas om man har nödvändig kännedom.
Kan tycka det är rätt skrämmande att personer som inte verkar ha särskilt mycket mer kunnande än TS ger tips och hejar på.
Skrämmer det inte dig mer att de flesta nog inte gör några trådar på forum och inte får några tips?🤔F Ford50 skrev:Är ju inte jag som hittat på vilka regler som gäller. Tyckte det var enklare att TS läste själv på elsäkerhetsverket.
En lekman får ej byta elcentral då den tillhör den fasta installationen. Enbart uttag och strömbrytare upp till 16A får bytas om man har nödvändig kännedom.
Kan tycka det är rätt skrämmande att personer som inte verkar ha särskilt mycket mer kunnande än TS ger tips och hejar på.
