P paralun skrev:
Nej jag ser inte skillnaden mot den gode Ekenstiernas förslag sedan flera år.
Då är du nog tyvärr ett hopplöst fall.
Norgespriset på 40öre har NOLL med Nordpool å marginalprissättning å göra å sålunda NOLL ned Ekenstiernas kåserier å göra…

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Ekenstierna vill ändra prissättningsmodellen på Nordpool, vilket förstås inte går att göra numera utan att blanda in EU.

Norrmännen gör ingenting åt Nordpool, utan elhandelsbolagen och därmed kunderna betalar sin el precis som vanligt. Därefter kompenserar staten privatkunderna.

Inga företag påverkas, så ingen konkurrens snedvrids. Men det kostar förstås en massa pengar för staten om spotpriset är högt.
Ok men då får då norska statskassan ta smällen och det är ju en dyrbar metod om privatkunder ska kompenseras i efterhand (precis som vi hade ett år) och det reglerades då via en nödförordning.

Sen i Frankrike är det väl en uppgörelse via EDF och franska staten som ägare som satt det franska priset?

Elsjukt är det pga Tyskland o Danmark! EDIT och England

P paralun skrev:
Ok men då får då norska statskassan ta smällen och det är ju en dyrbar metod om privatkunder ska kompenseras i efterhand
Ja, det är självklart. Menar du verkligen att du inte fattat det förrän nu och argumenterat utifrån en felaktig tro//ståndpunkt?

En pudling så låter vi det ligga…

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ja, det är självklart. Menar du verkligen att du inte fattat det förrän nu och argumenterat utifrån en felaktig tro//ståndpunkt?

En pusling så låter vi det ligga…
Nej det framgår inte hur Norge tänkt sig det här.

Men om det nu är som vi redan haft under ett år så betalar då Norge u-landsbistånd till Danmark o Tyskland och får en ny stor utgift som ska täckas i statsbudgeten.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det framgår inte hur Norge tänkt sig det här
Världen cirkulerar inte runt dig.

Att du inte förstår är ej synonymt med att det inte framgår för den breda allmänheten…

Med lite ödmjukhet och påpekande att du inte förstår hade flera lätt kunnat hjälpa dig på traven.

Förslaget är mycket snarlikt det som finns idag.
Och innebär noll stöd till Danmark å Tyskland (hur kom du fram til det?)

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Världen cirkulerar inte runt dig.

Att du inte förstår är ej synonymt med att det inte framgår för den breda allmänheten…

Med lite ödmjukhet och påpekande att du inte förstår hade flera lätt kunnat hjälpa dig på traven.

Förslaget är mycket snarlikt det som finns idag.
Och innebär noll stöd till Danmark å Tyskland (hur kom du fram til det?)
Jo hela elmarknaden i Europa är ju en stor grön-röd fars. 😂

Vi får se om Europa kan ta sig samman eller om vi blir uppätna av Kina och USA.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Beken-modellen, framtagen av sin idol Ekenstierna är ju tänkt att sätta marknaden ur spel och istället ha en form av planekonomi. Låter ganska rött för mig så jag förstår inte varför det är något som lockar dig.

Jag har en teori och det är att fascineras av "kloka män", dvs folk som säger något du inte riktigt förstår. Kan det stämma?

P paralun skrev:

Vi får se om Europa kan ta sig samman eller om vi blir uppätna av Kina och USA.
Så du maler bara vidare med dina meningslösa klyschor utan att öht kommentera sakfrågan du kom skevt ut av…

Du borde ransonera ditt skrivande till saker där du faktiskt kan bidra, i denna har du bara spritt förvirring och okunnighet.
(blanda in Ekenstierna å sen claima att Norge inte förmedlat till dig! hur de tänkt sig upplägget)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Beken-modellen, framtagen av sin idol Ekenstierna är ju tänkt att sätta marknaden ur spel och istället ha en form av planekonomi. Låter ganska rött för mig så jag förstår inte varför det är något som lockar dig.

Jag har en teori och det är att fascineras av "kloka män", dvs folk som säger något du inte riktigt förstår. Kan det stämma?
Jo men jag ser egentligen ingen skillnad att man låter en statskassa betala kalaset.
Troligen enklare med Bekenmodellen så slipper staten en stor kostnad samt administration.

Sen beror ju det svårt sjuka elpriset främst på Danmark samt huvudsakligen Tyskland.

Fairlane
P paralun skrev:
Jo men jag ser egentligen ingen skillnad att man låter en statskassa betala kalaset.
Troligen enklare med Bekenmodellen så slipper staten en stor kostnad samt administration
Det är en jättestor skillnad. I det ena fallet så är det staten som betalar i det andra fallet är det företag.
Du låter rätt röd om du inte ser någon skillnad i det.

P paralun skrev:
Troligen enklare med Bekenmodellen så slipper staten en stor kostnad samt administration.
Varför maler du på i denna återvändsgränd?.
Att ändra Nordpool och hela prissättningsmodellen är ju inget alternativ och har aldrig varit.

Du behöver inte dra igång en pseudodiskussion för att försöka rädda ditt ansikte, du har redan visat forumet att du inte förstått norskpriset 40öre, punktum!!!

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en jättestor skillnad. I det ena fallet så är det staten som betalar i det andra fallet är det företag.
Du låter rätt röd om du inte ser någon skillnad i det.
Nej som elhandelsavtalet nu är utformat samt viktigast grundorsaken så försöker jag se den enklaste lösningen. Bekenmodellen måste vara enklare och att det sätts ett Sverigepris sen resten får man kriga om på Nordpool. Men enklast så återstartar Tyskland sin kärnkraft så är mycket vunnet.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej som elhandelsavtalet nu är utformat samt viktigast grundorsaken så försöker jag se den enklaste lösningen. Bekenmodellen måste vara enklare och att det sätts ett Sverigepris sen resten får man kriga om på Nordpool.
Det betyder ju som du kanske förstår att svenska företag inte får maximalt betalt för sina produkter.

Klart det är enklare att låta någon annan betala. Jag funderar på att köpa en ny bil. Jag tycker det verkar enklare om du betalar.
P paralun skrev:
Men enklast så återstartar Tyskland sin kärnkraft så är mycket vunnet.
Det är en annan fråga. Om det sker kanske inte vara sig Norgepriser eller Beken-modellen är något som någon diskuterar, men det innebär verkligen inte att det är ungefär samma sak om det är staten eller företag som betalar.

• Haha
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej som elhandelsavtalet nu är utformat samt viktigast grundorsaken så försöker jag se den enklaste lösningen. Bekenmodellen måste vara enklare och att det sätts ett Sverigepris sen resten får man kriga om på Nordpool. Men enklast så återstartar Tyskland sin kärnkraft så är mycket vunnet.
Eller 5e klassaren som föreslog ETT å samma pris för alla deltagare på Nordpool. Så slipper man all klagan å oenigheter.

Ditt förslag ligger på samma nivå, skillnaden är att 5e klassaren är så smart att han inte marknadsför sin lösning på ett diskussionsforum…

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det betyder ju som du kanske förstår att svenska företag inte får maximalt betalt för sina produkter.

Klart det är enklare att låta någon annan betala. Jag funderar på att köpa en ny bil. Jag tycker det verkar enklare om du betalar.

Det är en annan fråga. Om det sker kanske inte vara sig Norgepriser eller Beken-modellen är något som någon diskuterar, men det innebär verkligen inte att det är ungefär samma sak om det är staten eller företag som betalar.
Njau.... vi har ju F-kassan som redan kan det här med elstöd. Sen måste ju iaf staten sätta ett elpris och vad som ska återbetalas.

Rena elfarsen!

Sen har då Tyskland snart nyval och det kan mycket väl bli att man återstartar kärnkraften och då är får vi bort det mesta av volatiliteten av elpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.