16 862 läst ·
289 svar
17k läst
289 svar
Norge kan få fast pris på el
Jag ser ej vallöfte å valfläsk som identiska synonymer men nu har jag iofs bott utomlands länge…D Daniel 109 skrev:
Valfläsk enligt wiktionary
(Tomt) vallöfte
Lockbete för väljare
”vardagligt ord) något som ett parti lovar införett val (kanske utan att senare kunna stå för det)”
”Göra fantastiska löften som man inte kan hålla”
Eftersom en majoritet är eniga så är risken minimal för tomt vallöfte
Jo men det blir ju "status que" om alla lovar samma valfläsk och Störe, S åker ut.Z Zodde skrev:Jag ser ej vallöfte å valfläsk som identiska synonymer men nu har jag iofs bott utomlands länge…
Valfläsk enligt wiktionary
(Tomt) vallöfte
Lockbete för väljare
”vardagligt ord) något som ett parti lovar införett val (kanske utan att senare kunna stå för det)”
”Göra fantastiska löften som man inte kan hålla”
Eftersom en majoritet är eniga så är risken minimal för tomt vallöfte
Jag ser det snarare som löften om förmåner till väljargruppen inför val. I allmänhet inte särskilt samhällsekonomiskt vettiga. Men just inför val är det inte ovanligt med den typen av löften.
Elstöden kan räknas inni den kategorin.
Elstöden kan räknas inni den kategorin.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Nej, Försäkringkassan kan inte det här med elstöd. De kan betala ut pengar som staten har sagt åt dem att betala ut.P paralun skrev:
Jaha, jag trodde du förespråkade Beken-modellen, efter "den gode Ekenstrierna".P paralun skrev:
Ja, fast det har ju inte ett dugg med att göra om Norges modell och Bekenmodellen är samma sak.P paralun skrev:
Ekenstierna påpekar i slutet av artikeln att hans modell står i konflikt med EUs direktiv, så det behöver förhandlas duktigt innan den kan genomföras. EU-medlemmarna med "naturligt" höga elpriser kommer inte att lägga sig platta.P paralun skrev:
Är det verkligen så? Vilken korkad byråkrat eller politiker har hittat på det systemet?L lbgu skrev:
Jag misstänker att det kostar en del pengar i onödan att administrera det.
Att det aldrig har varit ett alternativ innebär inte automatiskt att det inte är ett alternativ i framtiden. Med en heterogen produktion och förbrukning av el bland EUs medlemmar kan det bli lite skevt.Z Zodde skrev:
(Detta har förstås mycket lite med Norges planekonomiska modell för elektricitet att göra).
För de skadar oss mer än de skadar Ryssland. Vilket är ganska uppenbart om man tänker efter. 20% har sanktioner, 80% har det inte. Plus tullavgifter för våra exportvaror till USA. Enkel matematik.P pmd skrev:
Det beror på vem man frågar.P pmd skrev:
Tyvärr förlorar Ukraina sakta men säkert, vad det verkar. Den strategin är inte hållbar i längden.
Som sagt. Vi lever i olika universum.
Så långt är du begriplig.P pmd skrev:
Alltså. Att på första semesterdagen säga -"imorgon blir det regn", är inte populärt. Rätt?
Här blir du helt obegriplig.P pmd skrev:
pratar du om någon okänd tredje person?
Och vilka är "oss", "vi", och "andra"?
Att diskutera norska elpriser grundat på en behjärtansvärd naiv förhoppning om Davids seger över Goliat, är inte konstruktivt.
Jag är fortfarande lika förvånad över att en önskan om fred komprimerad i en mening, kan orsaka ett sådant ramaskri. Helt galet, faktiskt!
För övrigt ett stort tack. "Defaitistisk" har berikat mitt ordförråd.
Redigerat:
Nej, så är det inte. Rysslands ekonomi är svårt sargat av sanktionerna, och värre blir det. Lägg därtill Ukrainas framgångsrika bombningar av rysk energiinfrastruktur så blir resultatet att Ryssland blöder kraftigt.Intet skrev:
Procent av vad?Intet skrev:
Vad har det med sanktioner mot Ryssland att göra?Intet skrev:
Vi borde i så fall ge mer stöd till Ukraine. För vår egen säkerhets skull.Intet skrev:
Att låta Ryssland segra vore katastrofalt. Vi får inte göra om misstaget från 1938.
Du kan hjälpa till genom att inte köpa varor från bolag som har verksamhet i Ryssland.
Använd den här mobiltelefonappen. (Finns för iPhone också, tror jag).
Eller denna webbplats.
Vi är vi som diskuterar här. Eller kanske vi som bor i Sverige. Eller kanske vi som bor i Europa.Intet skrev:
"Andra" är alla andra som hotas av Rysslands fascism.
Jo den minnesgode vet att det var en massa "pyssel" för F-kassan när elstödet skulle betalas ut men de är ju vana med att betala ut bidrag.Fairlane skrev:
Sen angående Bekenmodellen måste det ju vara enklare att ge sig på elhandelsavtalet än att staten ska betala ut ett elstöd med en massa dyrbar administration.
Fortsätter det här så är nog Europa förlorat och Kina och USA kan mumsa i sig av marknaden, totalt uselt!