På konsumentens sida
· 3 622 inlägg
Norrmännen kan få subventionerat fastprisavtal på el, förslaget är 40 öre per kWh.
Du kan läsa artikeln här: Norge kan få fast pris på el
Du kan läsa artikeln här: Norge kan få fast pris på el
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 305 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 305 inlägg
Jo! Det kommer även leda till brist på ström om inte tillgång/efterfråga ligger i jämvikt och det kommer det inte göra eftersom efterfrågan kommer subventioneras.E Einh skrev:
Varför skulle detta leda till energibrist?Ossian K Olsson skrev:
Jag kan förstå att det leder till ett högre användande när staten tar mellanskillnaden, men producentled får betalt och har samma drivkraft som idag att producera el.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 305 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 305 inlägg
För när förbrukaren inte behöver betala rätt pris så kommer förbrukningen bli högre än tillgången till slut. Det är liksom den mest grundläggande ekonomiska teorin.F fridde skrev:
Norge är ett litet land med väldigt mycket vattenkraft. Det blir inte ett problem där.
Om kostnaden hade gått mot noll ja, men nu är det trots allt en kostnad och du som slutkund kan knappast göra arbitrage på detta vilket gör att det är ditt hushåll som ska förbruka elen.Ossian K Olsson skrev:
Kommer förbrukningen att bli högre - säkert. Kommer landet sluta ha tillgång till el - knappast.
Det här tycks vara ett förslag som ska vara ett alternativ till det nuvarande stödet. Således förutsätter jag att samma begränsningar kommer att gälla. Dvs ett tak för energimängd och bara bostäder.
Viktigaste är att företag behåller konkurrenskraften. En privatbostad med 15 MWh om år spelar ju knappast roll om det är 40 eller 80 öre.
Den femhundring lägger de på att köpa ett hus som är 300.000kr dyrare bara och eldar på bomarknadena ännu mer
Den femhundring lägger de på att köpa ett hus som är 300.000kr dyrare bara och eldar på bomarknadena ännu mer