Norrmännen kan få subventionerat fastprisavtal på el, förslaget är 40 öre per kWh.

Du kan läsa artikeln här: Norge kan få fast pris på el
 
  • Gilla
kaningetva och 1 till
  • Laddar…
Kommer inte detta att hämma utbyggnaden av värmepumpar i vårt grannland? Vad jag har hört så är det vanligare med endast direktverkande eluppvärmning där än här.
 
Även moms på nätavgift föreslås stegvis sättas ned till noll
 
  • Gilla
  • Älska
TCG och 4 till
  • Laddar…
N
Något för Sverige att ta efter (kommer högst sannolikt inte att ske).
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Det kommer bli billigt för staten då de i område 1 och 2 tvingas betala 35 öre mer än spotpriset...
 
  • Gilla
Libe91 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kommer bli billigt för staten då de i område 1 och 2 tvingas betala 35 öre mer än spotpriset...
Förslaget är inte tvingande utan man kan behålla nuvarande strömstöd
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Förslaget är inte tvingande utan man kan behålla nuvarande strömstöd
I Norge ja.
 
useless useless skrev:
I Norge ja.
Det är väl det Norska förslaget som diskuteras?
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
E Einh skrev:
Kommer inte detta att hämma utbyggnaden av värmepumpar i vårt grannland? Vad jag har hört så är det vanligare med endast direktverkande eluppvärmning där än här.
Jo! Det kommer även leda till brist på ström om inte tillgång/efterfråga ligger i jämvikt och det kommer det inte göra eftersom efterfrågan kommer subventioneras.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jo! Det kommer även leda till brist på ström om inte tillgång/efterfråga ligger i jämvikt och det kommer det inte göra eftersom efterfrågan kommer subventioneras.
Varför skulle detta leda till energibrist?
Jag kan förstå att det leder till ett högre användande när staten tar mellanskillnaden, men producentled får betalt och har samma drivkraft som idag att producera el.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Ossian K Olsson
F fridde skrev:
Varför skulle detta leda till energibrist?
Jag kan förstå att det leder till ett högre användande när staten tar mellanskillnaden, men producentled får betalt och har samma drivkraft som idag att producera el.
För när förbrukaren inte behöver betala rätt pris så kommer förbrukningen bli högre än tillgången till slut. Det är liksom den mest grundläggande ekonomiska teorin.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Norge är ett litet land med väldigt mycket vattenkraft. Det blir inte ett problem där.
 
  • Gilla
Erik_91 och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
För när förbrukaren inte behöver betala rätt pris så kommer förbrukningen bli högre än tillgången till slut. Det är liksom den mest grundläggande ekonomiska teorin.
Om kostnaden hade gått mot noll ja, men nu är det trots allt en kostnad och du som slutkund kan knappast göra arbitrage på detta vilket gör att det är ditt hushåll som ska förbruka elen.
Kommer förbrukningen att bli högre - säkert. Kommer landet sluta ha tillgång till el - knappast.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Det här tycks vara ett förslag som ska vara ett alternativ till det nuvarande stödet. Således förutsätter jag att samma begränsningar kommer att gälla. Dvs ett tak för energimängd och bara bostäder.
 
Viktigaste är att företag behåller konkurrenskraften. En privatbostad med 15 MWh om år spelar ju knappast roll om det är 40 eller 80 öre.

Den femhundring lägger de på att köpa ett hus som är 300.000kr dyrare bara och eldar på bomarknadena ännu mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.