16 868 läst ·
289 svar
17k läst
289 svar
Norge kan få fast pris på el
Subventioner till företag riskerar å snedvrida konkurrensen men om du inte fått med dig detta gäller strömstödet privathushåll.P paralun skrev:
Det är där du går vilse.
Återigen verkar det vara viktigare för dig ATT få skriva än att kolla upp relevans/korrekthet i det du skriver.
Tänk om man var tvungen å gå till EU varje gång en skatt skulle sänkas/ändras *suck*
Nej man skrev en nödlägesförordning 2022 som tillämpades då Sverige hade ett elstöd.Z Zodde skrev:Subventioner till företag riskerar å snedvrida konkurrensen men om du inte fått med dig detta gäller strömstödet privathushåll.
Det är där du går vilse.
Återigen verkar det vara viktigare för dig ATT få skriva än att kolla upp relevans/korrekthet i det du skriver.
Tänk om man var tvungen å gå till EU varje gång en skatt skulle sänkas/ändras *suck*
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R1854&from=SV
Om nu Norge tänker åberopa den?
Så nu vet du helt plötsligt inte om det öht blir förhandling eller inte… Ja det svänger snabbt.P paralun skrev:
Det var en lång allmänt hållen länk, kan du precisera var relevansen för det vi diskuterar finns, vilka punkter för att vara exakt?
Eller ska du på känt manér sakta dra sig ut då det bes om konkret info?
Jo det måste ju bli en förhandling eftersom Norge skrivit på elhandelsavtalet inkl att då Nordpool sköter prissättningen i vårt fall.Z Zodde skrev:
Jag frågar igenP paralun skrev:
”
Det var en lång allmänt hållen länk, kan du precisera var relevansen för det vi diskuterar finns, vilka punkter för att vara exakt?
Eller ska du på känt manér sakta dra sig ut då det bes om konkret info?”
Att du öht blandar in Nordpool visar väl att du inte riktigt greppat vad det handlar om.
Nordpools börs påverkas inte av derivathandel direkt mellan producent å konsument.
Du verkar inte förstå. Visst det var säkert panik eftersom det blev stor gasbrist när en stor del av den ryska exporten försvann.P paralun skrev:
Men hade även den norska exporten försvunnit hade nog tyskarna fått frysa någon vinter. Så all LNG som importeras försöker ju täcka upp för den ryska gasen, den norska gasen behövs också. I ett sådant läge har nog Norge en rätt stark förhandlingsposition, de behöver ju bara andas om att de eventuellt kunde göra något annat med gasen än att sälja den till EU. Sen tror jag inte de behöver förhandla med EU för att ha ett fastprisavtal inom Norge. Elbolag är ju tillåtna att erbjuda fastprisavtal. Så bara för norska staten att starta ett elbolag (om de inte redan har det) och erbjuda fastprisavtal på 40 öre.
Jo det blir intressant att följa! Eller är det att Norge känner till att det här usla gemensamma elhandelsavtalet vi har kommer att förändras för hela EU?Z Zodde skrev:Jag frågar igen
”
Eller ska du på känt manér sakta dra sig ut då det bes om konkret info?”
Att du öht blandar in Nordpool visar väl att du inte riktigt greppat vad det handlar om.
Nordpools börs påverkas inte av derivathandel direkt mellan producent å konsument.
Jo Norge domineras ju att Statkraft så det kanske förenklar saken?L lbgu skrev:Du verkar inte förstå. Visst det var säkert panik eftersom det blev stor gasbrist när en stor del av den ryska exporten försvann.
Men hade även den norska exporten försvunnit hade nog tyskarna fått frysa någon vinter. Så all LNG som importeras försöker ju täcka upp för den ryska gasen, den norska gasen behövs också. I ett sådant läge har nog Norge en rätt stark förhandlingsposition, de behöver ju bara andas om att de eventuellt kunde göra något annat med gasen än att sälja den till EU. Sen tror jag inte de behöver förhandla med EU för att ha ett fastprisavtal inom Norge. Elbolag är ju tillåtna att erbjuda fastprisavtal. Så bara för norska staten att starta ett elbolag (om de inte redan har det) och erbjuda fastprisavtal på 40 öre.
Men om det var så lätt så skulle väl alla inom EU skapa en massa fastprisavtal men det är ju emot tanken med en gemensam elmarknad.
3e gången jag frågar nu…P paralun skrev:
””””Det var en lång allmänt hållen länk, kan du precisera var relevansen för det vi diskuterar finns, vilka punkter för att vara exakt?””””
Kan du ge forumet lite vägledning i vilken avdelning, artikel, punkt eller paragraf du åsyftar. ???
Eller vet du inte själv utan bara slängde in en länk å hoppades att inte bli synad?
Var specifik! Var står det att Norge måste förhandla med EU om det föreslagna fasta priset på 40 öre å sänkning av skatten på nätavgiften.
Det kan de säkert. Men de flesta stater inklusive Sverige är mest intresserade att dra in pengar från elkunder. Att erbjuda ett fastpris som ligger under vad andra elbolag erbjuder innebär rimligtvis en risk att det kommer att kosta, vilket inte de flesta stater vill.P paralun skrev:
Det är besparingar och små utgifter man blir rik av.L lat skrev:Jag tillhör väl gruppen "principfasta & obstinata flagellanter" då.
Tyckte att det var pinsamt när en vd som jag kände, för en 20 år sedan talade om att han hade köpt nya glasögon och tagit dem terminalglasögon. En av grejerna med att tjäna mycket är väl att just kunna stoltsera med att man har råd? Annars så man väl lika usel som alla andra bidragstagare som de oftast gnäller på?
Redigerat:
Varför är de självdestruktiva?Intet skrev:
Det borde Ryssland ha funderat över. Det går inte så bra för Ryssland.Intet skrev:
Den som sprider ett defaitistiskt budskap måste nog räkna med att få mothugg av oss som inte vill att vi eller andra ska tvingas leva under ett fascistiskt styre.Intet skrev:
Den som betalar mer i skatt än den får tillbaka av staten är inte en bidragstagare. Om sådana personer absolut inte vill komma in i gruppen bidragstagare så är de envist principfasta helt i onödan.L lbgu skrev:
Jag tänker dock inte försöka övertyga sådana personer om något.
Kan de inte köpa vegansk gas av Greenpeace ("ProWindgas Vegan Plus")?P paralun skrev: