16 862 läst ·
289 svar
17k läst
289 svar
Norge kan få fast pris på el
Nej, exportstopp är definitivt inte en rimlig metod.
Nej det blir det inte med Bekenmodellen men länder med en undermålig energiekvation får betala för kalaset och inte smitta av sig till länder med bra energiekvation som Norge och Sverige.D Daniel 109 skrev:
Det måste bli ett slut på den här "elfarsen" som enbart tar kål på Europa!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Det är alltid en massa pyssel när ett nytt IT-system ska implementeras. I detta fall skulle uppgifter samlas in, processas enligt en viss modell och sen skulle pengar betalas ut.P paralun skrev:
Det Försäkringskassan kan sen tidigare är att betala ut pengar, det hade man redan rutiner för. Rutiner för hur elstödet skulle beräknas med den modell som då gällde var inget man kunde. Blir det en ny modell så är det inget man kan heller. Så påståendet att de kan elstöd är fel. Hade du skrivit att de har/hade rutiner för att betala ut pengar hade det det varit korrekt.
Enklare eller svårare är inte det frågan rör.P paralun skrev:
I den norska modellen får alla elproducenter betalt enligt marknadspris. Staten skjuter till de pengar som är över 40 öre.
I Beken-modellen så får elproducenter inte betalt enligt marknadspris.
Skillnaden är inte svårt att förstå. Det är därför som Beken-modellen inte går ihop med EU, medan den norska modellen gör det.
Om du inte förstår fortfarande så kan du tänka dig att du har en bil att sälja. Du vill ha 100' kr för den och det är också marknadspris.
Staten säger i ena läget att du får sälja den för 100' till mig, sen får jag 30' från staten så jag betalar i praktiken bara 70'.
I det andra läget så säger staten att du inte får sälja den för 100' utan du måste sälja den för 70' till mig.
För mig som köpare blir resultatet detsamma. Modell 2 är kanske enklare, men som säljare, tycker du verkligen att det är samma sak?
Kanske kanske inte, men det gör inte Beken-modellen bra bara för det. USA verkar för övrigt agera synnerligen märkligt ekonomiskt, men jag vet att du tror att Trump har en genialisk plan i allt han gör så den frågan om lämnar jag. Begriper man inte skillnaden mellan att staten betalar och att företag betalar så är nog tullar etc alltför svårt.P paralun skrev:
Jo nu är det absurt att respektive lands stat ska kompensera ett uselt elhandelsavtal.Fairlane skrev:
Det är alltid en massa pyssel när ett nytt IT-system ska implementeras. I detta fall skulle uppgifter samlas in, processas enligt en viss modell och sen skulle pengar betalas ut.
Det Försäkringskassan kan sen tidigare är att betala ut pengar, det hade man redan rutiner för. Rutiner för hur elstödet skulle beräknas med den modell som då gällde var inget man kunde. Blir det en ny modell så är det inget man kan heller. Så påståendet att de kan elstöd är fel. Hade du skrivit att de har/hade rutiner för att betala ut pengar hade det det varit korrekt.
Enklare eller svårare är inte det frågan rör.
I den norska modellen får alla elproducenter betalt enligt marknadspris. Staten skjuter till de pengar som är över 40 öre.
I Beken-modellen så får elproducenter inte betalt enligt marknadspris.
Skillnaden är inte svårt att förstå. Det är därför som Beken-modellen inte går ihop med EU, medan den norska modellen gör det.
Om du inte förstår fortfarande så kan du tänka dig att du har en bil att sälja. Du vill ha 100' kr för den och det är också marknadspris.
Staten säger i ena läget att du får sälja den för 100' till mig, sen får jag 30' från staten så jag betalar i praktiken bara 70'.
I det andra läget så säger staten att du inte får sälja den för 100' utan du måste sälja den för 70' till mig.
För mig som köpare blir resultatet detsamma. Modell 2 är kanske enklare, men som säljare, tycker du verkligen att det är samma sak?
Kanske kanske inte, men det gör inte Beken-modellen bra bara för det. USA verkar för övrigt agera synnerligen märkligt ekonomiskt, men jag vet att du tror att Trump har en genialisk plan i allt han gör så den frågan om lämnar jag. Begriper man inte skillnaden mellan att staten betalar och att företag betalar så är nog tullar etc alltför svårt.
Tyskland och Danmark ska banne mig göra rätt för sig som huvudsakligen är upphovet till det volatila elpriset.
Grannländer ska inte vara med och betala för deras usla energipolitik.
Sen är jag ganska säker på att det kommer att hända mycket efter det tyska nyvalet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Du kommenterar inte delen med Beken-modellen vs den norska modellen? Att det verkligen inte är ens nära samma sak?P paralun skrev:Jo nu är det absurt att respektive lands stat ska kompensera ett uselt elhandelsavtal.
Tyskland och Danmark ska banne mig göra rätt för sig som huvudsakligen är upphovet till det volatila elpriset.
Grannländer ska inte vara med och betala för deras usla energipolitik.
Sen är jag ganska säker på att det kommer att hända mycket efter det tyska nyvalet.
Jo det gjorde jag och min bestämda åsikt är att det är alldeles käpprätt fel att en stat ska kompensera för ett uselt elhandelsavtal. Man måste ju angripa "grundorsaken" som huvudsakligen då är Tyskland samt Danmarks miserabla energiekvation som bygger på slumpkraft.Fairlane skrev:
Är inte orsaken snarare att Norge har byggt exportkablar som motsvarar en för stor del av den totala produktionen och kapaciteten i de delar av landet där kablarna angör?P paralun skrev:
Jo men ingen såg nog vad konsekvensen skulle bli och det miserabla läge Europa hamnat i.pacman42 skrev:
Favorit i repris, klockren och berör även de "förbannade" kablarna.
Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater
https://www.finansavisen.no/nyheter...tikk-har-gitt-resultater?zephr_sso_ott=IZ6rJJ
Så korkat att det borde inte vara sant!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Ska jag tolka det som att du är motståndare till "den gode Ekenstierna"s förslag?P paralun skrev:
Nej jag missförstår inte upplägget eftersom man inte presenterat hur man ska lösa det.AndersPS skrev:
Men den svenska bidragsvägen via Staten och F-kassan förstår jag. Sen finns det då en variant där Staten hanterar det direkt med säljande elhandelsbolag och i Norge sker väl den mesta handeln via Statkraft?
Själv skulle jag nog föredra Bekenmodellen så ger man sig på marknaden och sätter landspris.
Men grundorsaken till det onda är ju huvudsakligen Tyskland samt Danmarks mycket undermåliga energiekvation som bygger på slumpkraft isf tillräcklig mängd planerbar elproduktion.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Jo det har man.P paralun skrev:
Dvs staten tar kostnaden, hur är inte det väsentliga.P paralun skrev:
Precis man ger sig på marknaden. Planekonomi. Så gjorde man även i Sovjetunionen. Bra?P paralun skrev:
Så Tysk och Dansk politisk är fel så därför ska inte svenska och norska producenter få betalt marknadspris?P paralun skrev:
Nej jag fokuserar på grundorsaken till de volatila elpriserna.Fairlane skrev:
Jag själv känner ingen som helst lojalitet med Tysklands och Danmarks förda stolleenergipolitik.
Sen är ju elmarknaden redan så reglerad via EU-avtal inkl "marknaden" så för min del skulle en Bekenlösning vara att föredra isf att respektive lands stat ska betala ut ersättningar.
Men... Tyskland har ju nyval snart och de troliga vinnarna CDU/CSU förefaller ju ha insett hur galet det blev.
Ja. I Norge har man löst det så att kunden får avräknat strömstödet direkt på elfskturan.P paralun skrev:
Men igen visar du din okunskap när du tror att Statkraft är inblandade. (Precis som när du ältar Beken som nåt alternativ)
Blir som å tro att svenskar som köper ny Volvo gör det direkt från (numera kinesägda) Volvo Cars…
Hört om detaljister…???🤔
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Få ska vi inte heller få de låga priserna?P paralun skrev:
Det är länderna som skapat modellen, inte företagen.P paralun skrev:
Oavsett så kanske du nu förstår att ska man införa Bekenmodellen så måste man förhandla eftersom man då inte vill följa spelreglerna, medan man med den norska modellen följer spelreglerna?
Vilket väl är ditt standardsvar när du först säger något galet, som att Norge måste förhandla, och sen är någon påpekar felet?P paralun skrev:
Paralun: Det är X!
Någon annan: Det har du missförstått
Paralun: Det spelar ingen roll för Tyskland, Danmark och miljömuppar är dumma.