16 868 läst ·
289 svar
17k läst
289 svar
Norge kan få fast pris på el
Jo "valfläsk" från sittande statsminister Störe (S) som förmodligen åker ut.Redaktionen skrev:
Sen Norge är då inte medlem av EU och det ger ju friheter men de har då tecknat ett eget elhandelsavtal med EU som är detsamma som för oss som medlemmar. Jag vet inte hur Störe tänkt sig att förhandla om avtalet och ha ett fastpris för Norge? Störes kompis Scholz, (S) Tyskland har ju också en oklar framtid.
Relevans. Kolla texten på denna:Z Zodde skrev:
https://open.spotify.com/track/2CP5ozMyA0pD2Sfz55LjFRTyvärr är det därför vi har det som vi har!!
Med tanke på hur beroende EU är av norsk naturgas så tror jag norrmännen har ett rätt bra förhandlingsläge. Sen behöver det kanske inte ens förhandlas, en lösning inom Norge borde väl kunna ordnas utan att påverka EU 'negativt'.P paralun skrev:
Njau fossilgasen har Tyskland kontrakterat med Quatar samt Conoco, USA. (med grön desperation)L lbgu skrev:
https://www.politico.eu/article/rob...tar-gas-purchases-despite-corruption-scandal/
Som då givetvist blev ett "Quatargate" med mutor.
Vet inte om Norge exporterar några större volymer av LNG fossilgas?
Jo de kanske bygger en ny Nordstream-ledning från Norge 😋L lbgu skrev:
Har inte tid att kolla Norges export men Tyskland skulle aldrig skrivit avtal med Quatar eller USA om Norge hade kapaciteten. Sen bygger ju Tyskland en stor kostsam LNG terminal.
https://www.uniper.energy/solutions...tion-hub-northwest/lng-terminal-wilhelmshaven
De har givetvis inte kapacitet att täcka hela EUs gasbehov, men tillräckligt mycket för att det skulle bli väldigt besvärligt ifall deras gas försvann.P paralun skrev:
Tänk på att Norge är en av världens största oljeproducenter. Naturgas är en biprodukt av oljeutvinning. Vad tror du Norge gör med all naturgas de får upp? De har inga egna gaskraftverk, så givetvis exporterar de vad de kan. Och med tanke på geografin så lär det mesta gå till EU + GB.
Som vanligt massa pladder utan att egentligen ha koll på sakfrågan.P paralun skrev:Jo "valfläsk" från sittande statsminister Störe (S) som förmodligen åker ut.
Sen Norge är då inte medlem av EU och det ger ju friheter men de har då tecknat ett eget elhandelsavtal med EU som är detsamma som för oss som medlemmar. Jag vet inte hur Störe tänkt sig att förhandla om avtalet och ha ett fastpris för Norge? Störes kompis Scholz, (S) Tyskland har ju också en oklar framtid.
40öre är et frivilligt fastpris på el. Oppositionen är med på det så det lär genomföras fastän han med högsta sannolikhet får ge sig som statsminister.
Du babblar om Störes förhandling (med vem?)
Finns majoritet för förslaget så går det igenom.
Momsen på nätavgiften skals stegvis ned till noll under nästa mandatperioden.
Norge utvinner sen 2021 mer gas än olja och numera dubbelt så mye gass som olja så här ses det absolut inte som en biproduktL lbgu skrev:
Norge har 2-3 lands baserade gaskraft verk där Hammerfest Melkøya är det största.L lbgu skrev:
Sen drivs alla oljefelt med egen gaskraft fast diskussionen är het huruvida man ska elektrifiera dessa felt.
95% av exporten går till EU+UK
Japp.L lbgu skrev:
Symbolpolitik finns det gott om i Norge. Typ när regeringen sprack i förra veckan över några ganska marginella EU-direktiv.
Nästa steg/diskussion är huruvida havsbaserad vindkraft bara ska få serva oljefälten utan även kunna kopplas mot fastlands-elnätet. (och mot kontinenten) För fortsatt elektrifiering av norsk sockel lär fortsätta.
Nej jag babblar inte och jag frågar mig hur Norge ska förhandla om den här ändringen av elhandelsavtalet?Z Zodde skrev:Som vanligt massa pladder utan att egentligen ha koll på sakfrågan.
40öre är et frivilligt fastpris på el. Oppositionen är med på det så det lär genomföras fastän han med högsta sannolikhet får ge sig som statsminister.
Du babblar om Störes förhandling (med vem?)
Finns majoritet för förslaget så går det igenom.
Momsen på nätavgiften skals stegvis ned till noll under nästa mandatperioden.
Alla subventioner ska då sedan godkännas av EU-kommissionen och Norge har enbart elhandelsavtalet och är inte medlem. Frankrike har förvisso ett fastpris men det var det stort ståhej om. Stort frågetecken?
Sen vad jag känner till så kommer förslaget från Störes Arbeiderparti. (vilket även står i artikeln)
Nej det var full panik då avtalen med Quatar samt USA gjordes. (artikel tidigare länkat då den gröna spelevinken Habeck oroade sig)L lbgu skrev:De har givetvis inte kapacitet att täcka hela EUs gasbehov, men tillräckligt mycket för att det skulle bli väldigt besvärligt ifall deras gas försvann.
Tänk på att Norge är en av världens största oljeproducenter. Naturgas är en biprodukt av oljeutvinning. Vad tror du Norge gör med all naturgas de får upp? De har inga egna gaskraftverk, så givetvis exporterar de vad de kan. Och med tanke på geografin så lär det mesta gå till EU + GB.
Sen är ju fossilgasen då fossil så det är ju en "snuttefilt" för germanerna isf att återstarta sin kärnkraft.
Förslaget har bred förankring i stortinget (Höyre stöttar)P paralun skrev:Nej jag babblar inte och jag frågar mig hur Norge ska förhandla om den här ändringen av elhandelsavtalet?
Alla subventioner ska då sedan godkännas av EU-kommissionen och Norge har enbart elhandelsavtalet och är inte medlem. Frankrike har förvisso ett fastpris men det var det stort ståhej om. Stort frågetecken?
Sen vad jag känner till så kommer förslaget från Störes Arbeiderparti. (vilket även står i artikeln)
Det du får om bakfoten är att det måste förhandlas om stödet till privathushåll.
Du verkar tro att EUs elhandelsavtal omfattar precis allt eftersom du i varenda j**la diskussion kommer dragandes med det.
I en annan diskussion påstod du att samma avtal styrde nätavgiften i Sverige (igen helt fel )
Dags för dig att tagga ned å läsa på. Du kan börja med å läsa egna länkar du själv publicerat men vid närmare syning aldrig läst.
Jag ifrågasätter det här och hur Norge ska få till den här subventionen som då måste godkännas av EU-kommissionen. Alla subventioner riskerar ju annars att snedvrida all konkurrens och är ännu viktigare just nu då EU-kommissionen lägger fram ett nytt konkurrenskraftspaket.Z Zodde skrev:Förslaget har bred förankring i stortinget (Höyre stöttar)
Det du får om bakfoten är att det måste förhandlas om stödet till privathushåll.
Du verkar tro att EUs elhandelsavtal omfattar precis allt eftersom du i varenda j**la diskussion kommer dragandes med det.
I en annan diskussion påstod du att samma avtal styrde nätavgiften i Sverige (igen helt fel )
Dags för dig att tagga ned å läsa på. Du kan börja med å läsa egna länkar du själv publicerat men vid närmare syning aldrig läst.