Fairlane Fairlane skrev:
Jag har inget alls emot att vi är "självdestruktiva" on det drabbar Ryssland hårdare och det gör det.
Därom tvistar de lärde. Rysk statestik överensstämmer kanske inte helt med vår. Det finns- Lögn, förbannad lögn och statestik.
Så länge de kan peppra Ukraina med granater har det ingen betydelse vad du och jag tycker. Folk dör ändå.

Kul att du missade sjuttiofem procent av svaren. Framförallt skulle jag vilja veta om du gör skillnad på Trumps 24 timmar och mina 5 sekunder. Vem är stollen. Den som drar till med en uppenbart omöjlig tidsperiod, typ -ett ögonblick, eller den som trots det tar den bokstavligt?🤗

Det börjar krackelera i den europeiska sammanhållningen, vilket det lätt gör när folk är hungriga och fryser. Så börjar några stater importera billig gas från Ryssland, följer kanske några andra efter och sedan några till osv.
Då kanske de norska elpriserna sjunker lite, när efterfrågan minskar och det kan nog ske fortare än du och jag kan ana. Vi får se.
De norrmän jag själv pratat med är mäkta irriterade över elpriset, så det är nog en hetare potatis där än här för så vitt jag förstått har de ingen fjärrvärme utan alla värmer sina bostäder med el. Till och med stora hotell i Oslo har direktverkande elelement. Likaså ligger det värmekabelar i trotoarerna.
 
Redigerat:
Intet Intet skrev:
Är det EES avtalet som tvingar Norrmännen att sälja till de gaslösa, till ett mycket högre pris än tidigare? Eller är det helt enkelt så att de säljer till den som betalar mest och därmed driver det upp elpriset i Norge?
Ingetdera. Norge å Sverige är båda en del av den integrerade elmarknaden där marginalprissättning gäller
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Fast de lösa kaninerna som plockas fram till vintern är elektriska.
Do robot foxes dream of electric bunnies?
Förlagan till filmen om the Killer Rabbit of Caerbannog.
(OK, det här var nog lite för långsökt för de flesta …)
😎
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Freden är väl förhoppningsvis innom synhåll nu
Inte så länge ryssarna envisas med att ha trupp kvar i Ukraina, men inom ett par år kommer antagligen Rysslands förmåga att föra krig att vara mycket svag (pga sanktioner och bombning av rysk energiinfrastruktur). Då kan nog freden vara i sikte.
 
  • Gilla
  • Haha
Tom T och 3 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Så i praktiken är det vi som subventionerar de norska elpriserna med våra självdestruktiva sanktioner.
Sanktionerna är destruktiva för Ryssland. Inte för oss.

Ibland måste man visa lite ryggrad och stå upp för det rätta och offra lite bekvämlighet.

"It must often be so, Sam, when things are in danger. Someone has to give them up, lose them, so that others may keep them".
 
  • Gilla
  • Haha
TorbjörnD och 4 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Det stora värdet är att folk inte behöver oroa sig för att man får en vinter med snittpris på +5 kr. Som det nu är så är det ju lite rysk roulette med privatekonomin. Vad kostar elen i vinter? 12k eller 90k? Så vetskapen att taket ligger på 40 öre skulle åtminstone jag uppskatta.
Man kan väl fortfarande binda elpriset under en kortare eller längre period?
 
P
L lat skrev:
Men de ekonomiska teorierna funkar inte!!!
Menar du att du tror att om tex skjortor blir tillräckligt billiga så kommer vi att byta skjorta varje dag & slänga den gamla skjortan?
Om det är billigare att köpa en skjorta än att tvätta en skjorta, så är det ekonomiskt rationellt att göra så. Tvättkostnaden bör inkludera inköp av tvättmaskin. Kalkylen för att beräkna vad en skjorttvätt kostar är inte helt enkel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Kan ju finnas folk som absolut inte vill komma in i gruppen bidragstagare.
Principfasta och obstinata flagellanter. En normal människa säger förstås "ja, tack" när den erbjuds att få tillbaka en del av det den har betalat i skatt.
 
P pmd skrev:
Om det är billigare att köpa en skjorta än att tvätta en skjorta, så är det ekonomiskt rationellt att göra så. Tvättkostnaden bör inkludera inköp av tvättmaskin. Kalkylen för att beräkna vad en skjorttvätt kostar är inte helt enkel.
Nu agerar inte de flesta människor "ekonomiskt rationellt" vilket bevisats otaliga ggr, utan det tillkommer en bla massa löjliga psykologiska faktorer.

Om folk agerade "ekonomiskt rationellt" skulle ingen dj.vel köpa en telefon för +20" när det finns fullt fungerande för 2-3"...
 
P pmd skrev:
Principfasta och obstinata flagellanter. En normal människa säger förstås "ja, tack" när den erbjuds att få tillbaka en del av det den har betalat i skatt.
Jag tillhör väl gruppen "principfasta & obstinata flagellanter" då.
Tyckte att det var pinsamt när en vd som jag kände, för en 20 år sedan talade om att han hade köpt nya glasögon och tagit dem terminalglasögon. En av grejerna med att tjäna mycket är väl att just kunna stoltsera med att man har råd? Annars så man väl lika usel som alla andra bidragstagare som de oftast gnäller på?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte så länge ryssarna envisas med att ha trupp kvar i Ukraina, men inom ett par år kommer antagligen Rysslands förmåga att föra krig att vara mycket svag (pga sanktioner och bombning av rysk energiinfrastruktur). Då kan nog freden vara i sikte.
Vi kan konstatera båda, att vi lever i två helt skilda universum.
P pmd skrev:
Sanktionerna är destruktiva för Ryssland. Inte för oss.
Som sagt. Så länge det finns pengar till granater är våra sanktioner självdestruktiva. Olika universum, var det.
P pmd skrev:
Ibland måste man visa lite ryggrad och stå upp för det rätta och offra lite bekvämlighet.

"It must often be so, Sam, when things are in danger. Someone has to give them up, lose them, so that others may keep them".
(Jag som ogillar att det skrivs på utrikiska, stötte på problem när jag skulle översätta detta som svar på idén om "ryggrad".) 😁

Never Bring a Knife to a Gun Fight. "Indiana Jones".​

Man får passa sig för vad man skriver. En enda optimistisk mening i anslutning till norskt elpris ("Freden är väl förhoppningsvis innom synhåll nu,) fick deltagare att fylla tråden med hypoteser om motsatsen. Lite väl känsligt ämne att tycka fel i, uppenbarligen.
 
Elpriset är idag en mindre del av elräkningen, jag betalade 610:- för elen (829 kw) totala räkningen var på 1.954:-
Vad betalar Norrmännen totalt ??
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Principfasta och obstinata flagellanter. En normal människa säger förstås "ja, tack" när den erbjuds att få tillbaka en del av det den har betalat i skatt.
Så en person som säger nej till bostadsbidrag eller socialbidrag fast han har rätt till det är enligt dig en obstinat flagellant för att personen inte vill se sig som bidragstagare. *Principfast är nog personen, men att vara principfast kan nog i de flesta fall ses som positivt.

En del kanske borde vara mer principfasta. Folk kan gnälla på andra som t.ex. har bostadsbidrag men själva stoltsera hur mycket de tjänat när de får olika bidrag föra att finansiera deras solcellsäventyr.
 
  • Gilla
paralun och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så en person som säger nej till bostadsbidrag eller socialbidrag fast han har rätt till det är enligt dig en obstinat flagellant för att personen inte vill se sig som bidragstagare. *Principfast är nog personen, men att vara principfast kan nog i de flesta fall ses som positivt.

En del kanske borde vara mer principfasta. Folk kan gnälla på andra som t.ex. har bostadsbidrag men själva stoltsera hur mycket de tjänat när de får olika bidrag föra att finansiera deras solcellsäventyr.
Varken socialbidrag eller bostadsbidrag är ju "extra allt på livets pizza" utan ett sätt att knuffa de som lever på marginalen över kanten för existensminimum.

Jag har träffat många personer med rätt till allsköns bidrag, men bara en (1) som aktivt valt bort samhällets stöd. Han samlade burkar och ville bo utomhus på sommaren.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Elpriset är idag en mindre del av elräkningen, jag betalade 610:- för elen (829 kw) totala räkningen var på 1.954:-
Vad betalar Norrmännen totalt ??
Den där fyrtioöringen blev till en krona, om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.