B b8q skrev:
Tack. Så att förstatliga den svenska elproduktionen (igen) skulle alltså underlätta att kunna göra motsvarande i Sverige?
Sveriges elproduktion har aldrig privatiserats så din fråga haltar…

Vi har ALLTID haft en god andel privat elproduktion.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det handlar om psykologi. Har du sett tidningsrubrikerna de dagar det varit högst elpris. Folk vågar inte duscha för att det kostar skjortan. Så även om det är osannolikt så finns det oro för att det kan hända.

Vad tror du händer om ryssarna förstör alla gasledningar från Norge till övriga Europa. Hur skulle det påverka elpriset? Så man vet inget om framtiden. Hade någon år 2020 målat upp ett scenario som det i Europa efter Putins krigsstart så hade du garanterat avfärdat det som osannolikt strunt.

Oavsett så är ett sådant här förslag antagligen populärt hos de flesta elkunder. Så för politiker som vill vinna val borde det ju kunna vara lockande att ha sådana vallöften..
Det är ju dock inte politikerna som betalar så jag är inte säker att det vore en valvinnare, här. För Norge är det ju nästan svårt att hitta på vad man ska göra för alla pengar så man förstår att de ser det annorlunda
 
Grannens Häck
Ett sådant stöd är väl trevligt för den enskilde. Men den dagen det tas bort och man fortfarande lever i sitt hus med pappväggar och brödrostar på väggarna, för att man inte haft incitament att effektivisera, då kommer gungan tillbaka igen och slår en i bakhuvudet.

Inga stöd varar för evigt.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det stora värdet är att folk inte behöver oroa sig för att man får en vinter med snittpris på +5 kr. Som det nu är så är det ju lite rysk roulette med privatekonomin. Vad kostar elen i vinter? 12k eller 90k? Så vetskapen att taket ligger på 40 öre skulle åtminstone jag uppskatta.
Fast det är inte ett tak. Inte riktigt så bra
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Norrmännen kan få subventionerat fastprisavtal på el, förslaget är 40 öre per kWh.

Du kan läsa artikeln här: Norge kan få fast pris på el
Norge, den sista Sovjetstaten.
Citat: Björn Rosengren, Näringsminister.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Ett sådant stöd är väl trevligt för den enskilde. Men den dagen det tas bort och man fortfarande lever i sitt hus med pappväggar och brödrostar på väggarna, för att man inte haft incitament att effektivisera, då kommer gungan tillbaka igen och slår en i bakhuvudet.

Inga stöd varar för evigt.
Man får i princip tillbaka priset som gällde innan Putin. Tror tanken är att stödet gäller så länge vi har krig i Europa å ett gaspris som e 4-5 ggr högre än 2020
 
Z Zodde skrev:
Man får i princip tillbaka priset som gällde innan Putin. Tror tanken är att stödet gäller så länge vi har krig i Europa å ett gaspris som e 4-5 ggr högre än 2020
Innan Putin! Karl är född 1952. Det är 1951 års elpriser som eftersträvas.😁 Jag tror de vag högre då, för på den tiden värmde norrmännen sina hus med lösa fotogenkaminer. Sk.oljefyring. nu gör de på samma sätt. Fast de lösa kaninerna som plockas fram till vintern är elektriska.

Freden är väl förhoppningsvis innom synhåll nu, men eftersom gasrören är sprängda lär Europa tvingas fortsätta med importen av mycket dyrare frusen gas, vilket kommer hålla priserna uppe. Om så, lär subventionera bli långvariga. Kanske som våra ROT och RUT. Lätta att införa. Svåra att ta bort.

Zodde. Du som bor där. Hur går snacket och vad gäller nu?
 
Fairlane
Intet Intet skrev:
Freden är väl förhoppningsvis innom synhåll nu, men eftersom gasrören är sprängda lär Europa tvingas fortsätta med importen av mycket dyrare frusen gas, vilket kommer hålla priserna uppe.
North Stream är sprängda men om Europa vill importera rysk gas igen så finns alternativ efter en fred. Det talas ju om den möjligheten och vissa länder i EU är för att återigen låta den ryska gasen användas, medan andra är motståndare.

Hur nära freden är vet jag inte. En stolle i USA påstod att han skulle få fred på 24h och folk både där och här trodde på honom. Jag tror att freden kommer och jag tror det blir en dålig fred där Ryssland får behålla områden de erövrat, får tillbaka områden de förlorat och får områden som de inte erövrat men som de säger är deras. Vad som händer sen är viktigt. Ska man börja handla fritt med Ryssland igen som om inget har hänt eller ska man ha fortsatta sanktioner. Personligen hoppas jag på fortsatta sanktioner tills alla Ukrainska barn fått komma åtminstone. Jag vill se fler eftergifter från Ryssland innan man släpper sanktionerna, men som sagt många vill köpa den ryska gasen så vad jag vill och vad det blir behöver ju inte överensstämma.
 
  • Gilla
Tom T och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag tror de vag högre då,
De var lägre då. Norge har historiskt alltid haft låga elpriser. Därav såpass stor andel direktel uppvärmning.


40ö fast pris ses som desperat valfläsk inför höstens val men då även oppositionen är med på det lär det bli en realitet.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
North Stream är sprängda men om Europa vill importera rysk gas igen så finns alternativ efter en fred. Det talas ju om den möjligheten och vissa länder i EU är för att återigen låta den ryska gasen användas, medan andra är motståndare.
Man kan ju ana att de saboterade rören inte byggdes för skoj skull. Utan för att de fyllde en funktion. Nämligen att förse delar av Europa med billig och stabil leverans av gas till industri och hushåll.
Dvs. Om den gasen kan levereras till samma pris genom andra vägar, hade rören aldrig lagts från första början.
Därför är det inte långsökt att tro på fortsatt höga gaspriser.
Fairlane Fairlane skrev:
Hur nära freden är vet jag inte. En stolle i USA påstod att han skulle få fred på 24h och folk både där och här trodde på honom.
Och när jag säger -Fairlane! Jag är tillbaka om fem sekunder 😁.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att freden kommer och jag tror det blir en dålig fred där Ryssland får behålla områden de erövrat, får tillbaka områden de förlorat och får områden som de inte erövrat men som de säger är deras.
Självklart. Och ju längre tid kriget pågår, dest mer kommer ryssarna att stjäla.
Fairlane Fairlane skrev:
Vad som händer sen är viktigt. Ska man börja handla fritt med Ryssland igen som om inget har hänt eller ska man ha fortsatta sanktioner. Personligen hoppas jag på fortsatta sanktioner tills alla Ukrainska barn fått komma åtminstone. Jag vill se fler eftergifter från Ryssland innan man släpper sanktionerna, men som sagt många vill köpa den ryska gasen så vad jag vill och vad det blir behöver ju inte överensstämma.
Förr eller senare kommer allt att återgå till det normala. Det är bara en tidsfråga och fram tills dess kommer energipriserna, som denna tråd handlar om, att förbli höga till Norges förtjusning.
Så i praktiken är det vi som subventionerar de norska elpriserna med våra självdestruktiva sanktioner.
 
Fairlane
Intet Intet skrev:
Så i praktiken är det vi som subventionerar de norska elpriserna med våra självdestruktiva sanktioner.
Jag har inget alls emot att vi är "självdestruktiva" on det drabbar Ryssland hårdare och det gör det.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Man får i princip tillbaka priset som gällde innan Putin. Tror tanken är att stödet gäller så länge vi har krig i Europa å ett gaspris som e 4-5 ggr högre än 2020
De högre Norska priserna beror väl mer på ökad exportkapacitet än kriget?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De högre Norska priserna beror väl mer på ökad exportkapacitet än kriget?
Nej. Kriget är avgörande. Norska priser har inte skiljt sig från kontinentens pris sista 20åren
2012-2020 hade Norge lägre pris än 2000-2012 pga lågt gaspris, precis som kontinenten

Det är först när du får extrema rörelser du blir varse om hur beroende du är av kontinentens pris.
 
D Daniel 109 skrev:
De högre Norska priserna beror väl mer på ökad exportkapacitet än kriget?
När Norrmännen drog en kabel sket det sig med elpriset.😁 Kabeln gick till England, för övrigt.
 
Z Zodde skrev:
Nej. Kriget är avgörande. Norska priser har inte skiljt sig från kontinentens pris sista 20åren
2012-2020 hade Norge lägre pris än 2000-2012 pga lågt gaspris, precis som kontinenten

Det är först när du får extrema rörelser du blir varse om hur beroende du är av kontinentens pris.
Är det EES avtalet som tvingar Norrmännen att sälja till de gaslösa, till ett mycket högre pris än tidigare? Eller är det helt enkelt så att de säljer till den som betalar mest och därmed driver det upp elpriset i Norge?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.